Gå til innhold

[Løst] Hvordan lager jeg et nettsamfunn


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er alt for generelt.

 

En ting er de tekniske utfordringene, en annen ting er å forstå hva som skaper ett levelig nettsamfunn. Det er ett større lykketreff enn hva man skulle tro at Mark Zuckerberg kom opp med Facebook. Det krever like mye en interesse for sosial dynamikk som teknikk. Dessuten må man ha ett grundergen i hver fot.

 

Helt korrekt, det er svært mange som har kunnskap nok til å kode et nettsamfunn. Det finnes faktisk løsninger som er 80 - 90 % ferdige. Men det er svært få som har dette timet med forretningsforståelse, klarer å skape merverdi og i tillegg treffer i det vi kaller mulighetenes vindu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er bare ikke sikker på om hvordan språk jeg skal bruke, skal jeg lære flere språk enn html og javascript?

Du må bruket et server side språk. Igjen, hvis du lurer på dette så har du ikke nok kunnskaper. Tråden din er for generell og oppgaven for stor.

Lenke til kommentar

Serverside språk? Utdyp!

For eksempel PHP eller Ruby on rails. Her evalueres koden på serveren, i motsetning til for eksempel javascript og HTML som evalueres hos klienten.

 

fortsatt ikke ferdig

 

Her er koden til nettsamfunnet Diaspora, som er laget i Ruby on rails Der finner du alt du trenger, forutsatt at du kan programmere.

 

Programmering er noe man må bruke tid på å lære, spesielt hvis du skal utvikle (relativt) komplekse ting som ett nettsamfunn.

 

Begynn med noe enkelt, som et PHP script som legger inn informasjon i en database.

 

I tillegg til et serverside-språk, bør du også lære deg en form for SQL (database) dersom du ønsker å realisere planen din.

Lenke til kommentar

 

For eksempel PHP eller Ruby on rails. Her evalueres koden på serveren, i motsetning til for eksempel javascript og HTML som evalueres hos klienten.

 

 

 

Her er koden til nettsamfunnet Diaspora, som er laget i Ruby on rails Der finner du alt du trenger, forutsatt at du kan programmere.

 

Programmering er noe man må bruke tid på å lære, spesielt hvis du skal utvikle (relativt) komplekse ting som ett nettsamfunn.

 

Begynn med noe enkelt, som et PHP script som legger inn informasjon i en database.

 

I tillegg til et serverside-språk, bør du også lære deg en form for SQL (database) dersom du ønsker å realisere planen din.

Tror dette er løst men dere må fortsatt diskutere for jeg får ofte problemer, og det at jeg ikke tok med pc-en min.
Lenke til kommentar

Hei. Hvis trådstarter er så god som han kanskje tror, så synes jeg at han skal kode noe å legge det ut her, så viser han eventuelt hvor god han er.

 

Så kan man jo ellers spørre seg om hvorfor ikke trådstarter ikke bruker Google til å finne ut hvordan man gjøre det. Eventuelt prøve å finne det ut.

 

Du må huske på at du er ganske så deep shit hvis du må søke på Norsk og ikke Engelsk.

 

Tviler på at du faktisk kommer noe særlig langt med dette prosjektet.

 

Dessutten er det ingen som MÅ diskutere fordi at DU får problemer. Det er slikt man har google til.

 

Nei. Et lite tips da er at du setter deg inni Programmering og forsøker og kode noe og ikke gå for noe stort prosjekt som å prøve å lage et nettsamfunn.

Lenke til kommentar

Wait what? Vi skal diskutere fordi du får problemer? :hmm:

 

Nei, har enda ikke fått problemet, men jeg får kanskje.

 

 

Eller Server-side scripting om du vil. Ser ikke hvorfor jeg skal gidde å utdype noe slikt, det er et helt vanlig begrep innen programmering som trådstarter burde kjenne til om han skal ha noen sjanse til å utvikle noe som et nettsamfunn som består av dynamiske sider (les: ikke kun html, js og css).

 

Hvordan andre språk skal jeg lære da?

 

Hei. Hvis trådstarter er så god som han kanskje tror, så synes jeg at han skal kode noe å legge det ut her, så viser han eventuelt hvor god han er.

 

Så kan man jo ellers spørre seg om hvorfor ikke trådstarter ikke bruker Google til å finne ut hvordan man gjøre det. Eventuelt prøve å finne det ut.

 

Du må huske på at du er ganske så deep shit hvis du må søke på Norsk og ikke Engelsk.

 

Tviler på at du faktisk kommer noe særlig langt med dette prosjektet.

 

Dessutten er det ingen som MÅ diskutere fordi at DU får problemer. Det er slikt man har google til.

 

Nei. Et lite tips da er at du setter deg inni Programmering og forsøker og kode noe og ikke gå for noe stort prosjekt som å prøve å lage et nettsamfunn.

 

Jeg har faktisk søkt på google men jeg fant kun innlegg om fil deling

Lenke til kommentar

Ærlig trur jeg at du ikke helt hva dette innebærer. Laget selv et nettsamfunn og det tok meg ca 3 år med non-stop PHP koding og lesing for å komme dit. Ta gjerne en titt: http://www.mittnett.net (og et mafia-spill: http://mafian.mittnett.net/ <- Mafia spill)

 

Jaha, jeg bruker nå nett på fiber og det er jo så tregt at safari ikke laster innnlengere, det erbikke et problem med safari.

Lenke til kommentar

Eigentleg så starter du vell i litt feil ende. Dersom du har eit mål om å lage eit nettsamfunn så må du nesten starte med å skissere opp kva funksjoner du vil ha i nettsamfunnet. Og gjerne også målsettningen med å programere nettsamfunnet, er det noke som du meiner du vil få til ei betre løysning på enn kva andre har gjort før deg eller er dette rett og slett berre eit hobbyprosjekt for å sjå om du kan gjennskape noke som likner på det andre har laga før?

 

Det enklaste fungerande nettsamfunnet du kan lage vil kun bestå av:

-registrering/innlogging.

-Felt for å flylle inn navn.

-Felt for å fylle inn egengenerert tekst.

Då kan kven som helst lage seg profil og poste "updates" under sitt eige navn som andre kan klikke seg inn for å lese.

Lenke til kommentar

Sjekket ut Buddypress ?

 

Nei, skal det veldig snart

 

Eigentleg så starter du vell i litt feil ende. Dersom du har eit mål om å lage eit nettsamfunn så må du nesten starte med å skissere opp kva funksjoner du vil ha i nettsamfunnet. Og gjerne også målsettningen med å programere nettsamfunnet, er det noke som du meiner du vil få til ei betre løysning på enn kva andre har gjort før deg eller er dette rett og slett berre eit hobbyprosjekt for å sjå om du kan gjennskape noke som likner på det andre har laga før?

 

Det enklaste fungerande nettsamfunnet du kan lage vil kun bestå av:

-registrering/innlogging.

-Felt for å flylle inn navn.

-Felt for å fylle inn egengenerert tekst.

Då kan kven som helst lage seg profil og poste "updates" under sitt eige navn som andre kan klikke seg inn for å lese.

 

Jeg er enendig i nynorsk.

 

Nja, hvis du snakker om at mittnett er tregt så er den det. En av filserverne er tatt ned :p

 

Okey.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...