Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

På en brukers profil har jeg en DBLookupComboBox som viser mulige avdelinger for denne brukeren. Brukeren velger en og det blir lagret til basen.

Når denne brukeren så går inn igjen på sin profil, ønsker jeg å sette DBLookupComboBox til den verdien han valgte sist.

Hvordan gjøres dette?

-Kudel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å si uten å ha kjennskap til hvordan databasen din ser ut. Det er vel derfor du ikke har fått svar enda. Poenget med en DBLookupComboBox er at den henter data fra en tabell som korresponderer med data fra en annen tabell. Altså i to forskjellige tabeller må du ha det samme datafeltet som en slags kopling.

Hvis brukeren i DBLookupComboBoxen velger "Avdeling A" fra tabell nr. 2, så må dette lagres i brukerens tabell (tabell 1). Problemet som oppstår da er at DBLookupComboBoxen ikke uten videre vet hvilken avdeling brukeren valgte forrige gang, uten å først se i tabell1 hva som står der.

Jeg ville derfor foreslå at du oppretter en ordinær LookupComboBox som fylles med data fra tabell2 og som får sin .Text fra tabell1 (brukertabellen) dersom Text er et element i LookupComboBoxen sin Items. Da skulle problemet ditt være løst på et vis, om jeg skjønner problemet ditt riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...