Schwarzwald Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Er helt relativt til hvor du bor. Som Vice sier er det felleskostnader, og de er mye lavere enn vanlig leie. Den må du forklare tror jeg... Felleskostnader er felleskostnader, og leie er leie, uansett hvor i landet du bor. Leien må alltid være høyere enn felleskostnadene da den skal dekke felleskostnader OG utgiftene utleier har med leiligheten (nedbetaling av lån, vedlikehold osv...). 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Det er vel stort sett sånn at områder med høg leige gjerne har dyre bustader og, men faste utgifter etter kjøp er stort sett mindre enn leigeutgifter. Lenke til kommentar
Slendrian89 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Takker for alle svar. Da blir det kjøp snart. Dette er litt off topic, men hva er viktigst å være obs på når jeg kjøper en leilighet? Hørt at forsikring som gjør at man ikke blir ansvarlig for en annen i blokka som misligholder fellesutgiftene er det viktigste. Følgende bør være på plass hvis du skal kjøpe leilghet da det er her de største kostnadene ligger på El-anlegg Vann/kloakk Fuktskader? Vindu og utvendige dører Tilstand på bad Tilstand på kjøkkeninnredning Har dere planer om å bo i 10 år er sansynligheten stor for at dere kommer til å pusse opp. Gjør dere dette, sjekk at kjøkkeninnredningen er med oppvaskmaskin, skikkelig avtrekk og nok kurser. Da har dere et godt utgangspunkt for oppgradering. Sjekk også om planløsningen på kjøkkenet er noe dere er fornøyde med. Så slipper dere store ombygginger. Sist men ikke minst: Bo inn leiligheten før dere bestemmer dere for oppgradering. Det aller beste: Kjøp nytt! Helt nytt. Treffer dere gullfuglen der kan dere gjøre et kanonkjøp, i tillegg til at prisene høyst sannsynlig kommer til å øke. Boligkjøp er den tryggeste investeringen/sparingen dere kan gjøre, uansett hva markedet sier. Jeg kjøpte oppussingsobjekt for 2 år siden, og gjorde mange av tabbene jeg nevnte tidligere. Heldigvis kommer jeg fra håndverkerfamilie, så elektriker og rørlegger koster ikke alt for mye. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 Ved en budrunde. Når er det megler innhenter informasjon om finansiering. Før budrunden starter eller etter at den med høyste bud har vunnet? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Ved en budrunde. Når er det megler innhenter informasjon om finansiering. Før budrunden starter eller etter at den med høyste bud har vunnet? Nå er det lenge siden jeg var med i en budrunde, men tror de innhenter informasjon når du legger inn første bud, før de aksepterer det. Lenke til kommentar
Slendrian89 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Du må vise bekreftelse på lån og lånepapirer først. også må du signere på at du skal være med på budrunden Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Du må vise bekreftelse på lån og lånepapirer først. også må du signere på at du skal være med på budrunden Man signerer vel ikke på at man skal være med på budrunden, men man signerer på første bud. Man setter seg opp som interessent, for eksempel på visning, men det er ikke en avtale du signerer på og det kreves heller ikke at du fremviser bekreftelse på lån for dette. Bekreftelse ordner megler som oftest selv ved å kontakte banken og snakke med din kontaktperson, og så vidt jeg husker så gjøres det når du sender inn første bud. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Har ikke lest hele tråden, men det er ingenting som tyder på at boliger i sentrumsnære strøk, skal falle noe i verdi de neste fem årene. Ja, bankene setter opp renta etter krav om bedre funding fra Jensemann og finanstilsynet, men bankene er snart fundet nok. Utenlandske lange renter ser ut til å holde seg stabilt lave i flere år framover, samt at norsk økonimi ikke tillater noe rentehopp med det første. Egenkapitalskravet kan ikke bli høyere enn 15%, for bankene ser allerede følgene av dette tiltaket (nok en gang kan vi takke Jens og finanstilsynet). De unge sliter med å kjøpe seg bolig, og utleierne (foreldregenerasjonen), feter seg ytterligere opp. De er jo tross alt de som er den virkelige dessertgenerasjonen. Det eneste som nå kan "ødelegge" det norske boligmarkedet, er om Kina nå innfører produksjons/ eller total byggestopp, samt at råvareprisene på olje/gass og alluminium faller raskt. Eller at det plutselig blir en endring i tilbud/etterspørsels ligningen. At det finnes flere boliger enn hva folk ønsker. Da faller prisene. Kjøp bolig med et investeringsperspektiv på 10 år, og du kommer ikke til å tape penger på det. 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 Da har jeg kjøpt min første bolig! I nærheten av sentrum og endel over takst etter en budrunde. Håper jeg gjorde et bra kjøp 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Da har jeg kjøpt min første bolig! I nærheten av sentrum og endel over takst etter en budrunde. Håper jeg gjorde et bra kjøp Gratulerer!! Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Da har jeg kjøpt min første bolig! I nærheten av sentrum og endel over takst etter en budrunde. Håper jeg gjorde et bra kjøp Gratulerer Alltid spennende å kjøpe sin første bolig. Husker selv første dagen jeg kom til min egen bolig uten de jeg kjøpte den av (etter overtakelsen av leiligheten) og gikk inn. En veldig god følelse. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 noen som vet om man kan finne noe statestikk over hva leiligheter i oslo har blitt solgt for? f.eks hvor mye i snitt de har blitt solgt over takst i forskellige områder av byen? Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Rett under annonsetittelen finner du 2 faner, "Fakta" som du er på automatisk og "Prisstatistikk" som du også kan se på om du trykker på den. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 men dette er vel kun kvadratmeterprisene for de forskellige områdene? Hadde vært interessant å sett hvor mye over takst leiligheter i oslo blir solgt for? Er 300 tusen over takst vanlig i sentrum? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 men dette er vel kun kvadratmeterprisene for de forskellige områdene? Hadde vært interessant å sett hvor mye over takst leiligheter i oslo blir solgt for? Er 300 tusen over takst vanlig i sentrum? Har ingen offisielle tall, men alt fra et par hundre tusen under takst, til et par hundre tusen over takst er ganske vanlig. 300.000 over takst forekommer jo også fra tid til annen, spesielt om boligen blir solgt på en tid på året da mange ser etter bolig men ikke så mange selger, og det er en attraktiv bolig i et attraktivt strøk. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 ble 300 000 over takst på meg Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Har ingen offisielle tall, men alt fra et par hundre tusen under takst, til et par hundre tusen over takst er ganske vanlig. 300.000 over takst forekommer jo også fra tid til annen, spesielt om boligen blir solgt på en tid på året da mange ser etter bolig men ikke så mange selger, og det er en attraktiv bolig i et attraktivt strøk. Siste 2 årene i pressede områder er vel 200 000 kr under takst veeeldig sjeldent.... at du oppgir budvinners sum i forhold til takst som jevnt og likt fordelt rundt takst/prisantydning er vel ganske feil... Å oppgi bud over/under i antall kroner og ikke i prosent av prisantydning blir også litt feil. De 2 siste årene har vel 10-15% over prisantydning vært ekstremt vanlig, under takst er "uvanlig". En 2-roms i samme etasje og blokk som jeg bor i laaaangt utenfor de verste pressomådene i Trondheim hadde en prisantydning på 1 550 000 kr men gikk for 1 940 000 kr. Edit: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=39857668 Endret 30. juli 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Joda, du har rett i det og jeg ser at mitt innlegg kunne misforstås. Boliger går mye oftere over takst enn under, men i de tilfellene de går under takst så er det gjerne snakk om 100-200.000. Da snakker vi om leiligheter i den prisklassen som trådstarter mest sannsynlig har gått for om vi tror på hans første innlegg. Tipper 2,5-3 millioner, Det burde jeg nok spesifisert i forrige innlegg. Som sagt, jeg har ingen offisielle tall, og det er min oppfatning ut fra hva jeg leser i media og hører fra min omgangskrets (en del har solgt og kjøpt leiligheter den siste tiden, en av de måtte gå nesten 300.000 under takst da han etter mange visninger fortsatt ikke hadde fått solgt. Midt i Oslo sentrum. Leiligheten gikk til slutt for ca. 2 millioner. Men akkurat det hører nok til sjeldenhetene og leiligheten var lite attraktiv i og med at den lå i første etasje). Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Er det ikke slik at meglere får ekstra provisjon av beløpet boligen går over takst? (I tillegg til det de tar seg betalt for å selge boligen). Mener det er derfor de alltid skal ha deg til å legge boligen litt lavere enn gjennomsnittsprisen. Det sies for å skape en budrunde, men jeg har mine tvil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå