henrikwl Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Før noen kommer og drar det velkjente "tollgrensen har vært som den er siden 70-tallet, det er på tidet og endre den i takt med inflasjonen". Ja, det stemmer. Men på 70-tallet fantes ikke internett, og privatpersoner bestilte skjelden ting fra utlandet. Utlandske butikker var dermed ikke en reel trussel for norske butikker. Nå som internett er her ville en høgere tollgrense bare ført til at alle kjøper varer fra utlandet og norske butikker vil begynne og gå konkurs. Det er vel ikke dette som er greia, etter hva jeg har skjønt. Fritaket for varer under 200 kroner var en administrativ greie, for at tollvesenet skulle slippe å drive med masse arbeid for småbeløp. I dag, når vi har internett og mye av tollvesenets oppgaver er automatiserte er det strengt tatt ikke behov for noe fritak i det hele tatt lenger. Jeg tipper at hvis det skjer en endring her i det hele tatt, så fjernes fritaket helt og man betaler moms fra 1. krone uansett siden problemet som fritaksgrensen prøvde å løse nå er borte. 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Tråden var egentlig startet som et spørsmål om hva som var riktig i følge import reglene. Føler tråden har blitt mer snudd til at jeg er en som ikke følger regler og at jeg har feil. Det føler jeg blir litt feil. Ja, jeg er uenig med posten sine regler og det har jeg også full rett til. Je7g forventer ikke at du eller alle er enig, men vet det er flere som er enig. Hvem jeg skal stemme på avgjøres ikke av dette. Er mye viktigere ting som teller mer når jeg skal putte min stemme i valgurnen. Jeg har undersøkt med posten og de har aldri nevnt noe om at jeg må ha samme faktua adresse som adressen jeg bestille8r til. Når jeg oppsøker postkontoret og spør hva jeg må tenke på når jeg bestiller fra utlandet og jeg får svar og brosjyre fra de, og ikke det står noe om det så har ikke jeg grunn til å anta noe annet. Jeg har dom nevnt aldri hatt problemer før. Har bestilt mye til foreldre og besteforeldre fordide ikke har ebay selv. Da kommer pakken og fakturaen dit den skal. Dessuten kan ikke posten gi meg noen forklaring på hvorfor pakken ble sendt i retur. De bare sier "det var rart" og jeg ville bare ha en forklaring fra posten når jeg tok kontakt med de ang pakken. Jeg ba de ikke om å gjøre noen ting. Den handlet uten å svare meg og uten å ginnoen forklaring. På toppen av det hele fikk jeg en skikkelig ovenfra og ned holdning når jeg tok kontakt med kundeservice første gangen for å høre hva som var gått galt. Hun beskyldte meg for å lure systemet og hvis jeg bestiller pakker så hjelper det ikke å bestille til annen adresse. Du må være ærlig osv. Syns ikke det er riktig behandling av posten, det er noe som heter kundeservice. Beskyldninger og jeg vet ikke hva som er skjedd er ikke godt nok for meg. Endret 20. juli 2013 av NestenUtenkunnskap Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Beklager litt skriveleif. Sitter på mobilen med dårlig nett. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Det er jo du som har dratt tråden offtopic. 1 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Tråden var egentlig startet som et spørsmål om hva som var riktig i følge import reglene. Føler tråden har blitt mer snudd til at jeg er en som ikke følger regler og at jeg har feil. Det føler jeg blir litt feil. Det var tråden og første svaret du fikk på den var da også et presist svar på ditt spørsmål Etterpå stiller du imidlertid oppfølgingspørsmål, får presise svar på dem også og forteller så all offentlighet at "det er jo teit...". Da må du også være forberedt på å få høre at du har feil, hvorfor du har feil og hvorfor dine vurderinger er dårlige/uriktige. Ja, jeg er uenig med posten sine regler og det har jeg også full rett til. Je7g forventer ikke at du eller alle er enig, men vet det er flere som er enig. Ja, du har full rett til å være uenig, men det betyr ikke at du har rett til å forvente sympati for din uenighet. Et gammelt ord sier at "den som gjør seg til gås får lett rev etter seg". For folk som har litt erfaring med import og eksport,frakt og fortolling, skatt og MVA framstår du nok temmelig mye som "gås" gjennom det du forteller. Da må du også være forberedt på å få høre akkurat det. Og bare for å presisere: Dette er ikke "posten sine regler", det er det norske samfunns regler. Regler vedtatt av det norske Stortinget og som Posten, akkurat som enhver annen speditør vil følge opp når de gjør sin plikt. Å beskylde Posten for noe her blir like riktig som å beskylde pianisten for at Arne Nordheims musikk lyder sur etter klassisk harmonilære. Hvem jeg skal stemme på avgjøres ikke av dette. Er mye viktigere ting som teller mer når jeg skal putte min stemme i valgurnen. Heilt og fullt ditt valg, og for øvrig et valg jeg synes tjener deg til ære. Jeg bare påpekte at det er slik man påvirker en sak som dette, ikke ved å beklage deg på et forum. Jeg har undersøkt med posten og de har aldri nevnt noe om at jeg må ha samme faktua adresse som adressen jeg bestille8r til. Når jeg oppsøker postkontoret og spør hva jeg må tenke på når jeg bestiller fra utlandet og jeg får svar og brosjyre fra de, og ikke det står noe om det så har ikke jeg grunn til å anta noe annet. Jo det har du nok. Det er nemlig - for deg som for alle andre - din egen sak å sette deg inn i alle relevante ting for importen din før du foretar en. Også f eks tolloven. Plikten til å sette seg inn i lovverket rundt det man gjør gjelder for øvrig ikke bare import, men i alle livets sammenhenger. Enten setter man seg inn i lover og regler som gjelder, eller så tar man konsekvensen av ikke å ha gjort det. Å skylde på andre da er et tegn på at man ikke er blitt voksen ennå. Jeg har dom nevnt aldri hatt problemer før. Har bestilt mye til foreldre og besteforeldre fordide ikke har ebay selv. Da kommer pakken og fakturaen dit den skal. Mener du at det å lykkes 100 ganger betyr det samme som å ha rett? Hva med den som stjeler 100 ganger i butikken uten at det får konsekvenser, har han av den grunn rett til å stjele 101. gangen? Dessuten kan ikke posten gi meg noen forklaring på hvorfor pakken ble sendt i retur. De bare sier "det var rart" og jeg ville bare ha en forklaring fra posten når jeg tok kontakt med de ang pakken. Jeg ba de ikke om å gjøre noen ting. Den handlet uten å svare meg og uten å ginnoen forklaring. Bare for å minne om en ting, og det tror jeg ellers ikke du er eneste som overser. En postpakke tilhører avsender og ikke mottaker fram til mottaker hentet den. Bestemt av UPU (Union Postale Universelle eller Verdenspostforeningen, verdens postspråk er fransk og ikke engelsk) og så tidlig som i 1874 om jeg ikke husker feil. Altså er Posten ikke forpliktet til å fortelle deg noe som helst før pakken er klar for henting.Først i det øyeblikket du signerer på hentepapirene for pakken er en pakke din. Inntil da kan en avsender bestemme hva som helst over pakken så lenge det ikke bryter avtalen avsender og posten i avsenders land har gjort. På toppen av det hele fikk jeg en skikkelig ovenfra og ned holdning når jeg tok kontakt med kundeservice første gangen for å høre hva som var gått galt. Hun beskyldte meg for å lure systemet og hvis jeg bestiller pakker så hjelper det ikke å bestille til annen adresse. Du må være ærlig osv. Syns ikke det er riktig behandling av posten, det er noe som heter kundeservice. Jeg er heilt enig, det er noe som heter kundeservice og Posten Norge er vel ikke akkurat kjent for å ligge i verdenstoppen når den skal utøves. Samtidig framstår du nok for andre gjennom det du har foretatt deg som en person som har forsøkt å smugle (om enn i uvitenhet, men likevel smuglingsforsøk), så jeg kan følge postfunksjonærens tankegang også.Jeg regner nemlig med de har en viss erfaring i mer eller mindre gode smuglingsforsøk og ikke er overlykkelige for å besvare spørsmål rundt dem. Har du kommet med samme surmulende holdning der som jeg synes du viser her kan jeg visst følge tankegangen til postfunksjonæren enda litt lengre. Man oppnår sjelden mest med å vifte med medlemskort for æremedlemskap i klubben av de misfornøyde så lenge den andre har sitt juridisk på tørt land. 3 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg har undersøkt med posten og de har aldri nevnt noe om at jeg må ha samme faktua adresse som adressen jeg bestille8r til. Det er fordi posten overhodet ikke har noe med dette å gjøre. Dette må du ta opp med butikken du bestilte fra. Posten har bare fått en pakke overlevert med en adresse på - de har ikke noe forhold til noen fakturaadresse - de ser kun adressen som står skrevet på pakken. Står feil adresse skrevet på pakken så er det avsender (butikken du handlet i) sitt problem, ikke postens. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Himalaya... Dette blir for dumt. Trenger ikke å forsvare meg. Jeg har ikke smuglet noen ting og jeg har ikke oppgitt feil adresse. Butikken jeg bestilte fra har oppgitt riktig adresse også, fikk kopi av pakkelappen. Posten må ha åpnet pakken for å fortolle den og på en eller annen måte rotet bort adressen. De må ha brukt pakkseddelen hvor det var navnet til betaler. Pakken var en gave til min mor. Men jeg har forstått etter første innlegg, etter mitt spørsmål at det ikke er en gave i praksis når man følger loven. Noe jeg mener er dumt, men sånn er det bare. Forsøkte bare å være snill jeg. At jeg blir beskyld for ulovligheter er ikke greit. Posten har rotet med bestillingen min, ikke jeg. Eneste jeg er "skyldig" i er å tro at man slipper toll på varer som jeg trodde var en gave. Jeg har imidlertid alltid betalt for meg når jeg får tollregning. Jeg vet også at posten ikke Lager lover og regler, men det er de som håndhever loven når de tollbehandler varer. NÅr jeg undersøkte med posten før jeg startet med å bestille fra utlandet og jeg fikk mangelfulle opplysninger sier det litt om posten. Jeg har jo ikke grunn til å tro at de gir meg feile opplysninger før nå. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Du har rett i én ting i alle fall, dette ble ganske dumt... 3 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Himalaya... Dette blir for dumt. Trenger ikke å forsvare meg. Jeg har ikke smuglet noen ting og jeg har ikke oppgitt feil adresse.Butikken jeg bestilte fra har oppgitt riktig adresse også, fikk kopi av pakkelappen. Posten må ha åpnet pakken for å fortolle den og på en eller annen måte rotet bort adressen. De må ha brukt pakkseddelen hvor det var navnet til betaler. Det er hva jeg vet heller ingen som har beskyldt deg for å smugle, men gjennom måten du har gått fram på framstår du likevel for dem som kjenner regelverket som om det var målet ditt å gjøre. Enten du nå liker det eller ikke. Og jo, du har oppgitt uriktig adresse, fordi riktig adresse er din registrerte adresse for en pakke med tollpliktig innhold som ennå ikke er fortollet. Det går fram av tolloven. (Hvorvidt du har lykkes med å bruke uriktige adresser før er totalt likegyldig!) Når det da viser seg ved tollkontroll at fakturaadresse og mottakeradresse ikke stemmer overens framstår nok det du gjør som smuglingsforsøk for den som kjenner regelverket. Altså: Det posten her har gjort etter tollkontrollen er å anse saken "på mildeste måte", gått ut fra adresselappen skyldes en feil (jfr faktura) og så adressert pakken riktig. Noe du burde være takknemlig for. Speditøren som håndterte saken kunne godt anmeldt forholdet for smulingsforsøk om han/hun var i humør til det, men har trolig antatt dette faktisk var en feill og ikke et forsøk på smugling, siden det jo lå klar og tydelig faktura inni. Noe man selvsagt unngår ved et bevisst smuglingsforsøk. Derfor har speditøren hos Posten tatt seg tid til å omadressere til riktig adresse iflg tolloven. Slik at du skulle ha en mulighet for å gjøre opp toll og avgifter, og så sende gava videre. Jeg vet også at posten ikke Lager lover og regler, men det er de som håndhever loven når de tollbehandler varer. Det gjør de, men etter en instruks og ikke etter eget ønske. År jeg undersøkte med posten før jeg startet med å bestille fra utlandet og jeg fikk mangelfulle opplysninger sier det litt om posten. Jeg har jo ikke grunn til å tro at de gir meg feile opplysninger før nå. Absolutt første betingelse for å unngå å få mangelfulle opplysninger er å stille de riktige spørsmålene. Jeg formoder du ikke har stilt noe spørsmål i retning av "kan jeg kjøpe noe som ville vært tollpliktig om jeg kjøpte det til eget bruk og sende det tollfritt som en gave til en annen"? Stiller du spørsmålet feil får du også feil svar. At du da er misfornøyd med svaret sier mer om deg selv og din voksenhet (altså evne/vilje til å ta ansvar for det du gjør og unnlater å gjøre) enn det sier om andre. 5 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Nesten litt morsomt dette. Jeg kunne blitt anmeldt for smugling når jeg bestilte en gave til min mor i god tro? Jøsses... Du vet vel ikke hva jeg har spurt posten om eller? Da er det ikke riktig å si at det kommer an på måten man spør på. Jeg fikk også en brosjyre med regler, og ikke noe kom fram der annet enn verdien på pakke fra utlandet var maks 1000 før toll. Det var ikke spesifisert noe om at avsenderen måtte sende den direkte fra utlandet til mottaker. Siden det er en såpass viktig ting burde vel jeg fått opplyst om det og det burde vært spesifisert mener jeg. Ja, jeg har plikt å undersøke regler og det gjorde jeg. Jeg både spurte og fikk et hefte. Jeg kunne gjerne tatt kontakt med jussformidlingen først hvis du menener det, men hvem gjør vel slikt før de skal sende en gave til noen. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 ...og nei. Faktura adresse og mottaker adresse er ikke det samme. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Nesten litt morsomt dette. Jeg kunne blitt anmeldt for smugling når jeg bestilte en gave til min mor i god tro? Jøsses... Det forbauser deg kanskje, men du kunne nok det ja. Dersom speditøren mente du her hadde brukt en adresse på fakturaen og en annen på varene, så ville den speditøren ikke bare hatt rett til å anmelde, men faktisk plikt til å anmelde. Så fikk det bli politiets sak å finne nærmere ut av hva som var realitetene her. Man er nemlig ikke nødvendigvis i god tro selv om man påstår man er det. "God tro" juridisk har å gjøre med om man har foretatt seg det et flertall mener er fornuftig å gjøre før man skrider til verket. F eks undersøkt hva man bør undersøke som ansvarlig borger etter dette flertalles mening. Nå har det imidletid ikke vært nødvendig med noen anmeldelse her, og årsaken til det? Nettopp fordi en klar og tydelig faktura inni pakken har fortalt spediøren at her er det høyst trolig en person som ikke kjenner regelverket som har vært på ferde, ikke noen som bevisst har prøvd å skjule varens verdi. Altså har speditøren uten videre gått ut fra det, rettet på feil og mangler og fått varen adressert til kjøper slik den etter tolloven skal være til den er fortollet. Du vet vel ikke hva jeg har spurt posten om eller? Da er det ikke riktig å si at det kommer an på måten man spør på. Nei, jeg vet selvfølgelig ikke hva du har spurt om på posten, og nettopp derfor skrev jeg også "formoder jeg". Du har så langt ikke gjort særlig som har endret på min formodning hva gjelder dine spørsmål... Jeg fikk også en brosjyre med regler, og ikke noe kom fram der annet enn verdien på pakke fra utlandet var maks 1000 før toll. Det var ikke spesifisert noe om at avsenderen måtte sende den direkte fra utlandet til mottaker. Siden det er en såpass viktig ting burde vel jeg fått opplyst om det og det burde vært spesifisert mener jeg. Sto det i den brosjyeren at de reglene var uttømmende og at brosjyren gav svar på alt som kunne være aktuelt å forholde seg til for en privatperson som importerte varer? Ja, jeg har plikt å undersøke regler og det gjorde jeg. Jeg både spurte og fikk et hefte Tror du det er utelukkende pga myndighetenes vrange vilje at det er 18-årsgrense for å importere noe? Tror du er utelukkende for å ha noe fylle opp hyllene med at alle bibliotek har en stor flott bok i rødt og gull kalt "Norges Lover" Jeg formoder nemlig du har hørt ord som "lover", "toll" og "mva" noen ganger før? Da er det ganske naivt å tro at ikke finnes en og annen lov som regulerer hvordan man går fram ved vareimport også. Naivitet er selvfølgelig ikke straffbart, men det kan koste noen ganger. Jeg kunne gjerne tatt kontakt med jussformidlingen først hvis du menener det, men hvem gjør vel slikt før de skal sende en gave til noen. Som sagt: Når det er lover på et område sjekker man enten ut hva de sier i klartekst eller får andre til å forklare dette for seg, etter hva man selv vurderer er nødvendig. Det gjør man til man er "nok sikker" etter egen vurdering på at man har fått vite det man trenger å vite. Etterpå tar man konsekvensen dersom man likevel gjorde for dårlig arbeid og ikke visste nok. Jeg har vært inne på dette før, men jeg tror jeg kan gjenta med litt andre ord: Å ikke opptre slik jeg nevnte er et tegn på at ma ikke er heilt tørr bak ørene ennå. Når man derimot begynner å opptre slik har man tatt et stort skritt retning "voksen" hva gjelder annet enn antall år man levd. Det er derfor noen 15-åringer rolig kan anses som vokne på alle andre områder enn der loven spesifikt forbyr det, mens andre som er dobbelt så gamle må voktes som småbarn om de ikke skal lage katestrofe. "Voksen" handler nemlig langt mer om ansvarlighet enn om alder. Første skritt på veien mot ansvarlighet er å llegge av uvanen med å skylde på alle andre som "skulle" og "burde" når man opplever konsekvenser fordi man ikke var sitt ansvar bevisst.. Skal vi så ta diskusjonen videre på et saklig plan når du har levert inn medlemskortet ditt i klubben av de misnøyde og begynt å ta ansvar for egen atferd? Jeg har i hvert fall tenkt å bruke helgen til noe jeg finner mer givende enn å diskutere med den som ikke har levert inn det medlemskortet og heilt åpenbart viser ikke å ha evne/vilje til å ta ansvar for egen atferd, men i stedet legge skylden på alt og alle andre. Men selvfølgelig, vil du diskutere videre med andre som måtte ha interesse, så gjerne for min del. Vil du diskutere med deg selv eller med veggen og så blir overbevist om at siden ingen lengre sier deg imot så har du nok rett, så framdeles: Så gjerne for min del . 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Det forbauser deg kanskje, men du kunne nok det ja. Dersom speditøren mente du her hadde brukt en adresse på fakturaen og en annen på varene, så ville den speditøren ikke bare hatt rett til å anmelde, men faktisk plikt til å anmelde. Så fikk det bli politiets sak å finne nærmere ut av hva som var realitetene her. Eh, tror ikke jeg er helt med på hva du mener her. Det er ikke noe problem å ha forskjellig leverings adresse og faktureringsadersse. Faktureringsadressen er til den som importerer varen og er ansvarlig for importen og dens kostnader, leveringsadressen er der importøren ønsker varene levert. Det finnes ingen krav om at varene må leveres på samme adresse som fakturaen går til. 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Nesten litt morsomt dette. Jeg kunne blitt anmeldt for smugling når jeg bestilte en gave til min mor i god tro? Jøsses... Du vet vel ikke hva jeg har spurt posten om eller? Da er det ikke riktig å si at det kommer an på måten man spør på. Jeg fikk også en brosjyre med regler, og ikke noe kom fram der annet enn verdien på pakke fra utlandet var maks 1000 før toll. Det var ikke spesifisert noe om at avsenderen måtte sende den direkte fra utlandet til mottaker. Siden det er en såpass viktig ting burde vel jeg fått opplyst om det og det burde vært spesifisert mener jeg. Ja, jeg har plikt å undersøke regler og det gjorde jeg. Jeg både spurte og fikk et hefte. Jeg kunne gjerne tatt kontakt med jussformidlingen først hvis du menener det, men hvem gjør vel slikt før de skal sende en gave til noen. Posten er nok ikke et godt sted å henvende seg for denne type spørsmål. Har du spørsmål ang import/eksport av varer er toll.no det beste stedet å besøke, finner du ikke svar der ringer du tollvesenet og de vil gi deg enkle svar på det du lurer på. I dette tilfellet ansees ikke pakken som en gave før etter den er importert og du gir den videre til din mor. Dvs at du importerer i praksis en vare til deg selv, som du ønsker å gi i gave etterpå. Dersom dette hadde vært en gave til deg, fra utlandet, ville 1000 krones satsen gjelde. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Eh, tror ikke jeg er helt med på hva du mener her. Det er ikke noe problem å ha forskjellig leverings adresse og faktureringsadersse. Faktureringsadressen er til den som importerer varen og er ansvarlig for importen og dens kostnader, leveringsadressen er der importøren ønsker varene levert. Det finnes ingen krav om at varene må leveres på samme adresse som fakturaen går til. Neida, varene må slett ikke (slutt)leveres på kjøpers adresse. Der står man heilt fritt til å gjøre de avtalaler man selv ønsker og transportøren godtar. Derimot må man, så lenge varen er ufortollet og man selv ikke har tollkreditt hos tollvesenet, først ha varen levert seg selv og håndtere fortollingen av den før den kan leveres en mottaker. Man kan selvfølgelig selge varen til en annen i ufortollet stand, melde fra om salget også få varen omdirigert til ny eier før fortolling skjer. Ved en gaven blir det derimot annerledes. Man kan selvfølgelig også da overdra eiendomsretten til en annen for kr 0,00, men poeng: Da må det skrives papirer på dette før varene leveres. Inntil fortolling har skjedd er man derimot selv å anse som "riktig adresse" til gaven enten er offisielt overdratt andre i ufortollet stand og dette meldt transportør og tollvesen, eller til varene er fortollet. Poeng: Man kan ikke - så lenge man selv er i landet - gi bort noe ufortollet uten den andres vitende og (skriftlige) samtykke, og så si "du overtar fortollingsansvaret for dette".Derfor regelverket i og i medhold av tolloven om at man selv har ansvar for fortolling og mottak inntil en offisiell overdragelse har skjedd. Har man tollkreditt blir reglene i praksis tolket noe annerledes, rett og slett fordi da tollen belastes denne i stedet for å bli betalt før utlevering. Så jeg understreker: Det er slett ikke automatisk slik at man må motta enhver pakke selv, og jeg beklager om jeg har klart å gi det inntrykket. Mitt poeng har vært å omtale denne spesifikke saken, ikke ethvert mulig tilfelle. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg har ikke noen interesse av å diskutere denne saken for jeg er av en helt annen oppfattning enn deg. Jeg har hentet inn opplysninger om import av vare og fått forklart muntlig og skriftlig hva som gjelder. Det står ikke noen steder at faktura og leveringsadresse må være den samme. Det sto heller ikke noe om at jeg ikke kunne bestille en vare til eller for noen på nettet for å så kunne bli straffet for det. Det som sto i brosjyren eller heftet var at det er 1000kr som er grensen på pakker sendt fra utlandet til Norge. At toll regnes ut i fra frakt og varens verdi. Hva slags varer som er lovlig og ikke lovlig i posten, eksempler på tollfrie varer osv... Spurte også han på postkontoret hvordan det er å kjøpe pakker fra utlandet til andre i julegave for eksempel og hva jeg må tenke på. Han sa bare det samme som sto i brosjyren. 1000kr for pakke og 200kr til eget bruk også videre. Når jeg snakket med en funksjonær hos posten og fikk en brosjyre med regler hadde ikke jeg grunn til å ikke stole på det. Jeg slo ikke opp i norges lover eller leste rettledning til lover på grunnlag av det. Kanskje jeg var for naiv, men hadde ikke noe grunn til å ikke stole på det jeg fikk fortalt og beskrevet. Syns lite om at du bruker alder og modenhet om meg. Du kjenner ikke meg og vet lite om hvem jeg er og min bakgrunn. Mer sier jeg ikke om det. Ellers har jeg fått svar på det jeg lurte på. Jeg mener det bør komme mer klart frem i veiledninger hva som gjelder. Var inne på posten.no og leste litt nå. Ser mye av det samme står der som i heftet jeg fikk, men de har kortet det ned litt og nå står det faktisk at pakke sendes fra privatperson til privatperson. Det er jo greit det, men var ikke beskrevet slik i heftet. Der var bare fra utlandet til Norge nevnt. Mener også at privatperson til privatperson er litt dårlig beskrevet, for du kan jo bestille en vare fra en privatperson på ebay og få den sendt til Norge. Burde stått forklart bedre at avsender og betaler må være den samme og befinne seg i utlandet. Jeg leste litt på lovdata også. Der står det i FOR 2008-12-17 nr 1502: Forskrift til lov om toll og vareførsel (tollforskriften) § 5-1-21 Gave til personlig bruk (1) Det gis tollfritak for gave som sendes der verdien er til og med 1000 kr. Det er et vilkår for fritaket at gaven er gitt av en person bosatt i utlandet og at den skal brukes av mottakeren eller dennes familie. (2) Tollfritaket gjelder ikke alkoholholdige drikkevarer" På toll.no sine sider står det: " Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner. En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie." Ikke rart vanlige folk blir forvirret. Det med at den sendes uten noen vederlag er jo greit, men at den skal brukes av deg eller din familie. Det kan også lett tolkes at man kan bestille noe fra en privatperson til deg eller en i din familie. Men ja, jeg vet nå at det ikke er sånn. Sier bare at det lett kan oppfattes på en annen måte. Jeg er uansett ikke i tvil om at det er flere som utnytter denne loven. For hvis "Sing" i India får en bestilling på ebay og sender en pakke til hansen, så kan ikke tollmyndighetene vite om han har gitt tingen i gave så lenge det ikke er med noen kvittering. I mitt tilfelle har jeg hatt en feil oppfattning av reglene og har bestilt en vare som skulle være en gave til min mor, men som av grunner posten ikke kan gi meg i stedet har sendt den i retur. Syns ikke det kvalifiserer til å være lovbryter for min del. Enkelt og greit har posten rotet bort adressen pakken skulle sendes til og sendt den til bestilleren i stedet, altså meg.. Hvorfor den ble sendt i retur når den lå på posten klar til henting får vi ikke svar på. Posten vet ikke selv. Det var ca 2 uker til hentefristen gikk ut, og dagen etter den ble sendt i retur fikk vi duplikatmelding i posten. Om jeg ikke har lest reglene godt nok kan diskuteres. Jeg jeg handlet i god tro og stolte på postfunksjonæren og folderen, og som jeg nevnte kan loven tolkes på ulike måter med ulike øyner. Hadde ikke jeg opplevd dette selv kunne jeg kanskje ha tolket den anderledes slik at jeg kunne ha gått i fellen en gang til. Men så leste jeg ikke på lovdata (Norges lover) før jeg bestilte på nettet for jeg gjorde slik som de fleste sikkert ville ha gjort når de har snakket med posten, stolt på det de sa. Det er jo de som er eksperter på post... Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Og jo, du har oppgitt uriktig adresse, fordi riktig adresse er din registrerte adresse for en pakke med tollpliktig innhold som ennå ikke er fortollet. Det går fram av tolloven. Medfører dette virkelig riktighet? Det er veldig vanlig at nettbutikker opererer med en fakturaadresse og en leveringsadresse (det er jo veldig vanlig å betale for ting med kredittkort og dermed blir fakturaadresse den adressen kredittkortet er registrert med, mens spedisjonsfirmaene gjerne leverer på dagtid slik at man vil ha varene levert på arbeidsstedet), men er det virkelig slik etter norsk lov at disse to må være den samme? 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) På toll.no sine sider står det: " Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner. En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie." Ikke rart vanlige folk blir forvirret. Det med at den sendes uten noen vederlag er jo greit, men at den skal brukes av deg eller din familie. Det kan også lett tolkes at man kan bestille noe fra en privatperson til deg eller en i din familie. Det står også veldig klart at pakken må sendes fra en privatperson. Du bestilte fra et firma. Og selv om du bestiller noe som du skal gi som gave, så regnes ikke varen som en gave før du fysisk gir den bort til en annen person. Men ja, jeg vet nå at det ikke er sånn. Sier bare at det lett kan oppfattes på en annen måte. Jeg er uansett ikke i tvil om at det er flere som utnytter denne loven. For hvis "Sing" i India får en bestilling på ebay og sender en pakke til hansen, så kan ikke tollmyndighetene vite om han har gitt tingen i gave så lenge det ikke er med noen kvittering. En privatperson på Ebay kan sende noe som "gave" til en privatperson i Norge og på den måten få varer tollfritt inn så lenge verdien er under 1000 kroner. Tollen kan ikke vite hva som er det faktiske tilfellet så lenge det ikke er vedlagt faktura og må la tvilen komme mottaker til gode. Det er likevel et lovbrudd, men blir man avslørt er det avsender som står ansvarlig. Derimot, når et firma sender en pakke som "gave", så skjønner tollen at det ikke er sendt fra en privatperson til en privatperson og varen fortolles om verdien er over 200 kroner. Pr. i dag synes jeg tollgrensen er riktig. Selv om vi kjøper en vare for under 200 kroner i en norsk butikk, må vi betale moms. Butikken/importør har også betalt toll for tollpliktige varer, som også er en kostnad som blir overført til kunden via økt salgspris. Hvorfor skal den samme varen være toll og momsfri bare fordi vi kjøper den fra utlandet? Som en annen sa tidligere, så er ikke grensen på 200 kroner der for å være snille mot oss, men for å frita tollvesenet fra å måtte behandle varer som kun genererer småpenger (koster mer i administrasjon enn man får inn i moms/toll). Det samme kan vi si om gaver. Kjøper du en gave til en person i en norsk butikk, er den ikke moms og tollfri selv om den koster under 1000 kroner. Hvorfor skal den være toll og momsfri bare fordi du kjøper den i en utenlandsk butikk? Til slutt kan jeg nevne at man i utgangspunktet kan få trukket fra den aktuelle momsen fra avsenderlandet, så man slipper å betale dobbel moms. Hos mange firma er den allerede trukket fra i salgsprisen for utenlandske kunder, hos andre firma må du be om å få dette trukket fra/tilbakebetalt. Det er imidlertid kun ditt ansvar å ordne dette. Tollvesenet har ingenting med utenlandsk moms å gjøre. Endret 21. juli 2013 av Schwarzwald 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Medfører dette virkelig riktighet? Det er veldig vanlig at nettbutikker opererer med en fakturaadresse og en leveringsadresse (det er jo veldig vanlig å betale for ting med kredittkort og dermed blir fakturaadresse den adressen kredittkortet er registrert med, mens spedisjonsfirmaene gjerne leverer på dagtid slik at man vil ha varene levert på arbeidsstedet), men er det virkelig slik etter norsk lov at disse to må være den samme? Jeg synes umiddelbart også det virker litt rart, så tar gjerne imot henvisninger fra Hjemlengsel. Men de speditørene som leverer på dagtid hjem til deg har jo som oftest fortollet varen for deg, og da antar jeg det stiller seg annerledes. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Medfører dette virkelig riktighet? Det er veldig vanlig at nettbutikker opererer med en fakturaadresse og en leveringsadresse (det er jo veldig vanlig å betale for ting med kredittkort og dermed blir fakturaadresse den adressen kredittkortet er registrert med, mens spedisjonsfirmaene gjerne leverer på dagtid slik at man vil ha varene levert på arbeidsstedet), men er det virkelig slik etter norsk lov at disse to må være den samme? Det behandlet jeg i innlegg #35. Jeg minner om hva skrev der om at jeg ikke har omtalt forholdet generelt, men TS' tilfelle, og jeg minner om at en nettbutikk enten vil befinne seg i utlandet eller ha tollkreditt og derfor bli annerledes case i forhold til tolloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå