kingkreole Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Jeg trenger kun konto + nettbank.. Lenke til kommentar
Christopher Almquist Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Jeg har Skandiabanken. De skal ha 250 kroner for kortet. Ellers er det ingen utgifter, så vidt meg bekjent Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Jeg har Skandiabanken. De skal ha 250 kroner for kortet. Ellers er det ingen utgifter, så vidt meg bekjent Har ikke blitt trekt ett eneste gebyr siden jeg opprettet konto for maange år siden,betaler regninger og har reservepenger på de kontoene siden jeg sparer mye på det. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Det er gratis med mindre du ønsker bankkort. Scandiabanken er veldig god på lån, er det kun lønnskonto og nettbank ville jeg valgt YA bank, da de er hakket bedre på dette. YA bank har også app for mobilbank dersom dette er av interesse. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Det er gratis med mindre du ønsker bankkort. Scandiabanken er veldig god på lån, er det kun lønnskonto og nettbank ville jeg valgt YA bank, da de er hakket bedre på dette. YA bank har også app for mobilbank dersom dette er av interesse. Jeg sa opp alle kontoer hos ya bank bare 2 måneder etter jeg skiftet dit. Hvorfor? Jo, fordi de faktisk stenger nettbanken om natta (og jeg jobber turnus, som medfører at jeg ofte har dødtid til slikt på nettene).. Skjønner ikke hvorfor en nettbank av alle ting skal stenges hver bidige natt, hadde skjønt det hvis det kun skjedde når de utfører vedlikehold etc, men de stenger faktisk ned uansett hver natt. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Bruker YA bank selv og har ikke merket noe problemer med dette. Hvike tidspunkter er det stengt mellom? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Bruker YA bank selv og har ikke merket noe problemer med dette. Hvike tidspunkter er det stengt mellom? Har screenshot av meldingen liggende på maskinen hjemme, men syns å huske at den ikke nevnte noe om når det stengte og åpnet, bare at det var stengt om natten. Hvis jeg husker rett har jeg iallefall screenshot av stengemeldingen rundt klokken 04. Endret 19. juli 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Teza Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Betviler det ikke, ble kun nysgjerrig på tidspunktene Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Jeg har erfart med andre banker (Skandiabanken og DnB) at det kan være vanskelig å logge på om natten (rundt 12-1 om natten). Mulig det har med at overføringer og andre ting utføres rundt det tidspunktet og at YA bank stenger et visst tidsrom for å la dette skje i fred (som en "bonus" vet da kundene når det er vanskelig å logge på og kan planlegge i forhold til dette). Har aldri brukt YA bank selv, men er veldig fornøyd med Skandiabanken i hvert fall. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. juli 2013 Del Skrevet 20. juli 2013 Betviler det ikke, ble kun nysgjerrig på tidspunktene Tok feil, feilmeldingen (som selfølgelig kom etter jeg hadde logget inn med BankID etc) nevnte faktisk stengetidene: 0230 til 0500. Jeg har erfart med andre banker (Skandiabanken og DnB) at det kan være vanskelig å logge på om natten (rundt 12-1 om natten). Mulig det har med at overføringer og andre ting utføres rundt det tidspunktet og at YA bank stenger et visst tidsrom for å la dette skje i fred (som en "bonus" vet da kundene når det er vanskelig å logge på og kan planlegge i forhold til dette). Har aldri brukt YA bank selv, men er veldig fornøyd med Skandiabanken i hvert fall. At banker er nede pga vedlikehold på nattestid er helt naturlig, og det påvirker som regel alle bankene da nesten alle bruker samme nettbankleverandør. Men at en bank, faktisk har åpningstider på en nettbank, det er så fucked up at jeg ikke har ord. Jeg får nesten flashback til nyhetsoppslagene som var når NAV i sin tid stengte kontaktskjemaene sine om natten. Lenke til kommentar
Christopher Almquist Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Men at en bank, faktisk har åpningstider på en nettbank, det er så fucked up at jeg ikke har ord. Ser ikke helt problemet? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Ugunstig hvis man er på ferie med annen tidssone f.eks. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 I realiteten har man jo 21,5 timer ellers i døgnet å gjøre det man måtte trenge, så det er jo i grunn uvesentlig. Dessuten vet man nøyaktig når man ikke vil kunne få kontakt i stedet for nedetider som kanskje varierer? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Jeg sa opp alle kontoer hos ya bank bare 2 måneder etter jeg skiftet dit. Hvorfor? Jo, fordi de faktisk stenger nettbanken om natta (og jeg jobber turnus, som medfører at jeg ofte har dødtid til slikt på nettene).. Skjønner ikke hvorfor en nettbank av alle ting skal stenges hver bidige natt, hadde skjønt det hvis det kun skjedde når de utfører vedlikehold etc, men de stenger faktisk ned uansett hver natt. Jeg har erfart med andre banker (Skandiabanken og DnB) at det kan være vanskelig å logge på om natten (rundt 12-1 om natten). Mulig det har med at overføringer og andre ting utføres rundt det tidspunktet og at YA bank stenger et visst tidsrom for å la dette skje i fred (som en "bonus" vet da kundene når det er vanskelig å logge på og kan planlegge i forhold til dette). Sannsynligvis fordi de har noen "jobber" som kjører på natta. Data som overføres, køer med ting som skal utføres etter at de har bygd seg opp i løpet av dagen/kvelden og lignende. Derimot burde dette være adskilte systemer som gjør at fortsatt nettbanken fungerer. At eksempelvis betalinger kjøres burde ikke bety at det ikke går an å legge til nye. Andre større banker klarer dette helt fint. I realiteten har man jo 21,5 timer ellers i døgnet å gjøre det man måtte trenge, så det er jo i grunn uvesentlig. Dessuten vet man nøyaktig når man ikke vil kunne få kontakt i stedet for nedetider som kanskje varierer? Klart det er vesentlig. Systemet burde være såpass robust at det klarer å håndtere ting i en kø og at frontend som møter kunden (nettbank) ikke blir påvirket av dette. Forøvrig heter det Skandiabanken med 'k'. Fikset emnetittelen. Endret 21. juli 2013 av Occi 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) I realiteten har man jo 21,5 timer ellers i døgnet å gjøre det man måtte trenge, så det er jo i grunn uvesentlig. Dessuten vet man nøyaktig når man ikke vil kunne få kontakt i stedet for nedetider som kanskje varierer? 21,5 av 24 timer betyr usle 0.895833333% oppetid (forutsatt at den aldri har problemer i åpningstiden!). Til sammenligning selger min arbeidsgiver SLA med 99,999999% (første seks desimaler er alle sammen 9) som beste SLA, og selv den verste/billigeste SLA-en vi selger har 99,98% garantert oppetid. Når andre banker klarer å holde åpent på natten, så blir det helt forjævlig latterlig at Ya skal stenge ned en fullautomatisert tjeneste hvor det ikke er snakk om å betale mennesker for å sitte der og utføre alle handler som blir utført. Jeg ber ikke om at alle fysiske butikker skal være åpne 24/7, eller at kundeservice til banken svarer på telefon 24/7, men jeg forventer faktisk at nettbanker og nettbutikker er åpne for handel selv på nattestid, det blir rett og slett for dumt å stenge en nettside av alle ting kun fordi det er langt utenfor ordinær kontortid. Endret 21. juli 2013 av Gjest Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) At en nettbank er åpen 24 timer i døgnet er svært vesentlig. Det her minner meg om tiden hvor jeg gikk på nav og bare kunne sende meldekort mellom kl x og y. Ser mange over her ikke ser det store problemet, men hva om nettleverandøren din sa at "internett er stengt mellom 22 og 05", eller telefonleverandøren det samme, hva om gmail sa at epost bare var tilgjengelig mandag til fredag? Hva om Netflix sa du ikke fikk se filmer på kveldstid, men bare på dagtid? I realiteten har man jo 21,5 timer ellers i døgnet å gjøre det man måtte trenge, så det er jo i grunn uvesentlig. Dessuten vet man nøyaktig når man ikke vil kunne få kontakt i stedet for nedetider som kanskje varierer? Vel, i nav er nedetidene faste, og vedlikehold kommer i tilegg i åpningstiden. Endret 21. juli 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Teza Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 At en nettbank er åpen 24 timer i døgnet er svært vesentlig. Det her minner meg om tiden hvor jeg gikk på nav og bare kunne sende meldekort mellom kl x og y. Ser mange over her ikke ser det store problemet, men hva om nettleverandøren din sa at "internett er stengt mellom 22 og 05", eller telefonleverandøren det samme, hva om gmail sa at epost bare var tilgjengelig mandag til fredag? Hva om Netflix sa du ikke fikk se filmer på kveldstid, men bare på dagtid? Synes du drar det veldig langt for å holde på argumentet, det er stor forskjell på å være utilgjengelig i 2,5 timer på et tidspunkt hvor de aller fleste sover kontra å være utilgjengelig 7 timer og i det som kanskje er den mest brukte tiden på døgnet. De er avhengige av å kjøre oppdateringer mot andre banker, leverandøren av login tjeneste har sine oppdateringer mm så forstår godt at en bank kan ha behov for litt tid hvor alt dette kan bli gjort. Da synes jeg også at tidspunktet er svært godt valgt. Jeg ser hvor du vil men mener selv dette er å lage problemer av noe som ikke er et problem. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 21,5 av 24 timer betyr usle 0.895833333% oppetid Her er det vel en desimalfeil? 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Her er det vel en desimalfeil? Helt korrekt, mente naturligvis 89,5833333% (evt. 0.895833333 uten prosenttegn). Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Jeg ser hvor du vil men mener selv dette er å lage problemer av noe som ikke er et problem. Du syns oppriktig talt det er vi som skaper et problem her? Å holde åpent døgnet rundt er noe andre banker klarer helt fint, når ya bank da ikke klarer det samme, så er det ya bank som skaper problemet. Hvorfor fortsetter dere argumentet "de må gjøre ditt og datt opp imot andre banker etc" når andre banker klarer helt fint å ha 99%+++ oppetid på sine nettbanker? Er ya bank så udugelige at de skal få slippe unna med halvræva løsninger? Selfølgelig skiftet jeg vekk ifra ya bank så fort jeg fant ut at de stenger NETTbanken sin om natta når andre nettbanker ikke trenger slike steinalderåpningstider.. Hadde de informert om dette når jeg skiftet til ya bank så hadde jeg nok bare begynt å le og trodd at kundebehandleren spøkte, på lik linje med at jeg nesten ikke kunne tro at RiksTV i 2013 fortsatt skal ha 20 kr gebyr for eFaktura (noe som koster en bedrift ca 5000 kr årlig, uansett kundevolum). Endret 21. juli 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå