Gå til innhold

Valg av Powerbook, trenger noen tips/råd

erikstein

Anbefalte innlegg

Leste litt nå...det er jo egentlig ingen fysisk forskjell på formatene (hvor mye de lagrer etc). Det bare snakk om hvem som støtter hva. Siden dvd-r er laget av Pioneer og er det eldste, så er sjansen for at dvd-rom og standalone dvd spillere klarer dvd-r bedre enn dvd+r, dvd-r ble laget av de samme som introduserte dvd-rom (altså vanlig dvd spillere til pc).

Dvd+r ble jo introdusert av Sony/Hp og de er jo da drivkraften bak dette formatet. Dette formatet er etter hva jeg forsto bare en "nyere" versjon. Ergo, ingen forbedring fra dvd-r.

Syntes det er dumt at de ikke klarer 1 format :roll:

Men oppsumeringen blir da:

Standalone dvd spillere har best støtte for dvd-r (eldre format, mer støtte)

Ingen forskjell i kapasitet på dvd-r/dvd+r

Er vel ikke hastighetsforskjell

Ennå ikke avgjort hvem som blir standar.

Så om jeg kjøper en dvd-r spiller til powerbooken for lagrin av filmer så gjør jo ikke det noe. 2x dvd brenner er jo 18x cdbrenner (sammenlikning)

2x dvd brenner en full plate på 25min ca.

4x dvd brenner bruker da 15min sånn ca.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste litt nå...det er jo egentlig ingen fysisk forskjell på formatene (hvor mye de lagrer etc). Det bare snakk om hvem som støtter hva. Siden dvd-r er laget av Pioneer og er det eldste, så er sjansen for at dvd-rom og standalone dvd spillere klarer dvd-r bedre enn dvd+r, dvd-r ble laget av de samme som introduserte dvd-rom (altså vanlig dvd spillere til pc).

Dvd+r ble jo introdusert av Sony/Hp og de er jo da drivkraften bak dette formatet. Dette formatet er etter hva jeg forsto bare en "nyere" versjon. Ergo, ingen forbedring fra dvd-r.

Syntes det er dumt at de ikke klarer 1 format :roll:

Men oppsumeringen blir da:

Standalone dvd spillere har best støtte for dvd-r (eldre format, mer støtte)

Ingen forskjell i kapasitet på dvd-r/dvd+r

Er vel ikke hastighetsforskjell

Ennå ikke avgjort hvem som blir standar.

Så om jeg kjøper en dvd-r spiller til powerbooken for lagrin av filmer så gjør jo ikke det noe. 2x dvd brenner er jo 18x cdbrenner (sammenlikning)

2x dvd brenner en full plate på 25min ca.

4x dvd brenner bruker da 15min sånn ca.

25min på en full dvd plate er absolutt ikke værst.

Husk at det er snakk om 4,7gb her.

Lenke til kommentar
Lei av å vente nå?

Min brukte totalt omlag en måned fra jeg sendte bestillingen til jeg fikk maskinen i posten.

Jeg bestilte den dagen den ble lansert (16 september)

Og den ble sendt den 23 september.

Det er bare det at jeg gleder meg noe sinnsykt.

Det jeg lurer på er hvor lang tid det tok fra den hadde kommet til Luxenbourg, til den kom derfra til norge?

Nå er den nemlig i Luxenbourg.

Og der har den vært siden 25 september.

Lenke til kommentar
Jeg er litt i tvil nå jeg..om jeg skal bestille eller ei..har sett på hva jeg får av vanlige bærbare til 25000,- og det er ikke akkurat lite :D

Nå er jeg i en dum situasjon her :(

Nei, men du får windows, og de problemene det medfører.

Var i samme situasjon, men etter at den stasjonære pc'en fikk et virus slik at ikke internett virket, var det ikke noe tvil lengre.

Dessuten var ikke valget så vanskelig siden den forrige 12" powerbook'en jeg hadde overbeviste meg hvor utrolig bra og enkelt mac osx er.

Men du får utrolig mye funksjonalitet i den 15" powerbook'en, og uansett hvor mye jeg konfiguerte og lette, så kunne jeg ikke finne en eneste bærbar pc med alle de funksjonene 15" powerbook'en hadde uten å måtte sette på masse duppeditter i usb portene, slik at det ville sett helt j*vlig ut.

Her har du alt av funksjonalitet (Airport 54mbit, bluetooth, firewire 800, gigabit ethernet, usb 2.0, firewire 400, Superdrive (dvd-brenner), 80gb, Ati 9600 mobility, backlight tastatur mm.)

Og i tillegg veie bare 2,5kg, og ikke minst 2,6cm tykk og se slik ut:

famindex_superdrive_09162003.gif

Det var ikke mye som skulle til for at jeg valgte powerbook'en.

Lenke til kommentar

Etter å ha benyttet Windows siden 3.1 er jeg ikke i tvil lengre. Da jeg skulle kjøpe meg min første datamaskinen i 1992 stod valget mellom en Mac Classic og en 286. Valgte sistnevnte, noe jeg er utrolig glad for. Nå derimot anser jeg, for mitt buk, en Mac som et bedre valg. Det er ulemper med Mac, feks, jeg oppfatter min G4 som tregere enn min XP1800+ med Win2000, men til gjengjeld mange fordeler. OS X er basert på Unix, og har jeg valget velger jeg Unix foran Windows når som helst.

Når det kommer til bærbare ser jeg ikke noe problem i å ha en noe tregere maskin iallfall. Bærbare skal utføre oppgavene sine tilfredsstillende, men den skal også være lett å ta med seg (altså ha lite eksatrutsyr), den skal være liten og lett (vekt). I tillegg funker Mac veldig bra, har ikke hatt noe problemer med vanlige programmer (de programmene jeg har hatt problemer med er API-er og andre programmer som er laget for programmerere). Det er ikke noe du ikke kan gjøre på Win-platformen du ikke kan gjøre på Mac. Enkelte programmer som finnes til Win finnes ikke til Mac, men det er også tilfellet andre veien.

Da jeg kjøpte min Mac i sommer, hadde jeg ikke prøvd Mac i utstrakt grad (i senere tid). Nå derimot er jeg temmelig sikker på at min neste stasjonære maskin kommer til å være en Mac.

For all del. Kjøp en maskin du tror du kommer til å like og benytte. Noe annet ville være bortkastet. Dersom du ikke finner de programmene du benytter til Mac og ikke finner gode erstattere (noe jeg tviler på) så ikke bytt. Mac er ikke løsningen for alle. Det eneste jeg kan si er at jeg er veldig fornøyd.

Lykke til og godt valg icecraven!

;)

PS! Dersom du har mulighet til å kjøpe gjennom ADC får du jo 20% avslag. Da kan du teste ut helt til du finner ut at dette ikke var noe for deg. Selge den for prisen du betalte til noen som ikke vet om ADC eller ikke har muligheten. Da kommer du og personen du selger til godt ut av handelen. Har man forresten ikke 10 dagers full returrett? Er ikke sikker, men det går jo an å sjekke. Er jo dumt å kaste bort mange tusen ...

Lenke til kommentar

Jeg skal generelt bruke den som et leketøy (jeg er svak for morsomme duppeditter), generelt sett, hvis jeg tenker meg om litt så er det pengesløsing til de grader (Den havner på 32000,- + 20% rabatt som er ca 25000,-).

Men jeg kan få tak i en Compaq Evo N410c til 10000,- ca. Greit dette er en utgått modell, men den kommer på 15000,- mindre enn mac'en :roll:

Jeg vil gjerne ha mac, men bruker ikke maskina til noe seriøst. Jeg spiller spill og alt annet tull (film/surfe/småting).

Ergo, det er egentlig bare forbanna sløsing :D

Lenke til kommentar
Jeg skal generelt bruke den som et leketøy (jeg er svak for morsomme duppeditter), generelt sett, hvis jeg tenker meg om litt så er det pengesløsing til de grader (Den havner på 32000,- + 20% rabatt som er ca 25000,-).

Men jeg kan få tak i en Compaq Evo N410c til 10000,- ca. Greit dette er en utgått modell, men den kommer på 15000,- mindre enn mac'en  :roll:  

Jeg vil gjerne ha mac, men bruker ikke maskina til noe seriøst. Jeg spiller spill og alt annet tull (film/surfe/småting).

Ergo, det er egentlig bare forbanna sløsing :D

Jeg ville gått for powerbook'en hvis du har nok penger, men hvis du vil prøve å spare mest mulig, så går du for evo'en.

Men jeg tviler på at evo'en vil takle spill særlig bra, det kommer ann på hvilket spill du skal spille.

Og hvis du går for powerbook'en, husk å kjøp panther senere, dette vil gi powerbook'en et sinnsykt hopp it ytelse ++.

Men hvordan kom du helt opp i 32000kr?

Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke på en bærbar, det har jeg aldri gjort og det vil jeg aldri gjøre :) Til det har jeg en stasjonær.

For meg er bærbar følgende:

Friheten til å tusle rundt (kjekt)

Film i senga

Ta med overalt

Liten og nett (derfor ultraportabel)

Helst en som støtter linux fult ut (få som gjør)

Pengene har jeg, men om det den lille fornuften jeg har igjen som sier at jeg vil angre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...