Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

4 hull (tannlege)


Shopaholic

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde blitt ekstremt sløv med det med tanntråd/munnskyll. Dermed klarte jeg å få 4 hull (små hull). Jeg skal nå borre alle de 4 hullene tidlig i neste uke. Derfor lurer jeg på om dere mener:

1. At jeg må ta 4 forskjellige sprøyter da?

2. Burde jeg kanskje gå uten bedøvelse, ettersom det er 4 små hull?

3. Jeg har hørt om folk som får bedøvelse i ganen. Er det bare folk som skal trekke ut tenner?

 

Har forøvrig UTROLIG sprøyteskrekk. Har borret før, og jeg synes ikke at bedøvelsen er SÅÅÅ vond. Men tanken på å ta 4 sprøyter, huff !! :omg:

 

Takk for alle svar :)

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan få de til å gjøre er å ta litt bedøvelse på en vattpinne eller noe sånt og smøre på stedet de skal stikke, da vil du ikke kjenne en dritt når de stikker. Var en tannlege som gjorde det på meg en gang for 15-20 år siden, funket som f...

 

Har ingen problemer med sprøyter til vanlig, men når de skal inn i kjeften så sliter jeg litt. Er for gammel til å spørre om det trikset jeg forslo nå om dagen, så nå bare biter jeg det i meg og brekker av et armlen eller to når jeg holder meg fast i stolen :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er utrolig smertefullt å få sprøytene. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke ta sprøyte. 1 sprøyte hadde vært ok, men det er mer smertefullt å få 4 sprøyter enn det er å borre.

What? :huh:

 

Sprøyta er eit lite stikk, mens resten er bokstavleg talt borring i tennene, som nervene ikkje er så veldig glad i. Folk er vel forskjellige, men eg tar imot så mykje bedøving som dei tør gje meg.

 

Det spørs sjølvsagt kor langt dei skal grave seg ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ikke vondt å ta sprøyte hva snakker dere om? Dette må være noe dere innbiller dere!

Prøv uten, så si du vil ha likevell hvis du ikke takler det, det er helt normalt og ikke noe å skamme seg over, sprøyteskrekken derimot er noe du kanskje burde prøve å komme over da det virkelig ikke er noe å være redd for ;)

 

Sant, så sant. :)

 

Anbefaler at du prøver deg uten bedøvelse. Hvis du finner ut at det gjør veldig vondt å borre stopper du tannlegen, og ber om bedøvelse. Det har jeg gjort hver gang. Prøv først.

 

Takk. Tror at jeg går for den. Alt man gjør for å slippe ett sprøytestikk, altså :cry:

 

What? :huh:

 

Sprøyta er eit lite stikk, mens resten er bokstavleg talt borring i tennene, som nervene ikkje er så veldig glad i. Folk er vel forskjellige, men eg tar imot så mykje bedøving som dei tør gje meg.

 

Det spørs sjølvsagt kor langt dei skal grave seg ned.

 

Skulle ønske jeg tenkte sånn .. :hrm: Men dette blir i så fall type 4 stikk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dersom du er flink til å takle smerte, vil jeg anbefale uten bedøvelse. Har selv gjort det et par ganger, da jeg også har sprøyte skrekk.

Lenke til kommentar

Dersom du er flink til å takle smerte, vil jeg anbefale uten bedøvelse. Har selv gjort det et par ganger, da jeg også har sprøyte skrekk.

 

Har det gått fint de gangene? Ja, jeg har gjort det en gang. Det var vel et stort hull, siden tannlegen holdt på en god stund. De minuttene kan vel sammenlignes med ren tortur. Men dette er jo små hull da.. heldigvis :wee:

Lenke til kommentar

Har tatt en del sprøytestikk i kjeften, og det er forskjellig på hvilken del av munnen du har hul. Er 4 "sektorer", hver halvside oppe og hver halvside nede. I værste fall må du derfor måtte ta fire sprøyter om hullene er fordelt oppe til høyre, oppe til venstre, nede til høyre og nede til venstre.

 

Oppe gjør minst vondt, da nerven er lettere tilgjengelig der. Nede så er de nødt til å stikke ned til det kommer til et eller annet bein (kjevebein?) og så følger nålespissen ned til undersiden hvor nerven ligger. Det er ganske ubehagelig og ikke noe jeg liker.

 

Er selv svært lite glad i sprøyter, men å styre med tennene uten, er jo et helvette uten like. Tross dårlig råd og lite lyst til sprøyte (kostet 200kr hos min tannlegge pr sprøyte) så var alternativet (uten) laaaangt værre.

 

Anbefales IKKE å droppe sprøyta! Men for all del, du kjenner jo raskt hvordan det er uten, så kan du heller spørre om du kan få en sprøyte. Når du sitter å nærmest griner av smerte så går den sprøyteskrekken bort, riiiimelig raskt. :p

 

Selv om det kanskje til nød kan gå om det er veldig lite hull.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har det gått fint de gangene? Ja, jeg har gjort det en gang. Det var vel et stort hull, siden tannlegen holdt på en god stund. De minuttene kan vel sammenlignes med ren tortur. Men dette er jo små hull da.. heldigvis :wee:

 

Det blir for deg å bestemme om du klarer det eller ikke. Gjorde det selv forrige gang jeg boret, og hadde det ikke så vondt.

 

Grunnen til at jeg ikke tar sprøyter er da jeg ble nærmest ble neddopet av en tannlege en gang, som gjorde at jeg fikk en astmatisk reaksjon (når du har astma er det veldig lite som skal til før du reagerer).

 

Det du også kan er å be om å bore 2 av hullene, og ha det i 2 økter, men vet ikke om det blir alt for dyrt for deg dersom du er over 18.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hvis det er i jekslene trenger du ikke være redd for sprøyter. Når tannlegen er ferdig med å sette sprøyta sitter du sansynligvis fremdeles og venter på stikket. I fortenna er det litt værre, men fremdeles ikke så ille som det kan være å borre uten bedøvelse.

 

Du kan bare si til ham at du vil prøve uten og at du bare kan skrike i fra hvis det er for ille. Etter min mening så er det ikke sprøyta jeg misliker men det å gå i mange timer etterpå med lepper som føles som de henger nedpå halsen. Å ikke kunne spise eller drikke uten å søle som et spedbarn. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utrolig smertefullt å få sprøytene. Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke ta sprøyte. 1 sprøyte hadde vært ok, men det er mer smertefullt å få 4 sprøyter enn det er å borre.

 

Bullshit!

 

Du vet den plasten du skal bite over i ganen når du skal ta rønken av tennene for å avdekke hull? Det å bite over det der er myyyye vondere enn det å få selve sprøyten. Har borret to tenner, når tannlegen begynner så spør han om jeg kjenner noe, hvis ja sprøyter han inn litt mer bedøvelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Nå må jeg bare sitte å gruble litt. Tenker at jeg kan spørre tannlegen om hvor han skal sette inn sprøyten/hvor mange sprøyter ect.

 

Fra nå av skal jeg virkelig bruke tanntråd. Får jo smake vreden av å ikke gjøre det .. :rofl:

 

Tannlegen setter sprøyta i tannkjøttet i området der han skal borre, det du kjenner et et lite stikk, en bitteliten rar følelse når han sprøyter inn guffa og en veldig ekkel sær smak av selve bedøvelsen. La tannlegen gjøre jobben sin, men gjerne si at du har tannlegeskrekk og be ham forklare stegvis hva han gjør for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...