Magnarok Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Har en Peugeot 4007 (2008 modell) som har verken bluetooth- eller aux inngang, og dermed ingen mulighet til å koble mobilen til anlegget. Er det mulig å kjøpe en separat buetooth/aux inngang som jeg kan koble til bilen? Hvordan kan jeg koble et separat bluetooth aparat til bilen når jeg ikke har aux eller bluetooth tilgang til den? Multi communication system (MMCS): http://avtofishka.ru...mz313870(1).jpg (Denne sitter i bilen min) EDIT: 2008 modell! Endret 20. juli 2013 av Magnarok Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Det finnes håp! Det "beste" er vel å bytte ut hele bilstereoen? Da trenger du et adapter for å få det til å passe i dashbordet. Ikke akkurat denne modellen, men et tilsvarende produkt som dette: http://www.ebay.co.u...=item5d41800f7d Dette gjør at man kan sette inn et standard 2-DIN stereoanlegg i en 4007, fra 2007 eller nyere. Vil tro at tilsvarende finnes for 2006-modellen. Usikker, men vil tro at det også går an å få en eller annen løsning for å få en 1-DIN stereo til å passe. I tilfelle du ikke vet det, er 1-DIN høyden på en vanlig bilstereo, 2-DIN er dobbelt så høyt. Eksempel 2-DIN stereo: Har selv satt inn 1-DIN ettermarked-stereo i to biler for å få bluetooth. En Jeep og en 1996 Peugeot 406. I tillegg til et slik adapter trenger du naturligvis bilstereoen, pluss en adapterkabel som passer mellom det utvalgte stereoanlegget og din bil. De billigste stereoene med bluetooth koster under tusenlappen, brand name får du også relativt rimelig så lenge du ikke velger toppmodellene. 2-DIN stereoer er noe dyrere. Ellers er en "lettvindt" løsning å f.eks. kjøpe en GPS med handsfree og FM-sender for å sende lyden til den eksisterende bilstereoen. Edit: når det gjelder det eksakte anlegget du allerede har, kan det hende det har noen muligheter for tilkobling som ikke vises foran. Jeg vet ingenting, men dersom du spør et selskap som "lyd på hjul" eller liknende, så har de kanskje et forslag. Endret 19. juli 2013 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Her er et enkelt og billig alternativ: http://www.prisjakt.no/product.php?p=725389 Dette er en bluetooth HF som har FM-sender, slik at du kan både få telefonsamtaler og streame musikk til bilstereoen din via FM-radioen. Ikke like bra som det som foreslås over, men en rimeligere løsning. Om det holder for ditt bruk spørs hvor mye du bruker det, og hvor mye du vil legge i det. Lenke til kommentar
Magnarok Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 EDIT: 2008 modell!!! Er det helt annen kvalitet på Tommyb sitt forslag enn Zanta? Og Tommyb: Er veldig dårlig på bil, men dette er noe man kan ordne selv i garasjen? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Ny spiller vil gi den beste kvaliteten, og fm-sender varierer mye i kvalitet, fra ekstremt dårlig, til mindre bra Transmedia.no har ramme og det du måtte trenge for å bytte stereoen, eller spiller med alt mulig som passer rett inn Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 EDIT: 2008 modell!!! Er det helt annen kvalitet på Tommyb sitt forslag enn Zanta? Og Tommyb: Er veldig dårlig på bil, men dette er noe man kan ordne selv i garasjen? Altså, når du bytter ut hele bilstereoen må du nødvendigvis kjøpe en som er like god som den du har for å få like god kvalitet som det du har i dag (hvis vi ser bort fra Bluetooth). Det vil koste noen tusenlapper dersom du skal ha en med navigasjon etc. Du trenger ikke kunne noe om bil i det hele tatt, men det hjelper om du har nok kompetanse på elektronikk til å koble til en DVD-spiller til TV'n. Du må bruke litt tid på google, du må kunne bruke et skrujern, og kanskje muligens koble sammen noen ledninger. Her er et eksempel på kompleksiteten til en bilstereo: Jeg klarte det selv utenfor huset, og det tok sikkert meg et par timer. Men før det var det endel googling. 1) Du må velge deg en bilstereo. 10 minutter til 2 ukers hardt arbeide, avhengig av hvor kresen du er 2 a) Du må finne ut hvilket adapter (kabel) du trenger mellom din bil og din valgte bilstereo. Der har jeg egentlig syntes det enkleste var å søke på Ebay, ikke google. 15 minutter? 2 b) Du må bestille et slik adapter, eller kjøpe det i en lokal butikk. Til min Pioneer-spiller fant jeg det i en litt luguber TV-/elektronikksjappe. Ebay er finfint til slike ting. 100-200 kroner? 5 minutter eller en bytur? 3 a) Se min første post - du må finne et slik adapter (deksel) som passer til din bil. 15 minutter? 3 b) Må bestille det. <100 - 200 kroner? 5 minutter? 4 a) Du må søke opp informasjon på google (google images kanskje) for å finne ut hvilke skruer/greier du må løsne for å fjerne bilstereoen din. Det er helt forskjellig fra bil til bil. På eldre biler var dette kjempeenkelt, for de fulgte standarder. Men nå forsøker bilprodusentene å få deg til å kjøpe ny bil når kartene på navigasjonen blir utdaterte. De gjør det vanskeligere enn før. Søk på informasjon kan lett ta noen timer før du føler deg trygg. Hvis beskrivelsen virker for komplisert, er dette tidspunktet for å gi opp. 4 b) Utføre dette. 5 minutter til tre timer, avhengig av om du må demontere dashbordet eller bare kan dra bilstereoen rett ut og dra ut ledninga bak. Det vanskeligste i mine to tilfeller var første gang å få plass til kablene bak, og andre gang at jeg muligens fikk noe mer glipper rundt dashbordet - hele greiene måtte demonteres. Siden det er en gammal Jeep var det så dårlig håndtverk uansett at det er jeg ikke sikker på. Okay, og så til spørsmålet om du bør gjøre dette. Sjekk instruksjoner for din spesifikke bil. Må du skru ut hele dashbordet med 10+ skruer, er det ikke sikkert du får det like tight når du skal sette det sammen igjen. På en ny, verdifull bil hadde jeg heller spurt en lyd-i-bil spesialist om å gjøre det. Men det er altså bare skruer og kabler og adapter. Man trenger ikke fagkurs i elektronikk eller å ha vokst opp i en verkstedhall. Nå har jeg faktisk vokst opp i en verkstedhall, og kan derfor ingenting om biler. Jeg er ikke noe flink med hendene, men opplevde at bruksverdien av bilen gikk opp i begge tilfellene. Da hadde jeg dårlige bilstereoer i utgangspunktet, din virker jo ganske ålreit. Vet du, en slik Handsfree-enhet med A2DP lydstrømming og FM-sender er ikke dum, de altså. FM-sendere vil kunne oppleve noe støy når du beveger deg inn i områder som sender radiokanaler i nærheten av din valgte frekvens, og du må lagre det som en radiokanal på din eksisterende bilstereo. Lyden kan være litt spinkel, kanskje. Den må ha tilgang til strøm/lading og du må nok slå den på manuelt. Men oi, så mye enklere å installere, 5 minutter. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Okay, og bare for å gjøre forvirringa komplett: Jeg tror du kan koble Bluetooth adapter til den bilstereoen du allerede har. Når jeg søker opp "multiconnect" finner jeg telemute-kabel til din spesifikke bilmodell, og Parrot nevnes spesifikt. Da må du muligens fortsatt ta ut bilstereoen, men kan sette den samme bilstereoen inn igjen etter det er koblet om. Da får du en god løsning. Kanskje du kjenner modellbetegnelsen til bilstereoen din også? Da kan vi sjekke litt mer. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Fant forresten en tråd om en kar som har en 4007 og MMCS. Det han forsøkte å gjøre var å ordne seg en AUX-inngang til den stereoen. Dette basert på kontakter som allerede eksisterte i hans 4007, men ikke var tilkoblet. Det fikk han til. Jeg gadd ikke lese gjennom for å se om det var vanskelig eller ikke, men det gidder kanskje du. http://mitsubishifor...de-32744/page2/ Endret 20. juli 2013 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 FM-sender fungerer greit, men den vil som nevnt over forstyrres dersom en stasjon sender på samme frekvens. På Jabra-HF kan du velge hvilken frekvens den skal sende på, så det er enkelt å finne en som ikke forstyrres der du vanligvis kjører. Det blir ikke like bra som en ny kvalitetsspiller, men koster en brøkdel og installeres på sekunder. Lenke til kommentar
Magnarok Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Fant forresten en tråd om en kar som har en 4007 og MMCS. Det han forsøkte å gjøre var å ordne seg en AUX-inngang til den stereoen. Dette basert på kontakter som allerede eksisterte i hans 4007, men ikke var tilkoblet. Det fikk han til. Jeg gadd ikke lese gjennom for å se om det var vanskelig eller ikke, men det gidder kanskje du. http://mitsubishifor...de-32744/page2/ Har lest litt om dette, veldig uoversiktlig tråd. Men skal se om jeg setter meg ned og sorterer ut informasjonen. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hvis noen vet om det er mulig med BT eller AUX på den spilleren, så er det transmedia.no, så hør med han du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå