Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Tec7 og Bremserør


Anbefalte innlegg

Hei Diskusjon.no.

 

Lurte på om dere har erfaring med tetting av rusthull i bremserør ved bruk av Tec7?

 

Har fått rusthull i det ene bremserøret, så tenkte å legge et lag med Tec7 over hullet for og tette det, slik jeg kan få kjørt den til et verksted.

 

Tec7 er en utrolig sterk tettningsfuge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt for guds skyld. Tec-7 vil ikke holde tilbake det ekstreme trykket i bremserøret!

 

Edit: snakk med lokal bensinstasjon om leie av henger eller får noen til å taue deg.

 

Få noen til å taue meg er vell heller ikke smart med tanke på defekte bremser, tenker hvis han forran bremser.

 

Men det er ikke til å anbefale å bare bruke tettningsmiddel på røret? er et hull på størelse med en synål, og verkstedet ligger 2-3km fra hvor den står nå.

Lenke til kommentar

Skaff en bergingsbil. Bremser kødder du ikke med!

Om det lekker fra bremserøret, er det ikke forsvarlig å kjøre.

Og jeg har ingen som helst tro på at noe tetningsmiddel kan fikse den lekkasjen du beskriver.

 

Husk også at bremsevæske er en meget aggressiv væske. Ikke få det på hendene eller lakken.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel om det bare er et rør som er ryket så har du vel fortsatt noe brems igjen? Mener å huske at de fleste biler har failsafe, på bremserørsystemetslik at begge forhjula har dobbelt også går bakhjula inn på hver sin av de, og da vil det være mulig å bremse fortsatt.

Riktignok så vil det ikke være så mye å gå på som vanligvis så dette burde du sjekke ut før du eventuelt flytter på den, jeg flyttet gamle bilen min 1,5 mil eller noe slikt med deffekt bremserør, riktignok var de ikke mer bremser igjen enn at jeg var nødt til å holde 15km/t, så turen tok grusomt lang tid, og det er ikke noe jeg vil anbefale eneste grunne til at jeg gjorde det var at jeg var nødt til å få bilen i garasje og fikse den med en gang for å komme meg på jobb dagen etter.

Lenke til kommentar

Om du er litt fingernem er jo alternativet å bytte røret selv (evt. skjøte på hver side av der du har lekk). I tillegg til litt basic verktøy, trenger du egentlig kun et koningsverktøy og en rørkutter. Vanskelig er det ikke, men kan være litt knotete og tidkrevende, spesielt dersom du ikke har tilgang på løftebukk. Har du ingen innsikt i eller interesse av å lære deg litt mekking som dette er det vel ikke noe poeng i å prøve å sette igang, men erfaringsvis er dette en slik jobber som er veldig mye rimeligere å gjøre selv, kontra å sette bilen på verksted.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Om du kjøper ferdige lengder av bremserør, slipper du å bruke spesialverktøy for å forme endene av røret.

 

Om dette virket helt gresk for deg, må du overlate det til noen som kan det.

Det er viktig at det ikke finnes luft i rørene. Overlat det til noen som kan det om du er usikker.

Finnes det luft i røret, kan bremsene svikte når du trenger dem.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Som han over her sier, å kjøpe ferdige lengder kan være genialt. Finn ut hvor langt rør du trenger, så kan dette bestilles med nipler og ferdig flenset. Så lenge du får skrudd røra fra hverandre uten å ødelegge noe, er dette egentlig plug and play. Bremsesystemet må selvfølgelig luftes etterpå.

Lenke til kommentar

Vel om det bare er et rør som er ryket så har du vel fortsatt noe brems igjen? Mener å huske at de fleste biler har failsafe, på bremserørsystemetslik at begge forhjula har dobbelt også går bakhjula inn på hver sin av de, og da vil det være mulig å bremse fortsatt.

Riktignok så vil det ikke være så mye å gå på som vanligvis så dette burde du sjekke ut før du eventuelt flytter på den, jeg flyttet gamle bilen min 1,5 mil eller noe slikt med deffekt bremserør, riktignok var de ikke mer bremser igjen enn at jeg var nødt til å holde 15km/t, så turen tok grusomt lang tid, og det er ikke noe jeg vil anbefale eneste grunne til at jeg gjorde det var at jeg var nødt til å få bilen i garasje og fikse den med en gang for å komme meg på jobb dagen etter.

 

Bilen skal være i forskriftsmessig stand ved kjøreturens start.

Å ha kun en bremsekrets er ikke forskriftsmessig, altså er det ikke lov å starte på en kjøretur med den.

 

Den skal også være i forsvarlig stand under hele kjøreturen, noe den heller ikke er.

 

Ved en ulykke der man har skyld eller i det minste kunne unngått ulykken med skikkelige bremser får man full regress fra selskapet.. Hvis noen blir invalidisert eller dør kan det bli snakk om millioner.

 

Det er eksempler på utbetalinger på inntil 15 millioner etter invalidisering i trafikkulykke her til lands.. Den regninga hadde det nok vært herlig å få tenker jeg!

Lenke til kommentar

TEC7 på et bremserør :eek: Man leser bra mye rart...

 

Det er da vel enda tokrets bremsesystem på biler? Du har bremser selv om den ene kretsen går lekk. Nok bremser til å kjøre til verksted, men taue/flakbil er absolutt det tryggeste alternativet...

Lenke til kommentar

TEC7 på et bremserør :eek: Man leser bra mye rart...

 

Det er da vel enda tokrets bremsesystem på biler? Du har bremser selv om den ene kretsen går lekk. Nok bremser til å kjøre til verksted, men taue/flakbil er absolutt det tryggeste alternativet...

 

Tilhenger/bergningsbil er eneste lovlige måte å frakte en bil med defekte bremser på. Selv om den har bremser på en krets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*Snip*

 

Det var jeg ikke klar over, fikk høre fra en som burde vite at det ikke ville være noe problem om jeg tok det forsiktig, kan du finne fram kilder der det står spesifisert at bilen ikke er forskriftsmessig når bare en bremsekrets fungerer? Prøvde å søke etter det, men tror jeg bruker feil formulering.

Lenke til kommentar

Kjøretøyforskriften:

 

1-5. Krav til kjøretøy/utstyr i bruk

Kjøretøy/utstyr i bruk skal opprettholdes i slik utførelse/vedlikeholdes slik at de til en hver tid tilfredsstiller de krav som gjaldt ved første gangs registrering, eller ibruktagelse uten registreringsplikt, med mindre annet fremgår i de enkelte kapitler.

 

26-5. Generelt om bremser

 

2. Krav til bremser

 

2.1 Hjul på samme aksel skal parvis ha tilnærmet lik bremsevirkning. Dette gjelder ikke for beltebil og beltemotorsykkel.

2.2 Alle deler i bremsesystemet må være solide og motstandsdyktige mot korrosjon og elding.

De skal være slik montert at de er lett tilgjengelige for inspeksjon og slik at de ikke er utsatt for skade på grunn av vibrasjon, varme, kulde, mekanisk påkjenning o.l.

 

 

2.4 Full bremsevirkning skal oppnås ved en gangs betjening av betjeningsinnretningen.

I parkeringsbremseanlegg tillates dog at full bremsevirkning ikke oppnås ved en gangs betjening (« jekkebremse », « snellebremse ») når parkeringsbremseanlegget ikke er nødbremseanlegg.

 

2.11

Bremseanlegg skal være tett uten lekkasje utover det som ansees for normalt.

(Her snakker vi nok om intern lekkasje, og det er også en lekkasje..)

 

2.12 Bremsevirkningen fra de forskjellige bremseanlegg må være slik fordelt mellom hjulene at kjøretøyet er sikret tilstrekkelig bremsevirkning og slik at kjøretøyets retningsstabilitet under bremsing ikke settes i fare.

 

 

Videre sier Vegtrafikkloven:

 

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...