Gå til innhold

Trådløst n-nettverk. Kun 3MB/s maksfart.

Anbefalte innlegg

Har problemer med hastigheten på en maskin. Router er en Zyxel NBG5715. Datamaskinen har en Asus USB-N53 adapter. Avstanden er 3 meter med fri sikt. Jeg vet jeg ikke skal forvente allverdens av hastighet men 2,5 - 3MB/s (megabyte/sekund) er jo bare patetisk.

Router oppgir hastighet til 400Mbps. Klient oppgir hastighet til 54Mbps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså er maks teoretiske hastighet du kan få: 6,75 MB/s (54 Mbps). 3 MB/s i praksis er i grunn derfor ingen bombe overhode.

Det kan ikke være at du kjører passord/kryptering som enheten ikke støtter med høyere hastighet? (mener å ha lest at det var noen som ble begrenset til 54 Mbps når WPA2-PSK elns ble brukt på et nettverkskort)

Har du prøvd å kun bruke 5 GHz eller kun 2,4 GHz, eller kun akseptere n-båndet i routeren?

Prøve med usikret nett, for å se om det blir bedre?

Kanskje installere og prøve ut medfølgende programvare (kan lastes ned)? Kanskje den har noe funksjonalitet som kan gjøre at du slipper å begrense deg til 54 Mbps.

Lenke til kommentar

Har nyeste drivere og programvare og testa med diverse instillinger, tvunget forbindelsen til 5GHz, testa 20 og 40MHz (channel bonding) og ikke noe hell. Testa med et annet aksesspunkt (linksys 54G) og fikk da litt bedre fart.

Skal teste med annen kryptering, elle råpent nett og se om det skjer noe.

Lenke til kommentar

Jeg er eneste i nærheten med 5GHz nettverk. Adapteren står rett opp av kabinettet med fri sikt til router. Det er ikke problemet.

Men jeg tror jeg fant ut av det. Routeren satt jeg til WPA2-PSK og jeg la merke til at klienten rapporterte oppkoblinga som WPA-PSK. Satt klienten manuelt til WPA2-PSK og hastigheten hoppet fra 3MB/s til 20MB/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...