Gå til innhold

Kjøpe bolig nå eller vente?

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Megleren har provisjon som baserer seg på prosent mener jeg å huske. Så han tjener på det uansett, men tjener bedre hvis den selges dyrere :)

Årsaken til at de setter taksten lavere er for å skape interesse. På samme måte som de har tilbud i butikker.

Jeg tror selgers provisjon var 1.35% av salgsummen i dette tilfellet.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Enda et spørsmål dukker opp nå. Bør jeg kjøpe en boligkjøperforsikring? Eller er dette unødvendig?

Det er så klart dumt å spørre om... opp til deg selv og ingen andre.

Er vel ganske klart hva en boligkjøperforsikring faktisk er er og fungerer.

Lenke til kommentar

Er det eierskifteforsikring du mener?

Det kan være veldig lurt å ha, men som nasciboy sier, helt opp til deg selv. Jeg kjenner 2 par som ikke angrer på at de hadde det :)

Nei, det er ikke den TS mener...

Eierskifteforsikring er for selger.

Blir litt dumt å spørre på ett forum, vi vet ikke noe om boligen.

Lenke til kommentar

noen som vet om man kan finne noe statestikk over hva leiligheter i oslo har blitt solgt for? f.eks hvor mye i snitt de har blitt solgt over takst i forskellige områder av byen?

Gratulerer med kjøp!

Mitt tips er at du ikke bør bekymre deg for om du har betalt for mye - om det er det du gjør. Betalt er betalt, nyt heller boligen.

Men til spørsmålet ditt: Du skriver "takst" og jeg antar du mener det - og ikke prisantydning. Man ser av og til at disse to uttrykkene brukes om hverandre. Taksten er takstmannens vurdering av hva boligen er verd i markedet, sett hen til beliggenhet, standard, størrelse m.v. Prisantydningen skal være uttrykk for hva selger kan godta - i realiteten er det nok helst en lokkepris som skal få flere til å komme på visning og bli interessert. De færreste vil selge til mindre enn markedsverdien, dvs. lavere enn takst.

At du har kjøpt over takst, innebærer at du tar takstmannens vurdering med en klype salt, eventuelt at du er villig til å by høyere enn antatt markedsverdi siden du regner med å få igjen pengene ved et senere salg uansett. Eller at du rett og slett ville ha akkurat denne leiligheten.

Hva som er vanlig i ulike områder i Oslo, vet jeg ikke.

Min erfaring er imidlertid at den beste måten å orientere seg om prisnivået i et område, er å se hva takstene ligger på per kvadratmeter (P-rom). Premisset er da at folk stort sett kjøper til takst. Et par ganger når jeg ser at leiligheter som minner om min egen har blitt solgt, har jeg sendt sms til megler og spurt hva prisen ble.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...