Gå til innhold

Valg av kabinett. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Hei

Har kommet så langt at jeg skal velge meg ut kabinett til HTPC som skal inn i selbygget stereobenk. Målene er derfor ikke så viktige da jeg vil tilpasse benken etter kabinettet.

Har sett på følgende kabinetter selv som jeg håper noen har erfaring med.

Origen S16V

s16v_htpc_strip.jpg

Origen S14V

s14v_htpc_strip.jpg

Nmedia HTPC 6000B

6000B2.jpg

Silverstone GD01MX

GD01-MXB-3-4.jpg

Fractal Design Node 605

Node605_front-angle-view_newlogo_lores.jpg

Har sett etter dette:

Full ATX hovedkort støtte

Mulighet for utvidelse av lagringsplass (evt RAID)

Mulighet for fullverdig skjermkort størrelse (for oppgraderings mulighet)

Luftflyt med tanke på kjøling

Plass til "stor" passiv kjøler

Design/funksjonalitet

Hardware er enda ikke gjennomtenkt ned til komponent, men ser for meg muligheten til og streame Full HD

Vet ikke hvor lurt det er og tenke i retning av og kombinere NAS og HTPC? Det er for øyeblikket bare en tanke, dersom det ikke er klokt er det bare og si fra :)

Dersom det er noen her inne som har noen av disse kabinettene som kan komme med pluss og minus eller har hørt diverse erfaringer om de forskjellige på andre måter hadde jeg satt stor pris på det

Evt er det bare til og komme med forslag til bedre kabinett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du plass så er det jo greit med så stort kabinett men det er ikke nødvendig for å få plass til komponenter som kan streame full HD, du klarer deg lenge med mATX og en integrert grafikkløsning ala Core i3-3225 eller lignende fra AMD. Cpuene til AMD har vel noe kraftigere grafikkløsninger enn Intel men de utvikler mer varme. Skal du full size skjermkort så vil utvikle endel mer varme og støy.

Har selv et Intel DH77EB mATX hovedkort, Core i3-3225 CPU, 16GB Ram, en rask SSD og Bluray drev og det fungerer helt glimrende.

Når det gjelder NAS så har jeg det også og det fungerer glimrende det også.

Har du mulighet for kablet nettverk er det beste, men må du ha trådløst så skaff deg en god dual band router og trådløst kort fra Intel( Centrino Desktop 6205, 6235 eller 6300), etter mye knot og irritasjon med andre løsninger så endte jeg opp med Intel Trådløst kort og det bare virker.

Ikke noe problem å streame rippa Bluray filmer fra NAS til HTPC.

Her er kabinettet jeg bruker: http://www.aliexpres.../772960585.html

Det har plass til full size Bluray, SSD og et par disker ekstra hvis det skulle være nødvendig.

Med en kabinettvifte og orginal CPU kjøleren er denne løsningen helt lydløs på en meters avstand og ligger på ca 35 grader konstant under bruk.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Når jeg kikket meg ut ATX kompatibelt kabinett tenkte jeg også litt på mulighet forekspansjonskort, men man trenger vel gjerne ikke all den plassen (7spor) til bare noen extra kort.?

Trenger man mulighet for "full height" på PCI ekspansjonskort dersom man har behov for slike kort?

Har kikket litt på AMD sine APU løsninger og synes dette virker ganske interesant.

Siden man klarer seg godt med integrert grafikk for streaming av full HD, er det da noe godt argument for og velge dedikert skjermkort til slike oppgaver (annet enn spill)?

Regner med du har dedikert NAS, jeg lurte litt på og finne et kabinett som støttet 5-6 disker og sette av en til system og resten til NAS/Fildeling. Men mulig dette ikke blir noen god løsning, har ikke lest meg opp på dette.

Tenker jeg kansje kommer til og gå for dedikert NAS løsning.

Blir nok og satse på trådløst så setter pris på anbefalingen av trådløs modul :)

Lenke til kommentar

Skal du bruke den til spill så er det greit å gå for et kabinett med full høyde, du får passive lavprofil skjermkort men de er jo ikke de sprekeste modellene. Og til ren HTPC bruk så trenger du ikke noe dedikert skjermkort i det hele tatt.

Jeg har ikke plass til noe skjermkort i maskinen min da jeg har to Tv tunere og det trådløse kortet som tar opp 3 kortplasser og så vidt jeg vet så tar de passive skjermkortene to plasser i bredden.

Jeg har dedikert NAS og ville ikke valgt noen annen løsning, alle i huset har tilgang 24/7 uavhengig av at PCen i stua er slått på. Ved å dytte en en masse disker inn i en maskin får du bare varme og støy i tillegg til at den må stå på hele tiden for tilgang fra andre enheter.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Har ikke planer og bruke den til spill i utgangspunktet, regner ikke med den kommer til og bli brukt til det ifremtiden heller.

Strengt tatt har man da ikke bruk for mer enn 4 ekspansjonskort dersom man ikka har helt spesielle interesser.?

Jeg personlig kommer ikke til og ha bruk for TV kort riktig enda da jeg har GET sin fiber løsning i dag.

Er lydkort noe man bør vurdere eller satser man på lyd via HDMI?

Er inne på noe på oppetid og sånn på NAS, jeg tenkte enn kunne slippe unna med en maskin/kabinett mindre men ser logikken når jeg tenker meg om. Så blir nok og gå for dedikert system på NAS fronten da.

Lenke til kommentar

Du får en riktig så god maskin med følgende deler og da står du egentlig veldig fritt med tanke på kabinett:

Hovedkort: Intel DH77EB(stabilt som fjell og gode utvidelsesmuligheter)

CPU: Intel Core i3-3225(Rask nok og Kald nok)

RAM: 8-16gb DDR3 1600Mhz

HDD: 120 GB SSD(her ville jeg valgt Samsung eller Intel)

Nettverk: Intel Centrino Advanced 6205/6300 for Desktop(Stabilt som fjell og raskt)

Bluray: ASUS BW-12B1ST(Helt grei og stillegående)

Intel sine hovedkort har ganske bra lyd rett ut fra kortet og det skulle ikke være behov for noe ekstra lydkort.

Når det gjelder NAS løsninger så finns det jo masse på markedet, jeg har 2 stk selv. En Netgear ReadyNAS Duo med to disker som brukes til bilder og backup av viktige ting også har jeg en Western Digital Livebook 3TB som filmer, tv serier og opptak ligger på( Positivt overrasket ove denne da den kostet bare litt over 1000,- , den er rask og stabil).

Håper disse svarene hjelper deg litt på vei :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...