Gå til innhold

"Windows was unable to complete the format"

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal formatere en disk som jeg skal bruke til lagring. Grunnen til at den må formateres er at den er FAT32, noe som setter en grense på fil størrelse som kan overføres til den på 4gb. (Right?) Problemet er at jeg har filer som er større enn det som jeg skulle ha flyttet, så da må den være NTFS.

Men, jeg får ikke formatert den. Får kun beskjed om at "Windows was unable to complete the format" når jeg prøver å formatere fra explorer. Og i disk management er det ikke mulig å velge å formatere.

Hvordan kan jeg løse det? Kan legge til at disken er i bruk og har vært helt siden jeg installerte windows 7. Er også nå kun brukt til lagring, aldri vært installert noen programmer eller slikt på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du vise bilde fra Disk management?

Har mistanke om at den disken har status "System"?

Det stemmer, tror jeg? Regner med at det vil si at den er "en del" av windows 7 på et vis? Tror ikke det er filer på den som har noe med windows 7 å gjøre. Hvordan må jeg isåfall gjøre det, vil tro den ikke kan formateres fordi jeg buker windows? Skal tilslutt formatere OS disken min, kan da formatere denne disken samtidig? (Da er man vel utenom windows?)

Er Elements disken det er snakk om.

2w2e8gl.jpg

Lenke til kommentar

System betyr at det er denne disken som booter. Oppstartsfilene ligger her.

Det blir ofte sånn når man installerer Windows på en ny disk mens den gamle disken er tilkoblet.

Det kan la seg gjøre å fikse dette. Koble fra denne disken (koble fra alle untatt den med Windows), og boot fra en Windows DVD. Så kjører du Startup Repair. Må antagelig kjøres to ganger. Så skal du kunne boote fra Windows disken, Da er den blitt System.

Så er det bare å koble til Elements disken igjen (pass nå på bootrekkefølge i BIOS), og den skal la seg formatere.

Lenke til kommentar

System betyr at det er denne disken som booter. Oppstartsfilene ligger her.

Det blir ofte sånn når man installerer Windows på en ny disk mens den gamle disken er tilkoblet.

Det kan la seg gjøre å fikse dette. Koble fra denne disken (koble fra alle untatt den med Windows), og boot fra en Windows DVD. Så kjører du Startup Repair. Må antagelig kjøres to ganger. Så skal du kunne boote fra Windows disken, Da er den blitt System.

Så er det bare å koble til Elements disken igjen (pass nå på bootrekkefølge i BIOS), og den skal la seg formatere.

Så det jeg kan gjøre, om jeg har forstått deg rett, er å koble fra alle diskene, med unntak av "OS" disken (SSD'en min). Boote fra wincd, formatere SSD'en og installere windows på nytt. Når dette er gjort kan jeg da koble i resten av diskene igjen og formatere disse? Eller må jeg kjøre repair? Siden jeg har en SSD til os og programmer jeg bruker mye, har jeg jo også en disk til andre ting som spill osv. Om jeg gjør det slik, hvordan blir det da med disse to? Det er bare å velge at jeg skal installere spill osv på disk 2, skjønner?

Mulig jeg har vært litt uklar, men håper du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Nei. Du skal ikke formatere og installere på nytt.

Windows DVD inneholder flere verktøy, den kan gjøre mer enn å installere alt. Søk på "Startup Repair" på nett.

Skjønner det, men tenker siden jeg uansett skal formatere ALLE diskene. Må jeg fikse det med startup Repair først?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...