Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kobling av rutere

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har koblet sammen to rutere i huset mitt (en i første etg. og en i andre) men opplever nå at jeg bare får internett fra ruteren nede i første etasje. Den fra andre etasje kobler jeg til helt vanlig og det står at den er koblet til og har full signal som normalt, men jeg får ikke internettlinje fra den.

Har prøvd å bytte på ruterne for å se om den andre fungerer og begge funket utmerket i første etasje.

Noen som har noe erfaring fra dette? Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

En ruter er et aksesspunkt, en bridge er et aksesspunkt men ruter og bridge utfører to forskjellige oppgaver, å koble til en ruter til en ruter uten å sette opp den ene som bridge vil lage to separate nettverk og vil være fullstendig uhensiktsmessig til det OP vil utføre.

OP: Konfigureringen av ruteren din avhenger av hva slags merke/modell det har, jeg er ikke inneforstått med utstyret du sitter på så det blir ikke så enkelt for meg å gjette. Selv har jeg to rutere i hjemmenettverket mitt, den ene er Telenors standard internett modem som fungerer som gateway (ruter) og den andre er en apple airport som er konfigurert som bridge og fungerer som en trådløs accesspunkt i andre etg. av huset.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke fikk noe internett fra Cisco er nok at du ikke har koblet noe i internettporten på den... Da vil enheter som får ipadresse fra dens ipserver kobles mot "ingenting".

Du bør sjekke om du har et modem eller et routermodem før D-link.

Man bør kun ha en routerfunksjon (med server i som deler ut ipadresser) i et nettverk.

De resterende bør være switcher og aksesspunkt som bare videresender fra router. (evt routermodem).

Da kan man bruke UPNP (som åpner porter for deg automatisk).

Skal du ha utfyllede hjelp, så bør du fortelle hvilken nettleverandør og modem eller routermodem du har.

Oppskrift på switch og aksesspunkt finner du i nettverkstips i signaturen min.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke fikk noe internett fra Cisco er nok at du ikke har koblet noe i internettporten på den... Da vil enheter som får ipadresse fra dens ipserver kobles mot "ingenting".

Du bør sjekke om du har et modem eller et routermodem før D-link.

Man bør kun ha en routerfunksjon (med server i som deler ut ipadresser) i et nettverk.

De resterende bør være switcher og aksesspunkt som bare videresender fra router. (evt routermodem).

Da kan man bruke UPNP (som åpner porter for deg automatisk).

Skal du ha utfyllede hjelp, så bør du fortelle hvilken nettleverandør og modem eller routermodem du har.

Oppskrift på switch og aksesspunkt finner du i nettverkstips i signaturen min.

Hei.

Jeg har en hovedruter/modem (T-Home) som jeg bruker til både telefonlinje og internettkobling. Denne videresender internettforbindelse til de to andre ruterne som jeg har. Den ene er dlink-ruter i første etasje og den andre er en cisco-ruter i andre etasje.

Nå har jeg skjønt det slik at disse to ruterne (dlink og cisco) krasjer med hverandre og må derfor settes aksesspunkt på slik at de får forskjellige ipadresser. Det jeg nå lurer på er om jeg skal sette aksesspunkt på begge eller bare den ene som ikke gir meg internettkobling?

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en hovedruter/modem (T-Home) som jeg bruker til både telefonlinje og internettkobling. Denne videresender internettforbindelse til de to andre ruterne som jeg har. Den ene er dlink-ruter i første etasje og den andre er en cisco-ruter i andre etasje.

Nå har jeg skjønt det slik at disse to ruterne (dlink og cisco) krasjer med hverandre og må derfor settes aksesspunkt på slik at de får forskjellige ipadresser. Det jeg nå lurer på er om jeg skal sette aksesspunkt på begge eller bare den ene som ikke gir meg internettkobling?

Det beste er vel at begge er satt som aksesspunkt også styrer (T-home) routeren din alt av port formidling og ipadresser.

Lenke til kommentar

Det beste er vel at begge er satt som aksesspunkt også styrer (T-home) routeren din alt av port formidling og ipadresser.

Prøvde å gjøre det, men jeg bommer med tasting av riktig ipadresser/gateway/subnet mask. Den vil ikke godkjenne det.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Som sagt sett opp den ene som bridge, det hadde sikkert vært trivielt å finne frem vha et google søk hvordan du gjør dette, men jeg venter fortsatt en oppklaring på hva slags merke (produsent og modell) du har

(skulle nevnt det i første post, men bare produsent er ikke nok)

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Du bør nok sette begge opp som aksesspunkt. Sjekk først hvilken ipadresse routermodem bruker.

La oss si at dette er 192.168.1.1.

Da gir du statisk IP til de to trådløsrouterne. F.eks 192.168.1.201 og 192.168.1.202.

Da vil du kunne nå de i ettertid ved å taste disse adressene i nettleser. Gå så inn på innstillingene deres for LAN og slå av DHCP (server som deler ut IP). Til slutt skal du kun ha en DHCP-server og det er routermodemet. Koble hele nettverket på LAN. De to routerne skal ikke ha tilkoblet internettport (WAN).

Du kan nå bruke alle switchene på router og routermodem pluss aksesspunkter som et stort felles lan.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bør nok sette begge opp som aksesspunkt. Sjekk først hvilken ipadresse routermodem bruker.

Da gir du statisk IP til de to trådløsrouterne. F.eks 192.168.1.201 og 192.168.1.202.

Da vil du kunne nå de i ettertid ved å taste disse adressene i nettleser. Gå så inn på innstillingene deres for LAN og slå av DHCP (server som deler ut IP). Til slutt skal du kun ha en DHCP-server og det er routermodemet. Koble hele nettverket på LAN. De to routerne skal ikke ha tilkoblet internettport (WAN).

Du kan nå bruke alle switchene på router og routermodem pluss aksesspunkter som et stort felles lan.

Det virker som du har litt peiling, tenkte jeg skulle sende deg en PM, men det gikk ikke nei :p

Har en del spørsmål angående noe av det samme som OP. Kunne du tatt en kikk på tråden min også?

OP: Sorry for hijack.

Endret av Hiss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg prøvde å gjøre det du sa med ruteren fra andre etasje (cisco) og her har du et bilde:

post-283622-0-15544800-1374454333_thumb.png

IPadressen er fra hovedmodemet, men jeg byttet den siste kolonnen med 201 som du sa.

Når jeg da prøver å koble meg til cisco, får jeg følgende melding:

post-283622-0-02115100-1374454480.png

Skjønner ikke hva jeg har gjort feil.

Lenke til kommentar

Låner denne posten litt hvis det er lov.

Sitter med det samme problemet, men jeg har en router fra Altibox som heter ZyXEL P2812(Skjulte WiFi antenner) og en ZyXEL P2812HNU som jeg vil bruke til å forsterke/ videreføre signalene med slik at jeg får større dekning.

Er veldig newbie, men fikser det meste.

Trenger sårt en guide for "dummies" for å få satt opp dette.

Håper noen har tid og lyst til til i hjelpe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...