AldriMer Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hei jeg har bare et lite spørsmål angående det med "kjappe" penger.... Det hele startet da jeg gikk vg2 og satt på hybelen min, og ja spilte et dataspill... poenget er... jeg satset ingame currency på spillet, som har en verdi for blant annet goldfarming markedet. tingen er, hvordan blir dette ved overføring? jeg har gjort dette før, og sendte 16k direkte over til min konto ( tenkte ikke mye over det) fikk 16k delt opp i ca 4 deler fra goldfarmers, som kjøpte mine penger på spillet... deretter sendte jeg det rett til min egen konto fra paypal... tingen er... dette er noe jeg vil gjøre igjen, og har troen på at det vil gå rimlig bra, og er mye bedre enn en jobb for en student på Coop. Jeg tviler at jeg vil være like heldig å få inn 16k på en dag, men sakte menn sikkert klare å bygge meg opp slik jeg gjorde vg2 og kjøpe meg bil nr 2 for pengene. Noen som har noen tips? skal slikt skattes? jeg har overhode ingen peiling... (Jeg gikk vg2 i fjor) Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Dette skal både skattes og betales merverdiavgift av. I tillegg så er det sannsynligvis i strid med EULA og ødeleggende for spillet i sin helhet. Lenke til kommentar
AldriMer Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Dette skal både skattes og betales merverdiavgift av. I tillegg så er det sannsynligvis i strid med EULA og ødeleggende for spillet i sin helhet. Det sier vell seg selv at dette er ødeleggende for spillet sin helhet? real world trading / goldfarming er vell aldri positivt? men utenom det... takk for headsup Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hvorfor ikke? En kompis farma som en helt helt fra Vanilla WoW og kjøpte egen bil for pengene Du skal skattes 28% av det du tjener med mindre du tjener under frikortgrensa Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hvis det kan regnes som inntekt fra hobby, opp til 3-4000 per måned, så er det ikke sikkert det er mva-pliktig. Du må betale vanlig inntektskatt som Doofenschmitz sier; omtrent 28% eller ingenting om det er under frikortgrensa. Og bare for å presisere: mva og skatt er to forskjellige ting Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg ordla meg helt feil der, jeg kan ikke beregne hans inntekt Jeg vet ikke hvor jeg fikk 28% fra, men man betaler det av gevinst fra spill i utlandet. Dette går vel som gevinst siden det er resultat av spill? Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hvorfor skal han betale mva, han kjøper ikke en vare? Det skal betales skatt, dersom du tjener mer enn frikortet må du betale skatt av all inntekt, ikke bare av det som er over frikort grensen. Skattesatsen vil variere etter hvor mye du vil tjene i løpet av året. Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Ettersom jeg har forstått det: Hvis det skal gå som resultat av spill, må det være i en godkjent valuta. Ellers vil det gå som salg av gevinst. Hvis man vinner en playstation i en konkurranse eller lignende og selger den, så er pengene man får ikke gevinsten, men resultatet av et salg. 28% er vel "grunnsatsen", eller hva man skal kalle det, for skatt. @Teza: Når noe selges så betaler kjøper mva og selger betaler dette inn til staten. Unntaket her er da om man driver salg som hobby (inntil en viss inntekt), eller om man selger noe brukt på finn.no eller lignende. Dette er normalt ikke mva-pliktig. Endret 20. juli 2013 av Deimos_Anomaly Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 @Teza: Når noe selges så betaler kjøper mva og selger betaler dette inn til staten. Unntaket her er da om man driver salg som hobby (inntil en viss inntekt), eller om man selger noe brukt på finn.no eller lignende. Dette er normalt ikke mva-pliktig. Refererte egentlig til post 2, er enig i at det ikke er relevant med mva i denne tråden. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Hvis han allerede bryter med EULAEN i spillet, hvorfor skal han plutselig starte å "følge" reglene og betale skatt ... Makes no sense. Det er som om en kriminell stjeler varer i butikken, men betaler merveavgiften før varene ... Endret 20. juli 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hvis han allerede bryter med EULAEN i spillet, hvorfor skal han plutselig starte å "følge" reglene og betale skatt ... Makes no sense. Det er som om en kriminell stjeler varer i butikken, men betaler merveavgiften før varene ... Hvis skattevesenet ser at han har fått inn en del tusen inn på konto fra utlandet blir de nok automatisk ganske skeptisk. Vet ikke hva straffen for skatteunndragelse er, men det kan fort bli dyrt. Hvor stor sjansen er for at de sjekker dette aner jeg dog ikke. Å bryte EULA er forøvrig ikke det samme som å bryte norsk lov. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 28 % grunnskatt? Har aldri betalt noe i nærheten av så høy skatt. Meste jeg betalte var vel noe 11 % elns, men har vært 7 %, 6% o 5% før. Og 0 Under frikort grensa selvsagt. Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg er ikke noe ekspert på skatt, men har forstått det sånn at etter at minstefradrag og andre fradrag er trukket fra inntekten skal man betale omtrent 28% av resten. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 28 % grunnskatt? Har aldri betalt noe i nærheten av så høy skatt. Meste jeg betalte var vel noe 11 % elns, men har vært 7 %, 6% o 5% før. Og 0 Under frikort grensa selvsagt. Hvor i verden bor du? Hellas? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hos meg har det vært ganske lett. Aldri hatt noe å trekke fra og slikt, men så at de starter å telle på satsen frikortgrensa er, og så vokser skatten, prosent for prosent etter at du øker over dette. Antar den stopper rundt 28 % når du kommer til et punkt, og så går den "saktere" oppover. Hvor i verden bor du? Hellas? I disse dager skulle jeg vel ønsket det. Regn regn og mere regn. Men tjener man dårlig så betaler du heller ikke mye. Betalte vel ca 11 % det året jeg tjente rundt 70 K mener jeg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 28 % grunnskatt? Har aldri betalt noe i nærheten av så høy skatt. Meste jeg betalte var vel noe 11 % elns, men har vært 7 %, 6% o 5% før. Og 0 Under frikort grensa selvsagt. Kapitalinntekter har 28% flat skatt. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Kapitalinntekter har 28% flat skatt. Skjønner. Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Hos meg har det vært ganske lett. Aldri hatt noe å trekke fra og slikt, men så at de starter å telle på satsen frikortgrensa er, og så vokser skatten, prosent for prosent etter at du øker over dette. Antar den stopper rundt 28 % når du kommer til et punkt, og så går den "saktere" oppover. Tenker du da på tabell for forskuddstrekk? Denne representerer ikke reelle skattesatser, men er et anslag på hvor mye du må betale hver måned for å dekke det du reelt må betale i skatt. Selv har jeg tjent litt over 300k i året på det meste. Da betalte jeg ca 70k i skatt (tatt fra hukommelsen). Med et minstefradrag på 60-70k blir det omtrent 28% av resterende beløp. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Tenker du da på tabell for forskuddstrekk? Denne representerer ikke reelle skattesatser, men er et anslag på hvor mye du må betale hver måned for å dekke det du reelt må betale i skatt. Selv har jeg tjent litt over 300k i året på det meste. Da betalte jeg ca 70k i skatt (tatt fra hukommelsen). Med et minstefradrag på 60-70k blir det omtrent 28% av resterende beløp. Nei, selvsagt ikke. Trekket var først 50%, og ble så hentet etter hva jeg forventet å tjene (som ikke var langt fra det jeg endte opp med å tjene). Skatten jeg brukte var den som stod på selvangivelsen min / skatteberegningene som kom året etter. Endret 20. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Har kan man beregne skatt: http://www.skatteeta...beregning-2012/ På 70 000kr inntekt uten noen som helst fradrag for året 2012 så måtte man ut med 5400kr, ca 12 % skatt. Edit: slenger jeg inn 300 000, og ser bort fra alt annet så må man ut med 72 000kr i skatt. Så da stemmer din beregning også. Endret 20. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå