Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva har skjedd under oljelokket?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Skulle sjekke oljen på bilen idag og reagerte litt da peilepinnen var delvis dekket av en gul delvis tykk masse av ett eller annet slag.

 

Åpnet oljelokket for å fylle og fikk se dette:

 

post-97018-0-07288700-1374259192_thumb.jpg

 

post-97018-0-70251700-1374259198_thumb.jpg

 

(Bildene er trykkbare)

 

Er det noe hakkende galt her? Hva er dette fornoe? Har aldri sett noe lignende..

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle det ikke har vært mer lekkasjer rundt toppen da?

 

Toppakningen sørger for gjennomgående kanaler for:

Sylindre

Oljekanaler

Kjølekanaler

 

Avhengig av hvor lekkasjen er kan man oppleve:

-Røyk som følge av at det lekker fra kanal (olje eller vann) ut av blokka og ned på manifold.

-Majones i olja (vann i olje gir majones)

-Eksoslukt av vannet, fulgt av bobling og koking ved lav temperatur.

-Heftig bråk som følge av lekkasje fra sylinder ut mot friluft. Følges av dårlig drag.

 

Hvis toppakningen var gått ville han vel sett en god del røyk ut av eksosen og sigende ut fra panseret, eller?

 

Kommer an på hvordan den har røket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skru har eg liten peiling på..verkstedjobb som vil koste meg?

 

Toppakningen sørger for gjennomgående kanaler for:

Sylindre

Oljekanaler

Kjølekanaler

 

Avhengig av hvor lekkasjen er kan man oppleve:

-Røyk som følge av at det lekker fra kanal (olje eller vann) ut av blokka og ned på manifold.

-Majones i olja (vann i olje gir majones)

-Eksoslukt av vannet, fulgt av bobling og koking ved lav temperatur.

-Heftig bråk som følge av lekkasje fra sylinder ut mot friluft. Følges av dårlig drag.

 

 

 

Kommer an på hvordan den har røket.

 

Det har eg merket, som om bilen er påvei til å kubbe når eg trøkker litt hardt på gassen..

Lenke til kommentar

Å ordne det på verksted vil ikke være lønnsomt for en såpass gammel Golf med mindre det er et spesielt fint eksemplar eller en spesiell modell av typen.

 

Det er sannsynligvis greiere å bytte motor eller helst bytte bil.

 

Beklager å måtte være den som melder om dette, men det er hva jeg tror.

 

En nøyaktig diagnose er selvsagt håpløst å komme med over nett, men jeg føler at denne er ganske sikker..

 

 

På de bilene er det forresten en ting til som KAN være defekt.

En del av de har en varmeveksler der olje og vann går i samme lille boks.

 

Den kan være defekt, og den er relativt kurant å fikse selv.

 

Så du bør definitivt få sjekket den om du har.. (Er på alle GTier mener jeg, jeg er usikker på hvilke andre som har..)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å ordne det på verksted vil ikke være lønnsomt for en såpass gammel Golf med mindre det er et spesielt fint eksemplar eller en spesiell modell av typen.

 

Det er sannsynligvis greiere å bytte motor eller helst bytte bil.

 

Beklager å måtte være den som melder om dette, men det er hva jeg tror.

 

 

Er det så ekstremt vanskelig å bytte toppakning mens motor står i bilen, at det er lettere å bytte motor??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har du av garanti på at den du setter i ikke havarerer toppakning? Hva koster en motor til golf? 2000-3000kr? Tror du får eksospakning, toppakning, innsugspakning og planing av toppen til under det.

 

Planing av topp ligger vel på 700-1000, samt at det er MYE mindre skruing, enn å bytte motor. Må av med girkasse, flytte clutch, koble av elnett, osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ehm, jeg må bare påpeke en ting...

TS sier at h*n har minimalt med skruerfaring fra før. Ja, alt kan læres, men interessen bør være der først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...