Gå til innhold

Import av ting fra utlandet


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt og lest at det er ca 200kr som er grensen for å slippe toll og moms også 1000kr som gave, men hva er regnet som gave?

 

I følge en jeg snakket med på posten kundeservice er gave bare når man sender fra en privatperson i utlandet til en norsk adresse. Det gjelder ikke om man bestiller en ting til noen fra utlandet. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjønner jeg, men hvis jeg ønsker å kjøpe en ting til for eksempel min samboer og det hun ønsker seg befinner seg i utlandet. Gjelder ikke det som gave hvis jeg bestiller det til henne fra mitt navn, selv om det er et firma som sender og jeg befinner meg i Norge?

Nei. Det er ikke en gave fra avsender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gave er jo en gave om det er jeg personlig som sender den i posten eller om jeg får noen andre til å sende den for meg da det ikke er mulig å få sendt den selv, eller av andre grunner.

 

Hvorfor skal det være slik at jeg fysisk må gå på postkontoret og sende gaven selv fra utlandet til riktig person?

 

Tingen er jo uansett fra meg til en annen person. Bestiller du blomster med bud er fortsatt blomstene fra deg ikke fra butikken, selv om det er et bud som leverer de.

Lenke til kommentar

En gave er jo en gave om det er jeg personlig som sender den i posten eller om jeg får noen andre til å sende den for meg da det ikke er mulig å få sendt den selv, eller av andre grunner.

 

Hvorfor skal det være slik at jeg fysisk må gå på postkontoret og sende gaven selv fra utlandet til riktig person?

 

Tingen er jo uansett fra meg til en annen person. Bestiller du blomster med bud er fortsatt blomstene fra deg ikke fra butikken, selv om det er et bud som leverer de.

 

Ikke juridisk sett, nei. Bestillingen og betalingen av blomstene er en transaksjon mellom deg og blomsterleverandøren/budfirmaet, mens overleveringen av blomstene til dama er en transaksjon mellom dama og blomsterleverandøren/budfirmaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje i følge jussen så er det slik, men det er fortsatt bare tull og tåkeprat. En gave er en gave uansett om det er du personlig som overleverer den eller noen andre. Det er du som er første ledd som sørger for at mottakeren som får varen til slutt får den. Du bare betale noen andre for å hjelpe deg med det. Det er fortsatt fra deg til mottaker.

 

Mottakeren hadde for eksempel aldri fått de blomstene uten at noen hadde betalt for de og bestilt levering.

Lenke til kommentar

... Det spiller egentlig ingen rolle om du mener at det er tull og tåkeprat, det endrer ikke det faktum at du må betale mva (og evt. toll, avhengig av hva slags vare det er snakk om) - samt gebyrer dersom varen har en verdi over 200 kr. når den krysser grensa inn til Norge, dersom den er sendt fra en bedrift i utlandet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En gave er jo en gave om det er jeg personlig som sender den i posten eller om jeg får noen andre til å sende den for meg da det ikke er mulig å få sendt den selv, eller av andre grunner.

 

Hvorfor skal det være slik at jeg fysisk må gå på postkontoret og sende gaven selv fra utlandet til riktig person?

 

Tingen er jo uansett fra meg til en annen person. Bestiller du blomster med bud er fortsatt blomstene fra deg ikke fra butikken, selv om det er et bud som leverer de.

 

Du valgte i alle fall et godt brukernavn.

Du forstår vell også hvorfor det er slik? At alle hadde markert _alt_ som gave om det var så enkelt som du vil ha det til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du valgte i alle fall et godt brukernavn.

Du forstår vell også hvorfor det er slik? At alle hadde markert _alt_ som gave om det var så enkelt som du vil ha det til?

 

 

Ja, og hva er galt med det da? Staten tjener uansett nok penger. Irriterende at man ikke skal kunne glede noen andre uten å måtte betale i dyre dommer. Det er alltid folk som vil utnytte systemene og det er ikke greit at det skal gå på bekostning av alle andre.

Lenke til kommentar

Det er alltid folk som vil utnytte systemene og det er ikke greit at det skal gå på bekostning av alle andre.

De norske myndigheter er nok pt rimelig uenig i den vurderingen...

 

Posten Norge opptrer som håndhever av norsk MVA-lovgivning akkurat som enhver annen speditør gjør. Utgangspunkt: Alt med verdi over 200 kr når grensa passeres ilegges MVA etter norske regler. Unntak: Reelle gaver direkte fra en privat utenlandsk giver til en privat norsk mottaker fritas når verdien er 200-999 kr etter tollvesenets kurs. Bevisplikten for at unntaket gjelder har i prinsipp mottaker, men måten avsender opptrer på gir visse føringer som kan hjelpe eller lage problemer for mottaker med tanke på å bevise i en slik sak. I første omgang avgjør speditøren hvorvidt unntaket gjelder basert på sin kunnskap om regelverket og de fakta han har i saken, etterpå kan både tollvesenet og du forlange saken overprøvet av tollvesenet. Noe som i utgangspunktet koster, men som refundereres fullt ut om tollvesen og/eller speditør faktisk har gjort en feil og feilen ikke skyldes forsømmelse du selv er skyld i. De fleste tollere og speditører kan sitt regelverk godt, men også de er mennesker og der det er mennesker som gjør noe som helst gjøres det innimellom feil.

 

Hvorvidt du liker det regelverket eller ikke, TS, er heilt likegyldig. Er du uenig og vil ha endring er det noe du viser på valgdagen eller ved å gå aktivt inn i politisk arbeid. Det er bare slik du kan oppnå noe, og surmuling gjør intet bedre :).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er sant, men jeg liker fortsatt ikke systemet slik det er nå. Det burde være lettere å bestille ting fra utlandet og hvis man bestiller ting til seg selv så er 200kr ikke rare grensen. Får ikke så masse for 200kr i dag.

 

Jeg bestilte en ting til min mor fra utlandet som en gave. Jeg trodde så lenge man oppga at det er en gave og det faktisk var det så var det greit. Plutselig får jeg en pakkelapp i posten med tollkrav på 240kr på noe som jeg betalte ca 400kr for med frakt. Ikke nok med det. Pakken ble sendt til min adresse og den var bestilt til min mor sin adresse et helt annet sted i landet.

 

Jeg selv var på ferie så fikk ikke hentet pakken. Klaget til posten på tollkravet og fikk ikke noe svar. Plutselig ble pakken bare sendt i retur til Tyskland og dagen etter fikk jeg duplikatmelding fra posten om at pakken måtte hentes innen 1 august.

 

Slike ting gjør meg bare forbannet... Jeg skal betale 240kr til for å gi en gave, noe som er over halvparten av det jeg betalte. På toppen sender de den til feil adresse. Den ble bestilt i hennes navn og adresse, men havner hos meg. De må ha sett på fakturaen eller noe inni, kan ikke skjønne noe annet. På toppen av det hele skylder de på meg og sier at jeg må bestille til samme adresse som fakturaen er til. Seriøst...

Lenke til kommentar

Det er sant, men jeg liker fortsatt ikke systemet slik det er nå. Det burde være lettere å bestille ting fra utlandet og hvis man bestiller ting til seg selv så er 200kr ikke rare grensen. Får ikke så masse for 200kr i dag.

 

Å ha et slikt synspunkt er heilt legalt, men som jeg nevnte: Vil du ha grensa endret skjer ikke slikt ved å beklage deg på et forum. Det skjer ved å gå inn i politisk arbeid, finne folk med samme syn som deg og så arbeide for endring av reglene. Slike regler er ikke hogget i stein og noe som står til Dovre faller, men det er altså på den måten jeg nevnte man får slikt endret.

 

Norge har for øvrig høyere grenser enn både Sverige og Danmark på dette området. I Sverige er grensen 200 SEK for ikke-gaver og 400 SEK for gaver, i Danmark er den maksimum 80 DKK i begge tilfeller.

 

Jeg bestilte en ting til min mor fra utlandet som en gave. Jeg trodde så lenge man oppga at det er en gave og det faktisk var det så var det greit.

 

Hva man tror er ganske likegyldig hva gjelder slikt. I slike saker må man enten skaffe seg kunnskap så man vet, eller ta konsekvensen av å ikke vite.

 

Plutselig får jeg en pakkelapp i posten med tollkrav på 240kr på noe som jeg betalte ca 400kr for med frakt. Ikke nok med det. Pakken ble sendt til min adresse og den var bestilt til min mor sin adresse et helt annet sted i landet.

 

Ja, når sendingen blei vurdert som som bestilt fra Norge så går den alltid til bestiller. Det er da nemlig bestiller som er ansvarlig for toll og MVA, for det er bestiller og ikke mottaker som er årsak til at den passerer norskegrensa. At den blei vurdert som bestilt formoder jeg har hatt å gjøre med en faktura eller pakkseddel som har fulgt pakken.

 

Jeg selv var på ferie så fikk ikke hentet pakken. Klaget til posten på tollkravet og fikk ikke noe svar. Plutselig ble pakken bare sendt i retur til Tyskland og dagen etter fikk jeg duplikatmelding fra posten om at pakken måtte hentes innen 1 august.

 

Igjen, det var dette med å sette seg inn i regelverket før man setter igang med privatimport av varer. En plikt man altså har selv når man er 18 og en plikt foreldrene har før man gir barnet lov å bestille fra utlandet når barnet er under 18.Velger man å ignorere sine plikter, så tar man konsekvensen av ignoreringen seinere...

 

For å kunne klage på et tollkrav og oppnå noe som helst må det først være betalt. Blir det ikke betalt kommer de varene aldri lengre inn i Norge enn til tollageret.

 

Slike ting gjør meg bare forbannet... Jeg skal betale 240kr til for å gi en gave, noe som er over halvparten av det jeg betalte.

 

Neida, du skal ikke betale 240 kr til for å gi en gave. Du skal derimot betale 240 kr i toll og MVA for å ta akkurat de varene over norskegrensa. Akkurat det samme ville nemlig en butikk eller importør gjort om disse tok de samme varene over norskegrensa slik at de kunne selges til deg i en norsk butikk. Noen grunn til at du bør behandles annerledes og bedre enn dem synes du?

 

På toppen sender de den til feil adresse. Den ble bestilt i hennes navn og adresse, men havner hos meg. De må ha sett på fakturaen eller noe inni, kan ikke skjønne noe annet. På toppen av det hele skylder de på meg og sier at jeg må bestille til samme adresse som fakturaen er til. Seriøst...

 

Som sagt: Er det faktura i pakken skal varene gå til fakturaadresse. Om du ikke var klar over det skyldes det at du ikke har satt deg inn i regelverket for import av varer til Norge. Et regelverk som gjelder for alle på norsk jord, og altså og så for deg. Hvorfor synes du da det blir rimelig at andre skal ta ansvaret for konsekvensene av din forsømmelse hva gjelder å sette deg inn i det regelverket som gjelder for det du foretar deg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje i følge jussen så er det slik, men det er fortsatt bare tull og tåkeprat. En gave er en gave uansett om det er du personlig som overleverer den eller noen andre. Det er du som er første ledd som sørger for at mottakeren som får varen til slutt får den. Du bare betale noen andre for å hjelpe deg med det. Det er fortsatt fra deg til mottaker.

 

Mottakeren hadde for eksempel aldri fått de blomstene uten at noen hadde betalt for de og bestilt levering.

For at du skal kunne gi en gave er det en forutsetning at du eier den. Da er det ikke urimelig at du må kjøpe denne gaven først. Følgelig må du betale mva. for å få tingen inn i landet selv om den blir direkte levert til den som skal ha gaven. Er du i utlandet, kjøper gaven og så sender den til Norge blir saken en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser alt du skriver, men det er et diskusjonsforum og folk har lov til å komme med sine meninger. Jeg har aldri sett noen steder at faktura adresse og leveringsadresse må være den samme. Jeg har bestilt over 2000 gjenstander på ebay opp gjennom årene og har aldri hatt problemer med levering selv på ting som er toll på når jeg har oppgitt annen adresse. (Ja, jeg har kjøpt mye julegaver)

 

Denne gangen her ble pakkelappen og pakken sendt til to ulike adresser og pakken ble returnert tilbake til tyskland før vi fikk mulighet til å hente den. I dag er det den 20 og hentefristen var den 1.8. Pakken ble sendt i retur den 16. Det har ikke noe med meg å gjøre...

 

Ja, jeg syns tollsatsene og mva er urimelig. Sier ikke at jeg skal ha særbehandling, vet det er mange som mener det samme som meg. Når en vare koster 200kr og jeg betaler ca 200kr i frakt, så skal jeg på toppen betale 240kr i toll og mva.... Det er til og med en gjenstand som er brukt.

 

Ja, jeg har hentet inn kunnskap før jeg startet å kjøpe ting fra utlandet, men som man sier så lærer man stadig så lenge man lever og sånn er det bare.

 

Om det er lavere grense i sverige og danmark har ikke noe å si for meg. De har masse andre goder som vi ikke har her i Norge, og det samme har vi som ikke de har.

 

For at du skal kunne gi en gave er det en forutsetning at du eier den. Da er det ikke urimelig at du må kjøpe denne gaven først. Følgelig må du betale mva. for å få tingen inn i landet selv om den blir direkte levert til den som skal ha gaven. Er du i utlandet, kjøper gaven og så sender den til Norge blir saken en annen.

 

Jeg er med på den, men det jeg ikke er enig i er at det skal være ulikt å sende pakken selv som å bestille den på for eksempel nettet og få den sendt fra utlandet til norge som gave.

Lenke til kommentar

Før noen kommer og drar det velkjente "tollgrensen har vært som den er siden 70-tallet, det er på tidet og endre den i takt med inflasjonen".

Ja, det stemmer. Men på 70-tallet fantes ikke internett, og privatpersoner bestilte skjelden ting fra utlandet. Utlandske butikker var dermed ikke en reel trussel for norske butikker. Nå som internett er her ville en høgere tollgrense bare ført til at alle kjøper varer fra utlandet og norske butikker vil begynne og gå konkurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser alt du skriver, men det er et diskusjonsforum og folk har lov til å komme med sine meninger.

 

Så absolutt, og det tror jeg ingen har hindret deg i? Folk har imidlertid like stor rett til å slakte substansen i meningen også. Ytringsfrihet er nemlig retten til å kunne si hva man mener - ikke retten til å få den meningen godtatt som god og fornuftig mening av andre. :).

 

Jeg har aldri sett noen steder at faktura adresse og leveringsadresse må være den samme.

 

Nei, det må den da heller ikke være, men den må være til det tolloven definerer som "tollskyldner". Det er etter den samme loven den som er ansvarlig for at tollen betales. ETTER fortollling kan (og skal) den så videresendes adressat på pakken, for da har "tollskyldner" skiftet. Bare sjekk tolloven. Så at du ikke har sett dette er et tegn på dårlig håndverk.

 

Jeg har bestilt over 2000 gjenstander på ebay opp gjennom årene og har aldri hatt problemer med levering selv på ting som er toll på når jeg har oppgitt annen adresse. (Ja, jeg har kjøpt mye julegaver)

 

Betyr det at du har gjort rett eller at du har vært heldig? Det er mange pakker som kommer gjennom til Norge uten tollkontroll, men det betyr ikke at du har rett til slippe når du ønsker av den grunn? Betyr at du opplever at det oftest går godt det samme som å ha fått en garanti for at det alltid går godt?

 

Denne gangen her ble pakkelappen og pakken sendt til to ulike adresser og pakken ble returnert tilbake til tyskland før vi fikk mulighet til å hente den.

 

Riktig - fordi du protesterte på tollregningen. Det er presis det samme som å gi speditøren ordre om at "jeg vil ikke fortolle denne pakken", og da har postpakker noe som heter "forholdsordre" som en avsender fyller ut. Normalt er det et valg mellom å få pakken tilintetgjort på stedet eller få den i retur mot å dekke returfrakten (og gjett hvem som til slutt får den regningen?)

 

I dag er det den 20 og hentefristen var den 1.8. Pakken ble sendt i retur den 16. Det har ikke noe med meg å gjøre...

 

Nei, det har høyst trolig med avsenders forholdsordre å gjøre når du avviste å betalte tollregningen. Se ovenfor.

 

Ja, jeg syns tollsatsene og mva er urimelig. Sier ikke at jeg skal ha særbehandling, vet det er mange som mener det samme som meg. Når en vare koster 200kr og jeg betaler ca 200kr i frakt, så skal jeg på toppen betale 240kr i toll og mva.... Det er til og med en gjenstand som er brukt.

 

Hvorfor du skal betale den tollen og MVAen fortalte jeg deg i forrige innlegg. Jeg gjentar spørsmålet: Hvorfor mener du at det blir rimelig du får særbehandling i forhold til butikken som importerer samme vare for å selge deg i en norsk butikk?

 

Alt videre er som nevnt et stykke politisk arbeid å gjøre. Av dem som føler at grensene bør endres.

 

Ja, jeg har hentet inn kunnskap før jeg startet å kjøpe ting fra utlandet, men som man sier så lærer man stadig så lenge man lever og sånn er det bare.

 

Du har åpenbart ikke hentet inn heilt basis kunnskap for dem som arbeider med import og eksport. Noe du har bevist ved å komme i den situasjonen du har kommet i.

 

Man lærer så lenge man lever, heilt rett (og godt er det, ellers kunne man sluttet å leve). Imidlertid er det også slik at livet ikke er langt nok til å begå alle feil selv, og som ordtaket sier: "Røynsla er god lærar, men ofte dyr lærar". Nå opplever du riktigheten av det ordtaket. Læring ved å skaffe seg kunnskap før man gjør er oftest billigere enn læring ved å skaffe seg erfaring.

 

Om det er lavere grense i sverige og danmark har ikke noe å si for meg. De har masse andre goder som vi ikke har her i Norge, og det samme har vi som ikke de har.

 

Dette er heilt opp til din vurdering, og ikke noe jeg verken kan støtte eller si mot. Jeg er likevel rimelig sikker på myndighetene har vektlagt de grensene når de har satt de norske grensene. Men, som sagt et par ganger: Ønske du å oppnå noe her er det bare å starte politisk arbeid og finne medsammensvorne. Da kan du oppnå noe. Det gjør du knapt her på forumet. Ikke noe du ønsker i hvert fall...

 

Synes man totalt sett Sverige eller Danmark er et land å foretrekke framfor Norge, står det for øvrig fullstendig fritt å flytte straks man er 18 år. Grensene er vidåpne for flytting i Norden. Gå derimot aldri rundt og tro at man noen gang får oppfylt sin egen ønskekombinasjon "det beste fra Sverige, det beste fra Danmark og det beste fra Norge". Mar tar "heile pakken", godt sammen med vondt, samme hvilket land man bosetter seg i.

 

Jeg er med på den, men det jeg ikke er enig i er at det skal være ulikt å sende pakken selv som å bestille den på for eksempel nettet og få den sendt fra utlandet til norge som gave.

 

Forskjellen ligger i det heilt åpenbare faktum at i det første tilfellet befinner du deg utenfor et område hvor norsk lover gjelder, i siste tilfellet gjør du ikke. Om du liker det faktumet eller ikke er en annen sak, men det endrer i seg selv absolutt intet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...