TheNarsissist Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Hei, flytter for meg selv til høsten for å gå vg3. Skal se på en hybel i morgen som jeg er 95% sikker på at jeg får, den er 5k i mnd inkl strøm og nett:D Her har vi inntekter pr mnd. Sånn ca. Lånekassa: 7616 (borteboerstipend, grunnstipend og lån, fordeler mye av det jeg får starten av året og fordeler det, 6687+909) Bidrag: 3400 (Pappa er helt konge) Lønn: 4000k (går utifra det, siden jeg aldri har tjent mindre enn det, er som regel mellom 6-8k) Penger jeg har spart i sommer som jeg fordeler: 1000 i mnd 7616+3400+4000+1000=16016 kr i mnd. Utgifter: Bolig (inkl strøm og nett): 5000 Trening: 199 Tlf: 499 (Bindingstid, ikke noe jeg får gjort noe med) Mat: 3000 (Usikker her) Medisiner og lege: Frikort Klær: 500? Fritid: 1000 Div: 1000 ( Såpe, dasspapir etc) ? 4818 igjen. Er det noe jeg må øke eller minke på? Kanskje noe jeg har glemt? Kan også legge til at jeg kan dra til Sverige gratis ca annenhver uke for å handle osv. Det er en mulighet for at jeg må beholde bilen også, noe jeg helst vil slippe. Dette er fordi jeg kom inn på skole i en naboby, men kommer mest sansynelig inn her i byen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Sjekk SIFO sitt referansebudsjett. Det er selvfølgelig forskjell på folk, men det kan nok gi en ganske god indikasjon. Endret 18. juli 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Det som alltid sprengte mitt budsjett når jeg gikk på VGS var tilfeldige matkjøp i kantine osv. Vær flink å smør matpakke og til å holde deg til den! Det føles så utrolig dårlig når man har brukt opp pengene på mat og godteri. Har du litt dårlig selvdisiplin så legg igjen kortet hjemme eller noe. Bare en brus til 25kr hver ukedag blir 500kr i måneden liksom... Kan du dra til Sverige å handle mat er jo det et stort pluss. Kjøp i store kvanta slik at du har en del mat hjemme, både ferskt og fryst. Kjøp plastfolie som du legger all mat du har åpnet i, da holder maten seg så utrolig mye lengre! Er fullt mulig å presse matbudsjettet ned mot 2000kr uten å spise nuddler hver dag. Ellers ser budsjettet veldig greit ut! Hva som er rett å ha på fritid-posten er så avhengig av hobbyer/interesser o.l. at det er umulig å si hva som er "rett". Edit: med nesten 5000kr igjen bør du starte med fast sparing! f.eks. 1000-2000kr i aksjefond fast hver måned. Evt BSU. Endret 18. juli 2013 av Anti LFC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå