KiX Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hei. Jeg har alltid hatt lyst å jobbe med IT faget som yrke, men har nylig kommet til å innse at det å få jobb med bare fagbrev er nærmest umulig. (Til de som lurer var jeg uheldig i lærlingetiden min og fikk lærlingeplass et sted der de ikke hadde bruk for flere IT ansatte i fast stilling) Så til spørsmålet mitt: Er det noen utdanningsmuligheter for meg som jeg kan ta med bare fagbrev i bakhånda uten å måtte ha realfag eller spesiell studiekompetanse? P.S Vil også hjelpe hvis noen har tips om spesielle studier som kan vær mer aktuelt enn andre for å få jobb etter utdanningen. ~Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Y-vei kan jo være en mulighet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Avhengig av hva du vil jobbe med, så kan sertifiseringer være en idé. Dette gjelder nok spesielt innen drift. Y-vei er en åpenbar mulighet. Sånn ellers er generell studiekompetanse + R1 nok til å kvalifisere deg til et informatikkstudie. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Sertifiseringer er veldig greit å vise til når man søker etter jobb, som Horrorbyte foreslår. Men kurs kan være veldig dyrt å finansiere selv, selve sertifiseringen er ikke så dyr. F.eks Cisco og Microsoft er jo veldig attraktivt. Jeg vet at noen har tilbudt et år med kurs, hvor man deler inn i forskjellige moduler (MS, Linux etc.) og man kan selv kan sertifisere seg i ettertid hvis man ønsker det. Blir ofte tilbudt jobb etterpå også. Ta en titt her f.eks: http://www.saga-innovation.no/fagskole Kom over denne og: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1522355 Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Høgskolen i Gjøvik har i hvertfall en ordning hvor man kan ta Matte-R1 som sommerkurs for å komme inn på div IT-studier hvis man ikke har noe realfag fra før. Sammtidig har de også noen Y-vei løsninger som bygger på at man har fagbrev. www.hig.no/studietilbud/r1 www.hig.no/studietilbud/yvei Endret 21. juli 2013 av Valkyrex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå