Gå til innhold

Universitetet i Oslo eller Folkehøgskole?

Julekula

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg som mange andre har fått vite hva de kommer inn på til høsten nå i disse dager. Jeg har kommet inn på Engelsk språk ved Universitetet i Oslo. Egentlig ville jeg inn på samme linja ved NTNU og står som nr. 2 på venteliste, men studiet blir trolig ikke etterfylt.

Jeg valgte engelsk språk fordi det er det eneste jeg ikke suger i, og digger å snakke det. Men spørsmålet mitt er om jeg skal starte på det i Oslo ... jeg er ikke sikker på hva jeg er egnet til å bli siden eneste store interesse er musikk, og om jeg skal ta en annen utdanning senere er jeg NØDT til å ta opp noen fag.

Jeg lurer på om noen har erfaring med denne linja og dette universitetet og om noen kan fortelle litt om det er verdt å starte på denne utdanningen, eller å gjøre som jeg også vurderer: et år på folkehøgskole der jeg får spilt litt musikk og så ta opp fag for få fokusere på utdanning etterpå. Det som holder meg tilbake fra å bare stikke på folkehøgskole er at jeg ikke er noe nærmere å få meg skikkelig utdanning når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har allerede kommet inn på folehøgskole, og hvis jeg velger det blir jo det et helt år med musikk og så må jeg ta opp igjen fag neste år. Vurderer å si fra meg plassen hvis jeg finner ut jeg vil gå rett på universitetsutdanning. Men det er sikkert lurt å tenke litt mer gjennom ting ...

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Jeg var på folkehøgskole to år etter videregående (etter ett år i militæret og ett på siv. ing. på NTNU) og det var aldeles fantastisk, angrer ikke et sekund! Jeg gikk ikke musikklinja, men drev veldig mye med musikk likevel. Å dra dit var et av de beste valgene jeg har gjort, så om du er i tvil om du ønsker å studere i dag så ville ikke jeg nølt med å velge folkehøgskole :)

Hvilken skole er det snakk om?

Lenke til kommentar

(Har en venn som skal starte på fhs, og som har noen spm. )Er det noen som har gått på Numedal FHS, og som har noe å si om den?

Hvordan er det å gå på en fhs - er det verdt det? Og hvordan er det med alkohol, fest, osv? ( Skal selv gå på en frilynt skole, hvis det har noe å si.)

Og jeg er selv kristen, hvordan kommer jeg til å bli møtt der borte?

Skriv gjerne positive og negative om det du har å si om ett år du har fått på fhs!

Lenke til kommentar

Folkehøgskole er bortkasta spør du meg. Bedre å komme inn på en bachelor. Får uansett ekstra poeng for høgere utdanning og du kan ikkje ha poeng frå FHS og høgere utdanning. Har selv gått FHS, du får 1 år til å tenke på utdanning, men du får jo lån og ikkje så stor utbytte når du skal søke jobb.

Ikkje sikkert en gang at du finner ut kva utdanning er riktig :p

Lenke til kommentar

For en gangs skyld vil jeg, uten forbehold, støtte herr Brun! Selv har jeg aldri gått på FHS, men kjenner en lærer som skryter voldsomt av alle elevene som sender takkekort år etter år. Et år på FHS gir åpenbart mange gode minner for mange. Det faglige utbyttet er vel ikke viktig, her er personlig berikelse som står i fokus. Det vil jeg ikke undervurdere.

Lenke til kommentar

Det faglige utbyttet er vel ikke viktig, her er personlig berikelse som står i fokus. Det vil jeg ikke undervurdere.

Det kan du fint få i studietiden også om du ønsker det. Og du slipper å kaste bort ett år faglig sett. Ser ikke helt hvorfor du skal vokse så mye mer personlig av å gå FHS vs studier. Det er minst like mange sosiale tilbud som student, og tid er heller egentlig ikke noe problem. Dessuten er sjansene for at du får "real life" erfaring større (finne leilighet, jobb osv).

I retrospektiv kunne jeg allikevel tenkt meg å kanskje gått FHS fordi det virker morsomt. Har heller ikke vært i militæret og ble derfor ferdig med bachelor i en alder av 21. Føles litt tidlig, men blir forhåpentligvis master også.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Heilt enig med Market og Herr Brun. Gikk sjølv eit år på FHS og det var virkelig fantastisk. Ein lærer seg sjølv å kjenne, miljøet er veldig bra siden alle er der på samme premisser. Du får venner for livet og det blir mest sannsynlig ditt beste skuleår. Du vil absolutt ikkje angre.

Lenke til kommentar

Det kan du fint få i studietiden også om du ønsker det. Og du slipper å kaste bort ett år faglig sett.

Igjen: At man "kaster bort ett år faglig sett" impliserer at det eneste som betyr noe her i livet er formell utdanning og arbeidserfaring, fordi det er det du kan putte på CVen og bruke for å få en bedre jobb. Det er en utrolig kjip innstilling, spør du meg.

Lenke til kommentar

Igjen: At man "kaster bort ett år faglig sett" impliserer at det eneste som betyr noe her i livet er formell utdanning og arbeidserfaring, fordi det er det du kan putte på CVen og bruke for å få en bedre jobb. Det er en utrolig kjip innstilling, spør du meg.

Dine ord, ikke mine. Jeg syns FHS er en grei løsning, men faglig sett er det bortkastet (med få unntak). At jeg sier det trenger ikke å bety at jeg legger noe mer i det enn nettopp det.

Resten av mitt innlegg burde også fortelle deg at jeg ikke syns FHS er poengløst om man ser bort i fra (manglende) faglig utbytte.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...