Gå til innhold

Medisin i Latvia / Polen - Et par spørsmål ang. økonomi o.l

Nithog

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har søkt medisinstudier i Latvia og Polen nå til høsten.

Jeg har et par spørsmål vedrørende økonomien i disse landene jeg håpte på at dere som studerer der nede, eller har studert, kan svare på.

For det første - strekker lånekassen til? Jeg hører ofte gode ting om å være der nede med norsk studielån, men er historiene 'sugarcoated'? Jeg kan tenke meg at de fleste folk får støtte ifra foreldrene sine, uavhengig av om de trenger det eller ikke (slik de fleste i Norge gjør).

Jeg er helt på egenhånd, og har desverre ikke noen som kan hjelpe meg igjennom tøffe økonomiske tider, derfor så er det veldig viktig for meg å vite om jeg kommer til å klare meg på det lånekassen gir meg. Fordi hvis ikke, så er jeg fucked, og da bør jeg ikke reise ned dit. Jeg har spart opp en del penger for å ha som buffer, men de varer jo ikke evig.

Jeg har heller ikke noe sted å komme tilbake til i sommerferiene (i Norge). Kjenner dere til om noen folk har valgt å ta seg en sommerjobb i Øst Europa i stedet for å dra tilbake til Norge? Det hadde isåfall vært veldig aktuelt for meg (hvis man ikke klarer å spare noe av pengene man får av Lånekassen)

Det andre jeg lurer på, er angående studiene i Riga. Er det dyrt å bo i Riga? (med tanke på at det er en storby, vs småby i Polen)

I tillegg til det, lurer jeg også på om noen vil fraråde meg å studere på University of Latvia, siden det er der jeg mest sannsynlig kommer til å havne (Riga Stradins bruker ufattelig lang tid på å behandle søknaden min, og må søke studielån i tide). Jeg kjenner heller ingen som har valgt å studere medisin i Latvia. Alle har valgt Polen. Er det stor forskjell på opplegget mellom disse to landene? Polen virker litt mer "safe" ifra mitt synspunkt i og med at det er så mange tar utdanningen der

Det siste spørsmålet mitt har med flyttingen å gjøre. Jeg selger, kaster og gir vekk alt som er for stort til å ta med seg, men jeg har en stasjonær PC, TV og lignende greier jeg gjerne skulle sendt nedover / tatt med i stedet for å måtte kjøpe nytt (hadde blitt dyrt). Noen som vet hvordan jeg skulle ha gått fram for å gjøre det?

Tusen takk for svar på forhånd, setter pris på det!

Edit: Jeg har allerede fått tilbudt studieplass i Polen, og har såpass bra vitnemål at jeg vet jeg kommer inn i Riga, så jeg står fritt til å velge mellom disse to stedene. Noen som mener jeg bør velge det ene fremfor det andre?

Edit 2: Jeg ser det koster 1500 euro å registrere seg hos RSU, pluss 600 euro for et engangsdepositum. Vet noen om det koster noe å registrere seg hos Uni of Latvia? Dekker lånekassen disse utgiftene?

Endret av Muhnin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei venninne studerte medisin en kort periode i riga (Studiet ble for intensivt og vanskelig for henne). Hun hadde litt problemer med å finne fast bolig i starten, men hun bodde på et eller annet hotell til under 3000 norske kr i måneden. mat er også billig. med andre ord er det ikke tull at studenter lever greit på lånekassen.

edit: presisterte at summen var i norske kroner

Endret av medisinstud
Lenke til kommentar

For det første - strekker lånekassen til? Jeg hører ofte gode ting om å være der nede med norsk studielån, men er historiene 'sugarcoated'? Jeg kan tenke meg at de fleste folk får støtte ifra foreldrene sine, uavhengig av om de trenger det eller ikke (slik de fleste i Norge gjør).

Får virkelig de fleste økonomisk støtte fra foreldrene sine?

Uansett, jeg klarer fint å leve utelukkende på studielånet i Bergen. Jeg vet ikke hvordan bolig- og leieprisene er i Riga eller i Polen, men jeg ser for meg at det skal være fullt mulig der også.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Du lever som en konge på studiestøtten fra lånekassen. Det er bedre å studere i utlandet enn i Norge. I Norge jobber de fleste ved siden av studiene, og kostnadsnivået er mye høyere. Mao. Lønner det seg økonomisk og studiemessig å studere i utlandet. Medisinstudiet i utlandet går for å være relativt enkelt og de fleste fullfører uten problemer. Som medisinutdannet er du nærmest garantert jobb etter endte studier - slik er det i få (om ingen) andre bransjer. Lønnsnivået til legene er også svært høyt. Karaktersnitt for opptak i utlandet er rundt 3.0 (noe varierende). Medisinstudiwt i utlandet er med andre ord åpent for de aller fleste.

Endret av samba123
Lenke til kommentar

Du lever som en konge på studiestøtten fra lånekassen. Det er bedre å studere i utlandet enn i Norge. I Norge jobber de fleste ved siden av studiene, og kostnadsnivået er mye høyere. Mao. Lønner det seg økonomisk og studiemessig å studere i utlandet. Medisinstudiet i utlandet går for å være relativt enkelt og de fleste fullfører uten problemer. Som medisinutdannet er du nærmest garantert jobb etter endte studier - slik er det i få (om ingen) andre bransjer. Lønnsnivået til legene er også svært høyt. Karaktersnitt for opptak i utlandet er rundt 3.0 (noe varierende). Medisinstudiwt i utlandet er med andre ord åpent for de aller fleste.

Nå må du ikke ta det for gitt. Det er ikke lett så å få seg jobb, og det er ingen som er garantert jobb. Det er faktisk vanskelig for en lege å få seg jobb, og det vet jeg for jeg jobber på et sykehus og jeg har en fetter som er utdannet lege, og han slet! I dag er kjøreruten hans til jobb på 2-3 timer fordi han ikke får seg jobb andre steder. Leste også en artikkel om at leger får ikke fastjobb før de er i 40 årsalderen. Så nei, det er ikke noe garanti på jobb etter endte studier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...