Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

R1+R2 som privatist?

Anbefalte innlegg

SKal inn på høyskolen i gjøvik som maskin, eller elektroingeniør. Jeg har FY1, men ikke R1+R2 som jeg i såfall må ta forkurs på.

Det jeg lurer på, for å ta litt av skuldrene er å ta R1/R2 nå i år før jeg starter så jeg slipper stress med matte når det kommer til stykke for da har jeg jo fagene. Det kreves generell studiekompetanse, FY1 og FY2 for å komme inn, men trenger jeg da å ta R1? Går det å bare ta R2, eller bør jeg ta begge nå i år? Tenkte å jobbe opp mest mulig penger sånn at jeg slipper masse lån når jeg starter, så hva bør jeg egentlig gjøre? Ta som privatist? Det går kanskje an å høre på videregående skolen jeg gikk på om jeg kan være med i noen mattetimer så jeg slipper å ut med 10-20k for fagene, for jeg er ikke så glad i matte så hadde nok slitt med å ta det selv hjemme.

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Du må ta både R1 og R2, men jeg tror ikke du trenger Fysikk 2? Normalt er det kun Fysikk 1 i hvert fall.

Enkelte skoler har kveldskurs, så du kan jo undersøke det.

Ellers mener jeg at det går fint å være privatiststudent så lenge du har gode bøker og noen du kan spørre (in real life eller på nett).

Lenke til kommentar

Ja kreves ikke FY2 nei :) Bare FY1 men det tok jeg i usa.. Bare at det ikke står på vitnemålet jeg har fra vg3 :s men har det amerikanske da..

Da får jeg høre med skolen om jeg får være med på noe kveldskurs gratis/for en sum :) Så kjenner jeg folk som har tatt fagene, men de sto knapt selv så vet ikke hvor mye hjelp det er :p

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet fagene stå på vitnemålet du får når du er ferdig. Det er opp til skolen din å finne ut av om fag du tok i utlandet kan godkjennes som Fy1, og gi videre beskjed til Samordna opptak på ditt elektroniske vitnemål om at du har godkjent Fy1.

Det går helt fint å ta R1 og R2 som privatist med litt innsats.

Lenke til kommentar

Jeg tok R1+R2 på seks uker når jeg ikke hadde hatt matte på mange år, og det holdt akkurat til to ståkarakterer. Dette var med mitt utgangspunkt som var at matte er moro, og jeg har en kurant forståelse for det (opp til et visst punkt).

Altså er et halv år er mer enn nok tid på å ta de to fagene, men det kommer an på dine forutsetninger.

Om matte er et fag du synes er vanskelig vil nok ett år, eller S1+S2 først kunne være lurt, det må du nesten se an selv.

-Deluze

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ta R1 til jul og R2 til sommer.

Kjøp Sinus bøkene (unngå Sigma). De har komplette løsningsforslag (ikke bare fasit) på nettstedet, noe som er uvurderlig om man leser på egen hånd.

Jobb systematisk, gjerne litt hver dag.

Sett av 3-4 uker til regning av eksamenssett.

Piece of cake.

Lenke til kommentar

AAh da begynner jeg å se litt mer lyst på det :) Takk takk! Får vel satse på sistnevnte her. R1 og så R2 siden jeg slet litt med matte.. Det er gøy når man får til, men husker før at jeg brukte litt tid på å forstå.

Ser det er mye forskjellige bøker.. Kunne du linket de jeg trenger? Hadde vært snilt!

Endret av beastieboy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om du er rusten eller ikke var toppelev på VGS, anbefaler jeg deg å jobbe deg gjennom 1T først også, særlig ettersom du skal videre på ingeniør og målet er bedre enn ståkarakter (regner jeg med).

Om du mestrer 1T er R1 lett.

Om du mestrer R1 er R2 lett.

Jeg tok R1/R2 i år og slet ofte med mellomregninger fordi jeg var dårlig på algebra og hadde glemt mye fra 1T. Så det var ofte jeg forsto avansert R2 materiale, men slet med å fullføre oppgaven fordi jeg snublet i forholdsvis enkel algebra.

Lenke til kommentar

Jeg tok både fysikk fy1 og matte r1+r2 på et halvt år med en baby på siden. Det var tøft men det gikk. jeg brukte forumet her masse. Tok det gjennom nki så fikk en del hjelp der, men langt i fra så masse som her.

Om du tar det som privatist er det beste å ha noen å spørre i real life. Men har du ikke det, er det ikke noe problem å ta det selv, om du er strukturert å virkelig går inn for det.

Personlig syntes jeg denne matten var tøff. Men allt går så lenge man har rette instillingen :D

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...