Thor. Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Ok, lang historie kort, for å si litt om hva som har skjedd og hvilken bakgrunn jeg har for å spørre om tips. Jenta lider av aspergers syndrom og med en form for ADHD. Hun fikk for 2 år siden avslag fra en gutt hun likte, og begynte med selvskading samt et forsøk på overdose av piller for å ta livet sitt. Jeg fikk vite dette samme kveld som av noen venninner av henne og fikk ambulanse på døren hennes. Hun var ikke i stand til å gå en periode (times tid) på grunn av pillene. Hun ble sur på meg, men det gikk over etterhvert som hun innså hvor mye folk brydde seg om henne og hvor dumt det hun gjorde var. Nå, for noen måneder siden skjedde noe lignende. Typen hun var sammen med slo opp, sannsynligvis fordi jenta er vanskelig av seg. Hun kan si en ting men ombestemme seg minutter senere, gi ekstremt forvirrede signaler osv.. Jenta klarte seg fint en periode som singel, og holdt seg "kun" til lettere selvskading, som er en bra prestasjon for henne i denne situasjonen. Men så begynte hun å true med å ta sitt eget liv når han ikke gav henne mer oppmerksomhet (etter forholdet var slutt). Så jeg fikk en melding igjen om at jenta har sendt suicidale SMSer. Jeg dro da til hennes mormor og forklarte det hele, til tross for hennes ekstremt dårlige helse (sykdom som fører til døden). Dette fordi jeg ikke hadde andre måter å få kontakt med jenta på. Jenta er derfor sur på meg. Og jeg ønsker å kjøpe/ordne en ekstra fin gave til henne for å vise at jeg bryr meg om henne samtidig som den sier "unnskyld for at jeg blandet mormoren din oppi dette". Det kan være både en fysisk gjenstand og/eller en aktivitet, gjerne noe hun ikke glemmer så lett. Og kan godt koste litt om det er nødvendig. Jenta fyller 20 år snart. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg synes heller at du skal droppe å ha kontakt med henne, dramaqueens lever av oppmerksomhet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Jeg synes at den gaven du gir ved å bry deg om henne, er stor nok - det handler vel bare om at hun selv skjønner den størrelsen, og at det får henne til å se nærmere på hva som skjer inni henne, og slutte å legge ansvaret på omverden. Jeg ville nok bare fortsatt å være hjelpsom. Å kjøpe en fin presang kan ende opp med at hun tror hun har helt rett, og dermed bare fortsetter å kjøre sånne styring og kontroll-dramaer. Har selv vært i sånne situasjoner, og til slutt måtte den det gjaldt akseptere at sånn er det bare .., men man må hele tiden sørge for å bare være hjelpsom og støttende, og ikke bli styrende og kontrollerende selv. Lykke til! Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Hun er veldig svak for ord. Så en liten gave som sier "glad i deg" burde holde? Jeg ser poenget ditt. Jeg tenkte å kanskje ta henne med på en spesiell tur slik at vi kan bruke mer tid sammen slik at hun (forhåpentligvis) skjønner hvor mye jeg bryr meg om henne. En tur som gir henne en opplevelse eller lignende. Leo_: Det er et veldig egoistisk valg. Jeg føler meg ikke spesielt belastet mer enn akkurat der og da. Hun er dessuten en del av en vennegjeng som jeg også er venner med. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Hun er veldig svak for ord. Så en liten gave som sier "glad i deg" burde holde? Jeg ser poenget ditt. Jeg tenkte å kanskje ta henne med på en spesiell tur slik at vi kan bruke mer tid sammen slik at hun (forhåpentligvis) skjønner hvor mye jeg bryr meg om henne. En tur som gir henne en opplevelse eller lignende. Det synes jeg er en glimrende ide, og da kan du jo tenke litt godt å spise (som du vet at hun liker) og annet som kan skape en fin ramme for gode samtaler. Jeg har veldig gode erfaringer med å tilrettelegge for slike samtaler på steder som er "stille", gjerne langt utenfor all mulig "samfunnsstøy", og hvor tankene kan falle til ro, og man dermed kan få perspektiver på det som skjer. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 Jeg vet om et sted litt bortenfor der jeg bor, med mye natur, grusveier, og stier. Det er også noen bunkere der fra krigen. Mange benker og fin natur med utsikt mot sjø. Ser for meg å ta med henne dit med litt mat av noe slag. Hun har litt vansker med å spise nær fremmede (en slags fobi). Men den barrieren brøt hun delvis ved å spise på et pizzeria sammen med meg og vennene sist uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå