Gå til innhold

Landskap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det forgrunnen som skaper mesteparten av dybdefølelsen.

Den store skya i øvre bildekant blir lett et blikkfang som slåss om oppmerksomheten med de flotte fjella i bakgrunn.

Hadde det ikke vært for at du antagelig har sett deg nødt for å bruke støyfjerning i himmelen her noe som har flatet ut skylaget noe så det minner mer om vannmaling så hadde nok dybdesuget i himmelen blitt større, men da med en beskjæring under den skya for å fjerne både at den stjeler oppmerksomhet og at for mye himmel stjeler og demper dybdefølelsen i himmelen. Men når det er sagt så lider man ofte valgets kvaler mellom støy og forflating. En mellomting kan ofte være en løsning eller rett og slett hente inn himmel fra et annet bilde ved hjelp av lag. Den nevnte beskjæring endrer formatet til en mellomting mellom rektangulært og panorama hvilket kler dette bildet. Jeg er jo også litt nysgjerrig på hvordan bildet ville tatt seg ut med hele skya med i bildet. Men jeg vet jo ikke hva som er utenfor øvre ramme så det blir kun spekulasjon.

Hvis du følger øvre linja i "purpurdelen" av landskapet ender det med en liten topp rett ved venstre ramme. jeg ville kutta rett på spissen eller rett innenfor fordi det vil både fjerne et punkt som trekker oppmerksomhet og samtidig roe ned bildekanten.

Nå skal det i sannhet sies at dette er ikke ment som et tupp "derru" veit, men et forsøk på en bildeanalyse slik jeg ser bildet.

Jeg henger meg gjerne på Jan Erik Engans kommentar for bildet har litt WOW i seg.

Jeg ville nok isolert de flotte fjellene bak og gitt dem et oppskarpingsklikk, men det hører hjemme på smakskonro'n.

Roar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...