Felon Musk Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Mine foreldre rehabiliterer huset og i den forbindelsen ønsker de å se på mulighetene for å gjøre bygget mer moderne. Jeg er ikke veldig kyndig når det gjelder nettverk, men jeg har satt opp noen routere og nettverksdisker før, så litt erfaring har jeg. Under har jeg prøvd å tegne slik nettverket vil kunne bli, men jeg er ikke sikker på om det jeg har tegnet opp er optimalt, eller om det i det hele tatt vil fungere. Plan Jeg tenkte man kunne trekke ethernetkabler til strategiske punkter i huset der det skal stå stasjonære maskiner, internettradio, stereo, tv etc. Disse kablene går ned til kjelleren der de kobles i et slags panel eller noe slik at det ser litt pent ut. NAS, modem, router og switch plasseres i kjelleren og tilkobles patchpanelet (heter det det?). Bruksområde - Timemacine backup til flere maskiner - Musikkstreaming gjennom SONOS i FLAC-kvalitet til flere rom samtidig. Sonosenhetene har sitt eget trådløse .11n-nett, men en av modulene må være tilkoblet over ethernet) Router/Switch: Routeren vår er en Netgear WNDR3700 og har 4 LAN-porter. Vil det være best å koble alle aksesspunktene til switchen slik jeg har tegnet, eller bør jeg koble de direkte til routeren? Vil det være bedre å bruke 2stk 8port switch eller 1stk 16port switch? Aksesspunkt: Dette har jeg aldri gjort før. Slik jeg har forstått kan jeg kjøpe et dedikert aksesspunkt, slik som dette, eller bruke en router som man stiller inn i aksesspunkt-modus? Dette skal kunne gi deg wifi-roaming dersom du bruker samme SSID på aksesspunkt og router har jeg hørt, og det er dette som er målet. Jeg lurer også på om jeg kan bruke AP med .11ac-standard (og få full ytelse) når routeren vår bare er .11n? Printer: Bør denne kobles med ethernett til switch, eller gjennom USB til NAS-enheten? Ønsker også anbefalinger til hardware Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 HW-forslag 2 x Zyxel GS-108B switcher. Billigere enn en 16-porter: http://www.prisjakt.no/product.php?p=698519 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Tegningen din skal fungere fint den og gi et felles nettverk for alt. Det spiller ingen rolle om du går via switcher eller ikke. Man kan fint koble flere i serie om det skulle være nødvendig. Du kan bruke 11ac og få full 11ac-ytelse. Så lenge switchene og routeren støtter gigabit, så det ingen problemer. Cat5e nettverkskabel holder for å gi gigabit på inntil 100m lengde. 1 Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Ser jeg misforstod spørsmålet angående 11ac litt. Så lenge både client og ap har 11ac støtte så skal du få 11ac ytelse om du har koblet ap'en til et gigabit nettverk. Men eventuelle clienter du prøver og koble opp trådløst til WNDR3700 vil bare få 11n ytelse. Printer kan vel kobles rett i Nas eller tilogmed i router med usb (krever kanskje DD-WRT på router) Endret 20. juli 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Takk for svar. Men hva med routeren min (WNDR3700), vil den være kraftig nok? Det er i utganskpunktet ikke nødvendig med trådløst netverk i kjelleren, så jeg kunne kanskje brukt en slik router? Netgear routeren min har en egen innstilling som gjør at jeg kan få tilgang til NAS'en min uansett hvor i verden jeg er (sånn DNS tjeneste) er en slik instilling vanlig på routere disse dager? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Vel, er huset stort, kjeller? Legg opp til modem og router og evnt. patchepanel står nede i kjeller mot en switch (poenget med patchepunkter er å legge punkter i rom for uttak - husk CAT 5e STP / Cat 6 STP (shielded twisted pair) i veggen frem til punktet. Videre, gå for to dedikerte AP punkter og ikke routere som du setter i bridge-mode om du ønsker noe realt. Pass på at du får noe som støtter 5GHz og kanskje 802.11ac om det virkelig skal være helt fremtidsrettet. Pass på at begge punktene deler ut på forskjellige kanaler, f.eks punkt 1: 2GHz kanal 6 5GHz kanal 36 Og f.eks punkt 2: 2GHz kanal 11 5GHz kanal 40 Øvrig - WNDR3700 er god router, har den selv og er strålende fornøyd med den. Spørs hvor mye du skal pushe ut samtidig, jeg er alene bruker her og ikke opplevd problemer med. PS: Ubiquiti sine AP-er er noe å ta en titt på - stiv pris, men tror det gjør seg bra! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 WNDR3700 bør holde til et vanlig hjemmenettverk. Den begynner å bli noen år, men har adekvat hardware selv i dag. Den greier over 400Mbit via internettporten og skal tåle en god del forbindelser mot nett. Forøvrig er jeg litt skeptisk til de Asus-aksesspunktene du linket til. Jeg har selv en slik og de har fin rekkevidde og hastighet. Det som er dårlig med de er at firmware i de er noe tvilsom og de kan være litt tricky å sette opp. Jeg fikk hvertfall aldri min til å bli 100% stabil som repeater, selv med dagens firmware. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Som Jan sier så bør WNDR3700 holde. Og skulle du trenge litt flere funksjoner på routeren så støtter den DD-WRT Og jeg lurer litt på hvor stort hus du har siden du trenger router og 2 ap for og få dekning med wifi. Selv dekker jeg kjeller 1 og 2 etasje + hagen med 1stk WNDR4500 (router plassert i 1etg vanlig trehus) Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 21. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2013 @Handl3vogn: Jeg tegnet opp to AP'er er kun fordi jeg tror det ikke vil holde med én basert på hvordan dekningen har vært tidligere. Huset er et trehus fra 60-tallet og vil bli ca 300kvm når tilbygget står ferdig. Har lagt ved tegninger som viser huset i profil med gammel løsning og skisse av ny løsning. Før Etter Tips til plassering av AP'er? Håper jeg kan klare meg med to slike. Sliter forøvrig med å finne gode AC-aksesspunkter, det virker som det ikke finnes så mange slike enda? Huset er ikke ferdig før om ca. 6mnd, så kanskje det dukker opp noe spennende i mellomtiden @ColdIce: Kikket litt på Ubuquiti sine aksesspunkter, de så veldig fine ut, men også ganske dyre (spessielt AC-versjonen). De har noe some heter "Zero Handoff Roaming" som virker veldig kjekt, men er dette en proprietær løsning? Vil jeg kunne kombinere f.eks. 2xUnifi AP med WNDR3700 (som har eget trådløst nettverk) slik at de 3 tilsammen ser ut som ett stort nettverk fra bruker sin side? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå