aleksanderro Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 God kveld, Har fått mitt første systemkamera i dag (Nikon D5100) og ser vi har et gammalt objektiv liggende her i huset. Nikon 50mm f/1.8 Series E, later silver version (5.5 oz./155g, 1981-1985). Det jeg lurer på om jeg kan bruke den på D5100? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Det tror jeg du kan; men du må da bruke kamera i manuel modus, og fokusere manuellt. Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Prøvde nå, men når jeg tar bilde så blir det bare svart, noen forslag til hva jeg gjør galt? Lenke til kommentar
to88he Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hvis du har i M modus innendørs nå som det er mørkt må du passe på følgende. At du har tilstrekkelig lang lukkertid. Prøv 1/20 sek eller noe. At du har tilstrekkelig høy ISO. Prøv 1600 eller mer. At du benytter største blenderåpning. Prøv F/1,8 Hvis det fortsatt blir svart, så veit ikke jeg. 1 Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Fikk det til nå, takk for tipsene! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Når du bruker manuell innstilling har du eksponeringskontrollen for å se om bildene blir korrekt eksponert, den skal normalt stå i midten "0" for og få riktig eksponering på bilder. Guiden "lukker, blender, iso og sånt" er kjempefint for og forstå hvordan dette henger sammen. Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Om jeg ikke tar helt feil får ikke D5100 noen lysmåling med de eldre manuellfokusobjektivene uten cpu. Så en må enten vite ca hva en trenger i en gitt situasjon, bruke en ekstern lysmåler, eller gjøre flere eksponeringer og studere histogrammet for å få det rett. Dx00 (dog ikke D100) og opp vil gi lysmåling. Edit: Her har du en oversikt over kompatibilitet: http://www.nikonians.org/reviews?alias=nikon-slr-camera-and-lens-compatibility Endret 20. juli 2013 av IceHeim 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå