IcedInsanity Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Heisann. Skulle sjekke oljen på bilen idag og reagerte litt da peilepinnen var delvis dekket av en gul delvis tykk masse av ett eller annet slag. Åpnet oljelokket for å fylle og fikk se dette: (Bildene er trykkbare) Er det noe hakkende galt her? Hva er dette fornoe? Har aldri sett noe lignende.. Endret 19. juli 2013 av IcedInsanity Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Fett eller noen form for smøring? Ser helt merkelig ut Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Skjønner det ikke eg heller, har gått over til 5w-40 olje siden sist. Kan det være grunnen? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Skulle det ikke har vært mer lekkasjer rundt toppen da? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Hvis toppakningen var gått ville han vel sett en god del røyk ut av eksosen og sigende ut fra panseret, eller? Endret 19. juli 2013 av Vertical^ Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Det skyldes vann i olja. Du har nok gåen toppakning. Det der er mer enn man får med normal kondensering også, så det er bare å belage seg på skrujobb. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Skulle det ikke har vært mer lekkasjer rundt toppen da? Toppakningen sørger for gjennomgående kanaler for: Sylindre Oljekanaler Kjølekanaler Avhengig av hvor lekkasjen er kan man oppleve: -Røyk som følge av at det lekker fra kanal (olje eller vann) ut av blokka og ned på manifold. -Majones i olja (vann i olje gir majones) -Eksoslukt av vannet, fulgt av bobling og koking ved lav temperatur. -Heftig bråk som følge av lekkasje fra sylinder ut mot friluft. Følges av dårlig drag. Hvis toppakningen var gått ville han vel sett en god del røyk ut av eksosen og sigende ut fra panseret, eller? Kommer an på hvordan den har røket. 1 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Skru har eg liten peiling på..verkstedjobb som vil koste meg? Toppakningen sørger for gjennomgående kanaler for: Sylindre Oljekanaler Kjølekanaler Avhengig av hvor lekkasjen er kan man oppleve: -Røyk som følge av at det lekker fra kanal (olje eller vann) ut av blokka og ned på manifold. -Majones i olja (vann i olje gir majones) -Eksoslukt av vannet, fulgt av bobling og koking ved lav temperatur. -Heftig bråk som følge av lekkasje fra sylinder ut mot friluft. Følges av dårlig drag. Kommer an på hvordan den har røket. Det har eg merket, som om bilen er påvei til å kubbe når eg trøkker litt hardt på gassen.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hva slags bil er det? Prisen for å ordne slikt på verksted er gjerne fra 10000,- (hvis du er ekstremt heldig!) til 50000,- (og noen ganger mer..) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Å ordne det på verksted vil ikke være lønnsomt for en såpass gammel Golf med mindre det er et spesielt fint eksemplar eller en spesiell modell av typen. Det er sannsynligvis greiere å bytte motor eller helst bytte bil. Beklager å måtte være den som melder om dette, men det er hva jeg tror. En nøyaktig diagnose er selvsagt håpløst å komme med over nett, men jeg føler at denne er ganske sikker.. På de bilene er det forresten en ting til som KAN være defekt. En del av de har en varmeveksler der olje og vann går i samme lille boks. Den kan være defekt, og den er relativt kurant å fikse selv. Så du bør definitivt få sjekket den om du har.. (Er på alle GTier mener jeg, jeg er usikker på hvilke andre som har..) Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Ah.. Er forsåvidt ganske fin bil. Har gått de meste av årene oppe i Troms ett sted uten salt og slikt, har hatt den her i et par år, så det er minimalt med rust og slikt.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Finn ut om den har varmeveksler, hvis den har det kan det være den som er defekt. I tilfelle er det en enkel sak.. Er det toppakning er det ikke verdt å fikse. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Det er ikke varmeveklser på. Hva med kondens da, kan ikke være det? Bilen blir ikke kjørt mye og når den blir det er det mye småkjøring. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hvis det er majones på peilepinnen også er det neppe kondens, det er for mye under oljepåfyllingslokket også til at jeg har tro på at det er kondens. Gåen toppakning er nok det mest sannsynlige her. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Å ordne det på verksted vil ikke være lønnsomt for en såpass gammel Golf med mindre det er et spesielt fint eksemplar eller en spesiell modell av typen. Det er sannsynligvis greiere å bytte motor eller helst bytte bil. Beklager å måtte være den som melder om dette, men det er hva jeg tror. Er det så ekstremt vanskelig å bytte toppakning mens motor står i bilen, at det er lettere å bytte motor?? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Dette dreier seg om kostnader, bilen er såpass gammel og lite verdt at en byttemotor utgjør mindre kostnad enn pakninger og plansliping av topp. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Hva har du av garanti på at den du setter i ikke havarerer toppakning? Hva koster en motor til golf? 2000-3000kr? Tror du får eksospakning, toppakning, innsugspakning og planing av toppen til under det. Planing av topp ligger vel på 700-1000, samt at det er MYE mindre skruing, enn å bytte motor. Må av med girkasse, flytte clutch, koble av elnett, osv 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Ehm, jeg må bare påpeke en ting... TS sier at h*n har minimalt med skruerfaring fra før. Ja, alt kan læres, men interessen bør være der først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå