Gå til innhold

Marte (24) fengslet i Dubai fordi hun ble voldtatt


Anbefalte innlegg

Det er nok riktig som du sier at det er umulig for oss å spekulere i hva som har skjedd. For alt vi vet kan Marte ha voldtatt mannen. Hva vi mener spiller jo forsåvidt ingen rolle, det er politimyndighetene i Dubai sin oppgave å finne ut av hva som har skjedd, og det har de gjort.

 

Konklusjonen er tatt etter de normer, lover og regler som gjelder i Dubai, hvilket vi bør respektere. Jeg tror utvilsomt at vårt politivesen gjør en bedre jobb hva gjelder etterforskning og utredning i slike saker og at våre lover er bedre, men nå er det engang i Dubai saken har skjedd og de har konkludert som de har. Derfor er mannen per definisjon ikke voldtektsmann og ingen voldtektsmann har gått fri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

? PGA benådning så unngikk Dubai alle riper i lakken. De ungikk også alle sanksjoner som ville ha fulgt med at Norge presset benådning etter rettsaken, f.eks.

 

Vi snakker her om riper i omdømme blant folk, altså de fremtidige turistene og investorene som skal bo der i kortere eller lengre tidsperioder, ikke i den politisk korrekte verden. Der kan man slippe unna med alt, bare man har makt og penger. Det har Dubai. Hadde "riper i lakken" betydd noe i en verden der "sanksjoner" og politisk meninger styrer, så hadde ikke Norge investert oljefondet i mange av de selskapene som de har.

 

Hva de politisk og offisielt har klart å ro seg unna er en ting, men de har fått store riper i lakken når det kommer til omdømme blant vanlige folk. Politisk sett har Dubai og UAE for sterke kort på handa uansett. Norge ville ikke kjørt sanksjoner mot Dubai. Det har ikke Norge makt til.

 

De som har makten her, og som har brukt den, er folket i gaten. Det er folkemassen der som har fått Marte hjem via media, Facebook, Twitter etc. Ikke politikerne og deres tomme trusler over en kopp kaffe i et regjeringsbygg.

 

Det Dubai vil merke det på, spør du meg, er turisme og folk som drar dit for å jobbe. Det er der ripen virkelig er.

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri før har en slik sak fått så stor oppmerksomhet verden over

Det er her du tar feil.

 

Sannheten er at aldri för har nordmenn brydd seg om en slik sak. Saker angående briter, australiere, amerikanere og andre vestlige borgere har fått like mye oppmerksomhet verden over, bare ikke i Norge, siden det ikke var nordmenn involvert.

Lenke til kommentar
Når ble det UD sitt ansvar å bry seg om menneskerettighetsbrudd på alle mennesker i hele verden?

 

Spør den norske stat som er ute å vifter med de universelle menneskerettighetene titt og ofte.

 

Det er en grunnleggende menneskerettighet for voksne tilregnelige mennesker å kunne ha sex uten å komme i fengsel. At noen lager lover som setter krav til ekteskap er et direkte brudd på dette.

 

Det er også grunnleggende at det blir sanksjonert ovenfor falske anklager.

 

 

Hvorfor gleder det deg at en voldtektsmann går fri?

 

Da bør du komme deg inn i fengsel igjen.

 

 

Jeg har ikke satt meg godt inn i hendelsesforløpet, men man trenger ikke å være rakettforsker for å vite at det er dumt å konkludere i en sak uten å vite alle omstendighetene. Dette gjelder selvsagt begge veier.

 

Se rett ovenfor.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Det er her du tar feil.

 

Sannheten er at aldri för har nordmenn brydd seg om en slik sak. Saker angående briter, australiere, amerikanere og andre vestlige borgere har fått like mye oppmerksomhet verden over, bare ikke i Norge, siden det ikke var nordmenn involvert.

 

Du er hjertelig velkommen til å vise meg disse sakene. Det er meg ukjent at det før har vært en slik storm på Facebook, Twitter etc, samt at aviser verden over har fulgt en sak som denne til det punkt at emiren av Dubai går inn å benåder en domfelt person i løpet av få dager.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du er hjertelig velkommen til å vise meg disse sakene. Det er meg ukjent at det før har vært en slik storm på Facebook, Twitter etc, samt at aviser verden over har fulgt en sak som denne til det punkt at emiren av Dubai går inn å benåder en domfelt person i løpet av få dager.

Saken til Alicia Gali f.eks. fikk mye oppmerksomhet rundt i verden. Jeg antar at du husker den saken, siden den skapte storm i media rundt hele verden, og sist var oppe for bare et par måneder siden.

 

Selvfølgelig, Alicia er ikke norsk, så det var ikke noen nordmenn som syntes den var ille nok til å skulle boikotte Dubai.

 

Raymond Bingham (ble benådet), Vince Acors og Michelle Palmer (de to sistnevnte dömt for å ha hatt sex) var også meget godt dekket i verdens media. Selvfölgelig heller ikke her var det noe stort skrik fra nordmenn om boikott av Dubai for deres strenge straffer i strid med menneskerettighetene. De var jo bare britiske, så hvorfor skulle vi bry oss?

 

Den 23-årige kvinnen fra London som fikk fengselsdom etter å ha anmeldt voldtekt i 2010 fikk heller ikke like mye sympati i Norge som hun fikk fra resten av verden. Fra resten av verden fikk hun derimot like god dekning i media som Marte har fått.

 

Det var også en britisk dame som fikk bot etter å ha anmeldt gjengvoldtekt i fjor. Like godt dekket i resten av verden som Martes sak, men hun var ikke norsk, så her på berget er hun glemt.

 

Dette var de mest omtalte sakene. Alle av dem har jo skapt store skraper i lakken for Dubai, eller hva? Dubai har tapt mye turistinntekter på grunn av dem? Nei, nettopp. Og det samme blir det her. Om et halvt år vil selv de fleste nordmenn svare med "Marte hvem?" om du nevner Marte som ble dømt i Dubai.

 

Det burde ikke være sånn, men verden er dessverre ikke perfekt.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--Marte-Dalelv-ble-domt-fordi-hun-trakk-voldtektsanmeldelsen-7261851.html#.Ue5oxY1M8cA

 

 

The National mener på lederplass at utenlandsk presse og menneskerettighetsgrupper «bør sjekke fakta før de beskylder De forente arabiske emirater for å kriminalisere et voldtektsoffer».

Avisen skal ha lest rettsdokumentene i saken. «En ting er klart: Juridisk sett var ikke dette noen voldtektssak», skriver avisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste også denne saken i Aftenposten. Forfriskende å høre Dubai sin side av saken og det er helt åpenbart at pressedekningen hos oss og ellers i Vesten er vært upålitelig i Martes favør. Jeg må påpeke hva jeg skrev tidligere i tråden; vi visste ingenting og vi hadde ikke noe grunnlag for å anta noe som helst, men som vanlig var det mange som kastet seg på sine fordommer om uskyldige hvite kvinner og slemme brune menn. Jeg tror selv reaksjonen i Vest ville vært adskillig mer likegyldig hvis vi fra starten visste at hun hadde levert inn en anmeldelse i fylla for så å trekke den og si at det var frivillig sex.

 

Man kan fortsatt mene det er idiotisk at Dubai straffer alkohol og sex mellom ugifte - det gjør hvertfall jeg - men her var det idioti på begge sider som gjorde seg gjeldende. Heldigvis ser saken ut til å være over, men det er noe å huske på til neste gang; man vet ingenting før man har hørt begge sider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det her lukter bare fyllerør og anger, man trekker ikke en voldtektsanklage hvis man virkelig har blitt voldatt uansett hvor "gode" råd hun har fått. Tenker også pipa hadde fått en annen låt her hjemme hvis det ble lagt et massivt mediapress (nærmest svertekmapanje) på det norske lovverket i en lignende sak bare med motsatt hudfarge på de innvolverte. Jeg hadde i hvertfall blitt forbannet hvis et annet land skal komme å fortelle oss hvordan ting skal være og ikke være, spesielt hvis man ikke har inngående kjennskap til saken.

 

White woman syndrome.

Lenke til kommentar

Saken til Alicia Gali f.eks. fikk mye oppmerksomhet rundt i verden. Jeg antar at du husker den saken, siden den skapte storm i media rundt hele verden, og sist var oppe for bare et par måneder siden.

 

Selvfølgelig, Alicia er ikke norsk, så det var ikke noen nordmenn som syntes den var ille nok til å skulle boikotte Dubai.

 

Raymond Bingham (ble benådet), Vince Acors og Michelle Palmer (de to sistnevnte dömt for å ha hatt sex) var også meget godt dekket i verdens media. Selvfölgelig heller ikke her var det noe stort skrik fra nordmenn om boikott av Dubai for deres strenge straffer i strid med menneskerettighetene. De var jo bare britiske, så hvorfor skulle vi bry oss?

 

Den 23-årige kvinnen fra London som fikk fengselsdom etter å ha anmeldt voldtekt i 2010 fikk heller ikke like mye sympati i Norge som hun fikk fra resten av verden. Fra resten av verden fikk hun derimot like god dekning i media som Marte har fått.

 

Det var også en britisk dame som fikk bot etter å ha anmeldt gjengvoldtekt i fjor. Like godt dekket i resten av verden som Martes sak, men hun var ikke norsk, så her på berget er hun glemt.

 

Dette var de mest omtalte sakene. Alle av dem har jo skapt store skraper i lakken for Dubai, eller hva? Dubai har tapt mye turistinntekter på grunn av dem? Nei, nettopp. Og det samme blir det her. Om et halvt år vil selv de fleste nordmenn svare med "Marte hvem?" om du nevner Marte som ble dømt i Dubai.

 

Det burde ikke være sånn, men verden er dessverre ikke perfekt.

 

Jeg kjenner veldig godt til flertallet av disse sakene, men kan ikke huske at det var så støy rundt dem. Etter hva jeg husker, så kom disse saken frem i søkelyset etter at personene hadde kommet hjem. Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Denne saken er spesiell fordi det ble belyst mens det enda pågikk i UAE. Her så mange en mulighet til å kunne skape forandring og søkelys på saken fordi den var aktuell i nåtid.

 

Jeg er likevel ikke blottet for forståelse for hva du sier. Det er mulig du har rett, men jeg tror ikke det. Det begynner å bli alt for mange saker nå. Time will tell! :)

 

Bitch, er du blitt voldtatt eller ikke?

 

Bitch? Skal vi prøve å holde dette på et litt mer modent nivå?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...