armanite Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Specs: HK: Asus Maximus III Formula CPU: Intel Core i5 760 (Corsair A70 kjøler) GPU: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti RAM: Kingston HyperX 8 GB (4x 2GB) DDR3 HDD: Corsair SSD F115 115GB og Seagate Barracuda 2TB PSU: Corsair 750W OS: Windows 7 Professional 64-bit Hei Har hatt litt problemer med at PCen har fryst og til tider fått bluescreen. Har gått igjennom det meste når det kommer til avinstallering av drivere osv. og har kjørt reformatering og alt mulig. Problemet fortsatte og jeg bestemte nå å forsøke å prøve en og en RAM brikke siden det ser ut som at det er en hardware feil. Skrudde av alt og fjernet de 3 av de 4 minnebrikkene jeg hadde i. Den siste som stod i var i B1 sporet på hovedkortet siden den står litt under CPU kjøleren. Skrudde på strømforsyningen igjen og satt på PCen. Fikk ingen signal på hverken tastatur, mus eller skjerm, men PCen var i gang og viftene gikk rundt. Men mener jeg la merke til at Q_LED DRAM lyste rødt og valgte dermed å prøve å sette inn en brikke til. Med to brikker så startet PCen så vidt før den stopper og prøver på nytt; alle vifter starter, lys osv på hovedkort, lydkort osv lyser i ca 1-2 sekunder også stopper det, så starter det igjen, stopper og starter, inntil jeg skrur av PCen helt. Nå er det derimot Q_LED CPU lyset som lyser i det ene sekundet før alt slokner og så starter det igjen. Prøvde med alle minnebrikkene på plass igjen og prøvde uten RAM, men det samme skjer fortsatt. Gikk over alt for å se at ingen kabler hadde klart å løsne, men alt ser bra ut, så har ikke anelse hva som har skjedd. Plugget også ut USB kabler fra PCen også. Har ikke hatt problemer med oppstart eller noe form for strøm problemer med PCen, så nå er jeg litt forundret over hva som kan ha skjedd. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Se i manualen til hovedkortet om riktig plassering av brikkene. Det hender man må sette én og én brikke i riktig rekkefølge. Med omstart mellom hver gang. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Du må bruke Memtest86+ Test parvis slot 1-3,så slot 2-4. Ved feil i Memtest86+ bare stopp du kan ikke ha feil i noen av de 9 testene. Test 1 og 1 brikke ved feil. Sjekk at spenning og tilgangtider for minne er korrekt i BIOS. Test igjen. og prøvde uten RAM Uten RAM har aldri fungert,må ha i 1 brikke for og starte opp. Endret 21. juli 2013 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
armanite Skrevet 21. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2013 Du må bruke Memtest86+ Test parvis slot 1-3,så slot 2-4. Ved feil i Memtest86+ bare stopp du kan ikke ha feil i noen av de 9 testene. Test 1 og 1 brikke ved feil. Sjekk at spenning og tilgangtider for minne er korrekt i BIOS. Test igjen. Uten RAM har aldri fungert,må ha i 1 brikke for og starte opp. Problemet er jo at PCen ikke starter engang, så kommer ikke inn i BIOS. Som sagt, selv etter jeg satt inn minnebrikkene som de var (da maskinen fungerte) så skjer det at viftene osv starter opp, så stopper de etter 1-2 sek og så prøver de å starte opp igjen. Den stopper så fort at jeg ikke får noe beep fra hovedkortet når jeg prøver uten RAM. Virker som at alt starter opp, så etter 1-2 sek så virker det som at det ikke får tilstrekkelig med strøm. Men skjønner ikke hvordan dette kan ha skjedd når alt jeg gjorde var å ta ut tre av minnebrikkene for å se om jeg kunne prøve meg fram til om en av dem (eller evt en slot/spor i hovedkortet var dårlig). Gått over alt av kabler som sagt for å sjekke at det ikke var noen kabler fra strømforsyningen som hadde løsnet mens jeg tok ut minnebrikkene, men alt ser bra ut. Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Når du skal flytte på rambrikker så skal alltid CMOS resettes..! Er smart og koble fra datadisken din også når du feilsøker så ikke du får herpa noe på den.( bortsett fra hvis datadisken sto i pc,en når du innstalerte windows for da ligger oppstartpartisjonen til windows på den og du vil ikke klare å boote uten den.) Begynn med å ta ut strømkabelen og resett CMOS ved å flytte på jumperen som anvist i manualen på hovedkortet.(ikke nødvendig å pelle ut batteriet som mange gjør). Lenke til kommentar
armanite Skrevet 21. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Prøvd meg litt fram med strømkablene nå og funnet ut når 8 PIN CPU strømkabelen IKKE er koblet til hovedkortet, så funker det. Men så fort den er koblet til, så driver viftene osv å går i noen sekunder og så stopper det igjen. Har lignende problem som han her hadde; http://www.diskusjon...owtopic=1018018 Har sjekket at det ikke er noen pins som er bøyd osv, eller støv der. Tok også av bakplaten og sjekket baksiden av hovedkortet (det lille jeg kan se rundt der man fester CPU kjøleren osv) og så ingen tegn til noen ødelagte kretser. Var aldri borti 8 PIN kabelen når jeg tok ut minnebrikkene. Edit: Leste litt på overclockers.net om et lignende problem også, der kom de fram til at det mest sannsynlig var en transistor (MOSFET) på hovedkortet som hadde tatt kvelden. Endret 21. juli 2013 av armanite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå