Gå til innhold

Valg av Powerbook, trenger noen tips/råd

erikstein

Anbefalte innlegg

Jeg spiller ikke på en bærbar, det har jeg aldri gjort og det vil jeg aldri gjøre :) Til det har jeg en stasjonær.  

For meg er bærbar følgende:

Friheten til å tusle rundt (kjekt)

Film i senga

Ta med overalt

Liten og nett (derfor ultraportabel)

Helst en som støtter linux fult ut (få som gjør)

Pengene har jeg, men om det den lille fornuften jeg har igjen som sier at jeg vil angre..

Da går du for en powerbook 12" eller 15"

Det er min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

En pc krever mye bedre specs enn en mac for å yte like godt. Ville ikke satset pengene mine på at en pentium godt over 2 (i en pc) yter mer enn en 1,25 stappet i en mac.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg meg om igjen, begrenset meg litt (noe jeg ofte ikke klarer :roll: ) og satt sammen denne:

• 1,25GHz PowerPC G4

• 512MB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs

• 80GB Ultra ATA drive (4200rpm)

• DVD/CD-RW

• AirPort Extreme Card

• Backlit Keyboard & Mac OS

• Professional 15 Shoulder Case by Brenthaven

• 15,2-inch TFT display

• RADEON Mobility 9600 - 64MB DDR

• 56K internal modem

• Power Adapter

• Battery

Den kommer på 24000,- blank også tar jeg 20% avslag, da blir det 19200,- eller noe sånt.

Det er jo en god pris ville jeg si...jeg sløyfer .mac og applecare pakken (den kan alltids kjøpes siden) så glemmer jeg 5400rpm disk og dvd-r driten.

Prisen er bra, 6000,- mindre enn den forrige :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Når du først er i gang hvorfor sløyfe 5400 disken? Er det noe som gjør den i alle fall litt raskere, så er det vel en litt kjappere harddisk? Syns det ser ut som et meget bra kjøp jeg. Kameraten min brukte 25.000 på en svakere maskin av samme type.

Lenke til kommentar

Sant nok egentlig...da blir den sånn som dette:

1,25GHz PowerPC G4

• 80GB Ultra ATA drive (5400rpm)

• DVD/CD-RW

• AirPort Extreme Card

• 15,2-inch TFT display

• 56K internal modem

• Power Adapter

• Battery

Også den bittelille veska, den var jo helt genial...plass til alt jeg trenger :)

Da kommer fortsatt på 19000,- (+/- 1-200,- eller noe sånt)

Lenke til kommentar
Sant nok egentlig...da blir den sånn som dette:

1,25GHz PowerPC G4

• 80GB Ultra ATA drive (5400rpm)

• DVD/CD-RW

• AirPort Extreme Card

• 15,2-inch TFT display

• 56K internal modem

• Power Adapter

• Battery

Også den bittelille veska, den var jo helt genial...plass til alt jeg trenger :)

Da kommer fortsatt på 19000,- (+/- 1-200,- eller noe sånt)

Det høres meget bra ut.

19000kr for alt det der er et kupp etter min mening.

Løp og kjøp! :smile:

Lenke til kommentar

Hehe, jeg bare lurte på en ting litt of-topic men, det er her alle MAC folkene poster liksom. Hehe.. Meen jeg lurte på, hvis jeg hadde kjøpt en Ipod i usa, hvordan kan jeg bruke den i Norge da?

Fordi hør her, den blir ladet opp av å stå i dock/firewire/acdc lader.

Og laderen sier seg selv, den kan jeg ikke bruke for å lade den opp, uten å bruke adapter. Mens doc'en blir den connecta fra firewire eller i stikkkontakt? og firewire den connecter jeg kun til macen for å lade den opp og laste over filer?

Jeg skjønner ikke helt, men kan jeg bruke ipoden hvis jeg kjøper den i usa som vanlig i norge uten å måtte bruke masse adaptere osv???

Lenke til kommentar

Til icecraven: Mac funker bra til Linux. Veldig bra. iBook og Powerbook ble kåret til beste Linux maskinvare i et eller annet kjent blad eller lignende. iBooken er på ingen måte dårlig. Den er et temmelig godt alternativ. Etter hva jeg har forstått får du både Yellow Dog Linux, Debian og Gentoo til Mac. YDL skal funke _veldig_ bra. Den finner all maskinvare ved installasjon ettersom det er mange færre alternativer til Mac.

Når dette er sagt. Dersom du har en maskin som har mulighet til å kjøre OS X, så gjør du det ;)

Tror ikke du blir lei deg om du kjøper Mac. kommer muligens til å kjøpe den nye 12". Kona ønsker seg den gamle (2 mnd) ... Hun har blitt bitt av mac-basillen hun og :D

Lykke til med Mac-kjøp!

PS! Kompilering av kode går ikke kjappere på mac-en, har i tillegg noen ganger problemer med at den stopper helt opp for å tenke noen sekunder, for så og fortsette.

Lenke til kommentar

Til alle dere med powerbook eller ibook, se her!

Batteritiden vil bli MYE bedre ved å innstalere panther.

http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&...threadid=179814

Litt lenger ned poster han et bilde som beviser at batteritiden øker enormt ved å ha panther.

Dette er til og med bare en betaversjon av panther i tillegg.

Nå er jeg 100% sikker på at jeg skal oppgradere til panther når det kommer.

@ TeSp

Dette funker også på Titanium powerbook'er hvis du lurer på det, det ble faktisk testet på en slik du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...