Gå til innhold

Alternativ løsning til 5.1 ved flytting

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å flytte, og dit jeg flytter får jeg ikke plass til mitt kjære 5.1-anlegg som jeg har. Får ikke mindre plass, men ny sofa tar hele bredden fra vegg til terrassedør, og vil ikke henge høytalere på vegg over sofa + det er vindu der.

Uansett, ikke det som er årsaken til at jeg skriver her, det er heller et spørsmål om noen kjenner til en grei løsning som kan inkludere receiveren min inn i ny løsning, og fortsatt ha grei lyd.

Det jeg har i dag er:

Onky TX-ST608 Receiver (Vil gjerne beholde)

2 stk Dynavoice Challenger MS-65 EX 5.0-fronthøytalere

2 stk Dynavoice bakhøytalere (på stativ i dag, husker ikke eksakt navn)

1 stk Dynavoice Centerhøytaler (husker ikke eksakt navn, men en diger klump)

1 stk XTZ W99 12.16 Subwoofer

Har vurdert tanken på en type lydplanke eller lignende, men er usikker på om det finnes noen modeller der ute med god input-mulighet (trenger vel ikke HDMI?).

Det jeg skal koble til er følgende:

Canal Digital TV-boks (HDMI)

Playstation 3 (HDMI)

PC (HDMI)

DVD (HDMI)

Muligens Nintendo Wii

Høytalerne jeg ikke får brukt vurderer jeg selvsagt å selge. :)

Hva tror dere?

Endret av PolarCow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør stereo med de høyttalerene du har, samt la suben være

Tilfredstiller ikke frontene, så bytt dem til noe bedre, du må nok opp i 10 tusen+ for at det nok skal være verdt det.

Lydplanke er det bare å glemme hvis du ønsker litt lydkvalitet. Spesielt når du går fra det du har.

Da hvis du ikke går en del opp i pris. Stereo gir uansett bedre lydkvalitet, enn det fæle greiene lydplankene prøver å utgi som surround.

Ett alternativ som gjør at du kan få full og ekte surround er å bruke disse: http://surround.no/Produkter/Høyttalere/Småhøyttalere/Dynavoice/Dynavoice-Magic-FX-4-EX-White-Glossy-PAR---Grå-front-100644-p0000000651.aspx

Og siden du ikke ønsker veggmontasje, så kan du enkelt montere dem på en planke som står på gulvet under sofaen. Da får du full surround, og sofaen trenger kun stå ett par cm ekstra fra veggen.

Plank som trengs koster ikke mange kronene heller. Disse høyttalerene krever også kun 2 små hull for festing, og ikke verre å rette opp enn hva ett par bilder krever.

Har ett par kompiser som har disse, og de funker bra som bakhøyttalere, siden det ikke kreves all verden der.

Har man vært bortskjemt med ekte surround, så er det en stor overgang å bruke kvasisurround eller stereo.

Lenke til kommentar

Hehe, kan være enig i siste utsagn der, men har oppdaget at her blir det rett og slett lite plass!

Så store fronthøytalere og den suben jeg har har jeg dessverre ikke plass til - har ikke noe rom til høytaler på venstre side av TV-benk. :(

Tuslet innom HiFi-klubben på vei hjem fra jobb i går, da fikk jeg følgende tre tips (som involverer lydplanke, men kan kanskje være verdt å vurdere det allikevel etter hva jeg hørte i går):

• Sonos Playbar
  • B&W Panorama 2
  • Libratone Lounge

Prøvde å lese litt reviews på dem igår, men fikk på en måte ikke helt klart for meg hva som er best i dette tilfellet.

Må innrømme at jeg liker litt tanken på Sonos-systemet, for å kunne ha musikk i "alle" rom, dessuten kunne jeg visst utvide med Sonos 3(?) og Sub, og få "god" lyd som selgeren sa, men som da kjører prosjektet opp i 15.000... :/ Anmeldelsene sier forøvrig at Playbar ikke er så bra på musikk(!), men god på film... *confused*

Lenke til kommentar

Sonosen er nok ett godt valg, siden man kan utvide til surround, og få hjelp av en sub også.

Men det er nok riktig at den ikke er altfor god på musikk, da du får all lyd fra ett punkt under TVen, og ikke fra 2 kilder som står litt fra hverandre.

Eneste minuset med Sonosen er at du ikke får HD lyd i fra den.

Personlig ville jeg nok da kanskje ha funnet en passiv lydplanke som kunne utnyttet forsterkeren din.

Vil virkelig da anbefale deg å kikke på PSB Imagine W3 (3 høyttalere i 1 lydplanke(8000,-)) eller 2 stk W1 (4000,- stk).

http://interconnect.no/lyd-og-bilde/psb/imagine/psb-imagine-w3-blk-gls-3-kanals-vegghoyttaler

PSB er en av de absolutt beste høyttaler produsentene på markedet når det gjelder forskjellen pris og ytelse. Men dessverre å trenger disse 2 hjelp av en Sub, slik de aller fleste lydplanker gjør. Men man får gode nok Subwoofere som måler under 30x30x30 cm

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har vel da bestemt meg; jeg går for Sonosen...+ Sub :)

Solgte hele hjemmekinoanlegget som en pakke, og fikk tilbake nok til å finansiere nykjøpet uansett.

Utbyggingsmuligheten fristet nok mest av alt må jeg innrømme, samt at alle jeg har snakket med sier bare "Sonos er Sonos" med drømmende blikk... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...