Gå til innhold

Kjøpe bolig nå eller vente?

ltdata

Anbefalte innlegg

Leser at mange spår at boligprisene vil falle eller flate ut i tiden fremover.

Jeg og samboeren min ønsker å kjøpe en leilighet, men vi er usikre på om vi bør kjøpe nå eller vente?

Vi har egenkapital på 1 mill, og vi har fått tilbud om 2.8 mill i lån. Sannsynligvis kommer vi bare til å ta opp et lån på 1,3-1,4 mill.

For tiden leier vi en hybel og betaler 8600kr inkl strøm. etc...

Vil det uansett lønne seg å kjøpe bolig med en gang slik at vi ikke betaler 8600 til boligutleier, men heller kjøpe en lelighet nå og betale tilbake til oss selv? Eller bør vi spekulere i at boligprisene synker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dere tenker på å kjøpe i et "pressområde" så er det nok tvilsomt at prisene vil falle uansett så da er det like greit å kjøpe så fort som mulig.

Vil hele oslo regnes som et pressområde? eller er det mer de sentrumsnære områdene av oslo?

Kor lenge har de tenkt å bu på den plassen? Det kostar nokre kroner å selje ein bustad til fleire millionar.

Vi tenker å bo der i minst 10 år, sannsynligvis lenger

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min første leilighet for åtte år siden, var det skriblerier i alle aviser om at boligprisene snart kom til å stupe, og alle påståtte eksperter spådde at vi var på toppen og at det var mildt sagt idiotisk å kjøpe leilighet da.

Jeg var imildertid utålmodig og orket ikke bo i kollektiv lenger, så jeg kjøpte likevel. Og jeg er glad for at min skepsis til såkalte eksperter var helt riktig, for siden den tid har min lille leilighet hoppet fra 1,5 til 2,3 i verditakst. Jeg hadde, som enslig, ikke hatt sjans til å komme meg inn i boligmarkedet nå om jeg hadde stolt på "ekspertene" og ventet.

I mellomtiden siden den gang har "eksperter" jevnlig stukket hodet sitt frem i media og påstått at boligprisene kun kan gå en vei... nedover. De har hatt rett i at boligprisene kun kan gå en vei, men det er oppover.

Hva som vil skje i tiden fremover, det vet jeg ikke, men personlig har jeg spart MASSE penger på å egentlig gjøre det motsatte av det de såkalte ekspertene har anbefalt :)

Lenke til kommentar

Uansett så er ikkje prisendring det viktigaste i denne situasjonen heller. De skal bu i dette området i minst 10 år og har råd til å kjøpe, då hadde ikkje eg vore i tvil. Det er først og fremst ein heim, deretter ein investering.

Ekspertane kan ikkje spå eit år fram i tid, i alle fall ikkje 10 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar

På grunn av måten Norge AS er lagt opp skattemessig skal det MYE til på å tape på boligkjøp over en periode på 10 år, grovt forklart...

1. 1 million i egenkapital = formueskatt (tror jeg)

2. ligningsverdi på boliger er laaaav

3. skattefradrag på renter

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Vil hele oslo regnes som et pressområde? eller er det mer de sentrumsnære områdene av oslo?

Sentrumsområdene er de definitive pressområdene hvor det bygges langt færre boliger enn det markedet vil ha,men egentlig hele Oslo samt grensende områder, spesielt vestover er områder som er veldig attraktive.
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min første leilighet for åtte år siden, var det skriblerier i alle aviser om at boligprisene snart kom til å stupe, og alle påståtte eksperter spådde at vi var på toppen og at det var mildt sagt idiotisk å kjøpe leilighet da.

Kjøpte selv for en del år siden og trodde at jeg kjøpte på topp, men jeg kjøpte det ikke som noen markedsspekulering eller investering, jeg kjøpte fordi jeg trengte ett sted og bo og fordi prisen var innenfor det jeg kunne betjene. Det viste seg også å være økonomisk gunstig mtp. verdistigningen som har skjedd, men dette kommer egentlig i andre rekke, som en bonus. Så lenge man ikke går med tap får man være fornøyd. Hva de såkalte ekspertene angår så er det riktig at de hele tiden har tittet frem i media gjennom de siste årene og tippet på en nedgang som aldri kom. Men på ett eller annet punkt så må man jo få rett, selv om man spår jordens undergang. Må bare le av oppslagene i media den siste tiden. De har vel holdt på i over et halvt år nå minst, såvidt jeg vet, på å prøve å "hausse" ned markedet, uten spesielt hell. Var vel VG eller Dagbladet som hadde et oppslag for noen uker siden som var noe slik som: "Bråstopp i boligmarkedet". Da hadde de gravd fram noen som ikke hadde fått solgt leiligheten etter 2-3 visninger i Oslo. Men forventningene er jo fullstendig ville: folk forventer nærmest at de skal få solgt 1mill++ over takst bare de hinter at de tenker på å selge. Alt annet er nederlag liksom...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Da blir det kjøp snart. Dette er litt off topic, men hva er viktigst å være obs på når jeg kjøper en leilighet? Hørt at forsikring som gjør at man ikke blir ansvarlig for en annen i blokka som misligholder fellesutgiftene er det viktigste.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt spesielt mye om disse forsikringene, men det kan jo være noe som sameiet har med å gjøre? Det kan også være forskjell på om det er selveier eller noe annet.

Ikke stress med å få med deg masse visninger på kort tid (da mister du oversikten), og ikke ta det første og beste bare for å bli "ferdige med det". Bruk god tid på å finne en leilighet dere virkelig liker, og sjekk at så mange som mulig av deres krav og ønsker er oppfyllt.

Det finnes også sjekklister på hva man bør gå over når man er på visning for å finne eventuelle feil og mangler ved leiligheten. Det er mange slike feil og mangler som det er forventet at boligkjøpere skal finne selv når de er på visning, og finner man de først etter kjøp, så er man selv ansvarlig for å utbedre de. Her har du en: http://www.ntf.no/sjekkliste1.aspx

Lenke til kommentar

Dere må jo betale leie selv om dere kjøper en bolig? I hvert fall leilighet.

Som Vice sier er det felleskostnader, og de er mye lavere enn vanlig leie.

Felleskostnadene inkluderer nødvendigheter som forsikring av selve bygget, samt vedlikehold av bygningsmassen og fellesarealene, strøm som brukes i fellesarealer og uteareal og kommunale avgifter som renovasjon, kloakk, vann og feier. I tillegg kan den inkludere kabel-TV, internett, trappevask, varmtvann, fyring, nedbetaling av fellesgjeld og andre goder. Når man leier er det eier av leiligheten som betaler felleskostnadene, men han/hun tar det inn via leien som betales. Også når man bor i hus har man disse kostnadene, men da betaler man det gjerne separat til hver enkelt tilbyder og ikke alt i ett som man gjør om man bor i en leilighet.

Hvis fellesgjelden er høy, kan felleskostnadene være ganske høye, men da har man stort sett betalt tilsvarende mindre for leiligheten når man kjøpte den, og det blir også som å betale til seg selv, som man gjør når man kjøper leilighet og låner fra banken. Felleskostnadene ligger gjerne rundt 2000-2500 kroner for en leilighet på 60-80 kvm om man ikke har betydelig fellesgjeld og fyring ikke er inkludert, mens en slik leilighet koster fort godt over 10.000 å leie om man bor i Oslo-området.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...