Gå til innhold

[Løst] Sharialover - likt i alle land, eller store forskjeller?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den artikkelen er så tåpelig!

Meg: - Professor kommer med tomme påstander.

Professor: - Et forferdelig eksempel på forvrengning av islamsk lov

Eller så har journalistene gjort en jævelig dårlig jobb med siteringen. For det begrunnes ifølge artikkelen slik:

- Helt fra begynnelsen har islamsk lov sørget for mange rettigheter for kvinner, og voldtekt er definitivt et brudd på loven og fordømt i islam. Det vi ser i dette tilfellet er et forferdelig eksempel på forvrengning av islamsk lov utført av et stekt patriarkalsk samfunn.

Jaha? Det er kun en tom påstand til å dekke over en annen tom påstand. Det kan gjøres på nøyaktig samme måte slik:

Helt fra begynnelsen av har islam gjort forskjell på kvinner og menn. Det er en religion laget av menn og for menn. Det vi ser i dette tilifelle er et tydelig eksempel på hvordan man kan lage lover som gjør at menn kan voldta av hjertens lyst, mens kvinner må ta straffen for menns kriminelle handlinger. Alt ifølge islamsk lov.

Så var det gjort. Da er det opp til "professoren" å komme med kilder eller fakta som gjør at hans påstand skiller seg fra vrøvl.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Abigor:

Hvis noen er professor innenfor et fagfelt, så har de enormt stor kunnskap om det, og de vet hva de uttaler seg om. Jeg tror ikke du umiddelbart skal avvise det han sier og kalle det "tomme påstander".

"Professor" er den høyeste tittelen for en person som forsker og underviser ved et universitet eller ved andre vitenskapelige institusjoner på tilsvarende nivå.

i Norge er det formelle kravet definert som «vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder», og det er vanlig at professorer har doktorgrad, magistergrad, lisensiatgrad eller tilsvarende, men også personer med hovedfag eller annen eksamen av høyere grad kan bli professorer dersom de har tilstrekkelig forskningserfaring (dvs. forskningspublikasjoner som artikler og/eller bøker). Det avgjørende er hvor mye man har publisert i form av vitenskapelige artikler, i noen fag evt. bøker. Kravet er normalt publisering tilsvarende minst 2 doktorgrader, i realfag mer.

Kanskje han vet noe du ikke vet? ;)

At du er uenig i det han sier er helt greit, men forventer du kildehenvisninger i en avisartikkel? Legger Dawkins frem kildehenvisninger hver gang han uttaler seg om evolusjon? Nei. Kreves det av han? Nei. Han vet hva han snakker om. Han er en høyt utdannet mann.

Poenget med artikkelen var likevel å understreke at sharia-lover praktiseres ofte med en politisk agenda. Dette viser da at sharia-lover ikke er like i alle land.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle religiøse ledere i alle religioner, spesielt de tre som kommer fra midtøsten, dvs jødedommen, kristendommen og islam, plukker ut akkurat det som passer de, også sier de at det er guds ord og guds vilje. Det som strider med deres ønsker ser de lett bort ifra.

Samme jævelskapen overalt når man lar religiøse få makt :wallbash:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Avisartikkelen presenterer det som hans forklaring. Men slik jeg leser det er det ingen forklaring. Så mye mas frem og tilbake med tolkninger det er om slike religiøse spørsmål så synes jeg de burde hatt med kilder. Dette er ikke noe jeg kan ta med meg videre eller lære noe av.

Det jeg setter spørsmålstegn med er om ikke dette er nøyaktig hva som er meningen med islam. Det holder ikke å påstå at religiøse lover er guddommelig dersom fakta er at de blir misbrukt så enkelt. Da er de lover som er laget uten beskyttelse mot misbruk.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Abigor:

Hvis noen er professor innenfor et fagfelt, så har de enormt stor kunnskap om det, og de vet hva de uttaler seg om. Jeg tror ikke du umiddelbart skal avvise det han sier og kalle det "tomme påstander".

"Professor" er den høyeste tittelen for en person som forsker og underviser ved et universitet eller ved andre vitenskapelige institusjoner på tilsvarende nivå

LiamH

Noe blir professor for å ha en/få en plattform å snakke tull i fra.

Lenke til kommentar

Noe blir religiøs for å ha en/få en plattform å snakke tull i fra.

Også det er sant.

IHS:

Skjønner du ikke norsk? Jeg diskuterer ikke med deg mer. Aksepter det! Jeg har forklart deg flere ganger hvorfor.

Igjen, bruk heller tiden på de som fortsatt orker å forholde seg til deg..

Ikke dermed sagt at det du sier i forumet ikke kan kommenteres :)

Lenke til kommentar

Har noe å tilføye. De fleste som blir berørt av slike forferdelige lover er utlandsarbeider som jobber som hushjelp, for det meste fra India, Bangladesh , og sri lanka. Disse menneskene er ikke ressurssterke og kommer fra et mindre ressurssterke land for lite lønn.

Poenget er at om man velger å flytte eller jobbe i et land, spesielt land med sharia og andre ekstreme tanker. Så er det best å lese og ha kunnskap om kosekvensene ved det de mener er lovbrudd. Det har også hendt at utlandsarbeidere fra india osv. Har blitt anmeldt for voldtekt på etniske muslimer og de har blitt halshogde og sendt depurtert tilbake til sitt eget land.

Synes det er forferdelig det som har skjedd , men om man reiser til et land og vil bo der må man forstå at disse ulempene er der og er risikable.

Ja, det er forskjellig fra land til land. Tror saudi arabia og Irak er de værste, men det er utbredt over store deler av Midtøsten.

Lenke til kommentar

Der de har innført sharialover, er de like i hvert land eller er det store forskjeller?

Det er ganske store regionale forskjeller, både i tolkning av Koranen, tolkning av Sunnah samt at religiøse ledere gjerne blir enige seg i mellom på områder som ikke er tatt opp i Koranen eller lært gjennom Sunnah.

I tillegg er det forskjell på hvilke deler av Sharia man bruker i rettsystemet. Noen få land bruker sharia i alle ledd, mens langt flere kun bruker det er i personlige saker (ekteskap, arv, skilsmisse, forsørgelse av barn etc)

Hvor er det sharia-loven står? Er det en bok? Hva er reglene?

Reglene er tolkninger av moralske og rettslige regler i Koranen, samt regler basert på hvordan Muhammed levde sitt liv og praktiserte islam.

Det er forøvrig en meget utfyllende forklaring på http://en.wikipedia.org/wiki/Sharia , uten at den går inn på reglene i de forskellige grenene av fiqh (forskjellige tolkninger av reglene)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der de har innført sharialover, er de like i hvert land eller er det store forskjeller?

Muslimske land praktiserer sharia ulikt, dette fordi den muslimske verden er delt inn i ulike rettstradisjoner. Sunnimuslimer har fire ulike lovskoler, mens sjiamuslimer har en. Disse lovskolene har forskjellige syn på hvordan man tolker kildene og rettslige spørsmål.

De fleste muslimske land kombinerer sharia med sekulær lovgivning. To land som skiller seg ut er Tyrkia og Saudi Arabia. Tyrkia har ikke innført noe av islamsk lov, mens Saudi Arabia baserer hele sitt lovverk på sharia.

Egypt, Syria og Irak har familielover bygget på sharia som er tilpasset den moderne tid. Men dem har ikke straffelov basert på sharia.

De fleste land som praktiserer har bare familielovgivingen igjen. De landene som har mye lovverk som baserer på sharia er: Gulf-landene, Iran, Afghanistan og Sudan.

Lenke til kommentar

kort Sagt er sharia en ekstrem tolkning av koranen

Hva mener du? Du må definere hva du mener med Sharia.

Det du må huske på er at sharia er alle lover i Islam. Det betyr at deler av den blir praktisert i Norge, Eks å forette bønnen, spise halal mat, ha på seg de klærne de vil og faste. Men alle muslimer skal respektere lovene Norge har innført.

Sharia omfatter alt: Å hjelpe de fattige, å være en god nabo samt å frastå løgn er alle eksempler på Sharia. Mener du at det å hjelpe de fattige er ekstremt? Jeg er litt usikker på om du mener det. Jeg tror du har en annen forståelse av hva Sharia kan være.

Jeg tror det du mener med Sharia og det som er anerkjent i vår kjære ”venn” media, er at Sharia kun er kapping av hender og steinkasting ikke sant? Visste du at mange av Sharia lovene er i samsvar med norske lover, som for eksempel å betale skatt, sosial hjelp osv.?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du? Du må definere hva du mener med Sharia.

Det du må huske på er at sharia er alle lover i Islam. Det betyr at deler av den blir praktisert i Norge, Eks å forette bønnen, spise halal mat, ha på seg de klærne de vil og faste. Men alle muslimer skal respektere lovene Norge har innført.

Sharia omfatter alt: Å hjelpe de fattige, å være en god nabo samt å frastå løgn er alle eksempler på Sharia. Mener du at det å hjelpe de fattige er ekstremt? Jeg er litt usikker på om du mener det. Jeg tror du har en annen forståelse av hva Sharia kan være.

Jeg tror det du mener med Sharia og det som er anerkjent i vår kjære ”venn” media, er at Sharia kun er kapping av hender og steinkasting ikke sant? Visste du at mange av Sharia lovene er i samsvar med norske lover, som for eksempel å betale skatt, sosial hjelp osv.?

sevfølgelig :), Men sharia er en ekstrem tolkning av koranen på enkelte områder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...