Gå til innhold

Lyst på kattunge :) Mange spørsmål!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker å få meg en kattunge og jeg lurer naturligvis på mange ting!

 

1. Hunkatt eller hankatt? Er det noe forskjell?

2. Hvilke ting/ utstyr trenger en katt?

3. Hvilke essensielle ting trenger jeg å vite som eier og ansvarlig person for kattungen?

4. Hvor mye koster det omtrent å ha en katt(unge) per år?

 

Jeg bor i blokk i Oslo sammen med familien min på 4 personer. Det er noe jeg er bekymret over og det er at i hverdagene, så er det ingen hjemme i rundt 6-7 timer. Hvilken påvirkninger vil det ha på katten at ingen er hjemme for å gi den oppmerksomhet?

 

Det er alt jeg kommer på akkurat nå. Er det noe jeg har glemt å spørre om, så må dere bare si det. Jeg setter pris på alle svar og meninger :D

Endret av Sari95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det er et seriøst ansvar over mange år å ta til seg et dyr. For å svare på punktene:

1. Spiller liten rolle, pass bare på at katten blir kastrert/sterilisert og øremerket/chippet. Er det en rasekatt eller en "skogskatt/blandingskatt" du vil ha? Anbefaler at du kontakter en eller annen forening som tar imot forlatte katter.

2. Katten trenger ikke så mye, trenger skikkelig kattemat (kjøp hos veterinæren, ikke billig drittfôr som selges i matvarebutikker). Trenger selvsagt kattesand. Det er også lurt med en del småleker og klatrestativ. Antar at dette er en innekatt som ikke skal gå ute, da er det viktig å aktivisere katten. Du bør ha et bur til å frakte katten hvis noe skjer, og hvis det er en kattunge så bør du påregne å handle inn endel nytt inventar/møbler etterhvert. :-)

3. Det første du må tenke på er hvilket ansvar du vil få i de neste 20 årene (hvis du er veldig heldig). Du kommer sikkert ikke til å bo med familien hele tiden, hva skjer når du flytter? Tar du katten med deg (har du lov til det) eller kan noen andre ta over den? Har du noen som alltid kan passe på den når du skal på ferie der du ikke kan ta den med deg? Er alle i familien fri for katteallergi?

4. Kommer helt an på katten og hvor mye du bryr deg om den. Kjøper du skikkelig fôr og lærer katten til å bruke silikonsand fremfor billigsand så koster det litt mer, men faktisk ikke så veldig mye mer. Ordentlig fôr spiser katten mindre av, og silikonsand varer mye lengre enn vanlig sand. Du kommer nok langt med noen få hundrelapper i måneden - med mindre katten blir syk og trenger veterinær. Regn også med noen kroner for å kastrere/sterilisere samt øremerke/chippe. Priser finner du nok ved å google veterinærer.

Lykke til med katten!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Forskjell ja, men dette er jo smak og behag. En hankatt havner lettere i slåsskamper med andre katter slik at du må ta den med til dyrelege for behandling. Men er lettere å kastrere og du risikerer aldri at den får kattunger. En hunkatt må enten gå på p-piller eller så må vel eggstokker opereres bort, usikker da jeg bare har hatt mons selv.

2. Her er spørsmålet om du skal ha innekatt eller utekatt. Anbefaler utekatt, da slipper du rengjøring av toalett og utskiftning av sand og katten får friskluft og mosjon av seg selv. Du må ha klorebrett, så katten kan slipe ned klørne. (og spare møblene) Du må ha sandkasse så katten kan gjøre fra seg i. Du trenger matskål og vannskål, gjerne en plass den kan sove (seng) som er lunt og varmt. I tillegg kan det være lurt å skaffe sele og bånd, også et reisebur. Noen leker er heller ikke å forakte. Kanskje et klatretre hvis du skal ha den inne så den får mosjon. En skål med gress må du også anskaffe skal du ha innekatt. (Rensning av mage)

3. Ikke noe spesielt. Skal du ha en rasekatt kan du vel få med stamtavle. Etter at du har fått katten og den er blitt 6mnd kan du kastrere den. Gi den vaksiner og merke den med ID tagg. Den blir da også registrert og du er herved eier av katten.

4. Vanskelig å si noe eksakt. Bruker vel ca 100kr i mnd på kattemat. Men du må nok beregne noen turer til dyrelege også. Skader, vaksine, kastrering, tannhygiene etc. Hver tur beløper seg til rundt 1000kr. (Litt mer ved kastrering) Har vel i snitt hatt en slik tur en gang i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør også vurdere om du vil tegne forsikring på katten.

 

Bortsett fra det så er nok det meste nemnt. Nøyaktig kva du treng av utstyr vil variere alt etter kva katt du skaffer deg og om du skal ha ute/inne-katt.

 

Det viktigaste er at du må være sikker på at du kan ta vare på katten i minst dei neste 10 åra. Dersom du liker å reise og slikt så må du ha nokon som kan passe katten for deg eller så må du sende katten til eit kattepensjonat medan du er vekke.

 

 

Dersom du skal ha ein innekatt så bør du også vurdere om du skal ha to katter slik at dei kan holde kvarandre med selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei! Det er et seriøst ansvar over mange år å ta til seg et dyr. For å svare på punktene: 1. Spiller liten rolle, pass bare på at katten blir kastrert/sterilisert og øremerket/chippet. Er det en rasekatt eller en "skogskatt/blandingskatt" du vil ha? Anbefaler at du kontakter en eller annen forening som tar imot forlatte katter. 2. Katten trenger ikke så mye, trenger skikkelig kattemat (kjøp hos veterinæren, ikke billig drittfôr som selges i matvarebutikker). Trenger selvsagt kattesand. Det er også lurt med en del småleker og klatrestativ. Antar at dette er en innekatt som ikke skal gå ute, da er det viktig å aktivisere katten. Du bør ha et bur til å frakte katten hvis noe skjer, og hvis det er en kattunge så bør du påregne å handle inn endel nytt inventar/møbler etterhvert. :-) 3. Det første du må tenke på er hvilket ansvar du vil få i de neste 20 årene (hvis du er veldig heldig). Du kommer sikkert ikke til å bo med familien hele tiden, hva skjer når du flytter? Tar du katten med deg (har du lov til det) eller kan noen andre ta over den? Har du noen som alltid kan passe på den når du skal på ferie der du ikke kan ta den med deg? Er alle i familien fri for katteallergi? 4. Kommer helt an på katten og hvor mye du bryr deg om den. Kjøper du skikkelig fôr og lærer katten til å bruke silikonsand fremfor billigsand så koster det litt mer, men faktisk ikke så veldig mye mer. Ordentlig fôr spiser katten mindre av, og silikonsand varer mye lengre enn vanlig sand. Du kommer nok langt med noen få hundrelapper i måneden - med mindre katten blir syk og trenger veterinær. Regn også med noen kroner for å kastrere/sterilisere samt øremerke/chippe. Priser finner du nok ved å google veterinærer. Lykke til med katten!

 

1. Forskjell ja, men dette er jo smak og behag. En hankatt havner lettere i slåsskamper med andre katter slik at du må ta den med til dyrelege for behandling. Men er lettere å kastrere og du risikerer aldri at den får kattunger. En hunkatt må enten gå på p-piller eller så må vel eggstokker opereres bort, usikker da jeg bare har hatt mons selv. 2. Her er spørsmålet om du skal ha innekatt eller utekatt. Anbefaler utekatt, da slipper du rengjøring av toalett og utskiftning av sand og katten får friskluft og mosjon av seg selv. Du må ha klorebrett, så katten kan slipe ned klørne. (og spare møblene) Du må ha sandkasse så katten kan gjøre fra seg i. Du trenger matskål og vannskål, gjerne en plass den kan sove (seng) som er lunt og varmt. I tillegg kan det være lurt å skaffe sele og bånd, også et reisebur. Noen leker er heller ikke å forakte. Kanskje et klatretre hvis du skal ha den inne så den får mosjon. En skål med gress må du også anskaffe skal du ha innekatt. (Rensning av mage) 3. Ikke noe spesielt. Skal du ha en rasekatt kan du vel få med stamtavle. Etter at du har fått katten og den er blitt 6mnd kan du kastrere den. Gi den vaksiner og merke den med ID tagg. Den blir da også registrert og du er herved eier av katten. 4. Vanskelig å si noe eksakt. Bruker vel ca 100kr i mnd på kattemat. Men du må nok beregne noen turer til dyrelege også. Skader, vaksine, kastrering, tannhygiene etc. Hver tur beløper seg til rundt 1000kr. (Litt mer ved kastrering) Har vel i snitt hatt en slik tur en gang i året.
Du bør også vurdere om du vil tegne forsikring på katten. Bortsett fra det så er nok det meste nemnt. Nøyaktig kva du treng av utstyr vil variere alt etter kva katt du skaffer deg og om du skal ha ute/inne-katt. Det viktigaste er at du må være sikker på at du kan ta vare på katten i minst dei neste 10 åra. Dersom du liker å reise og slikt så må du ha nokon som kan passe katten for deg eller så må du sende katten til eit kattepensjonat medan du er vekke. Dersom du skal ha ein innekatt så bør du også vurdere om du skal ha to katter slik at dei kan holde kvarandre med selskap.

 

Jeg er 18 år nå og har ett år med vgs. igjen. Deretter vet jeg egentlig ikke om jeg kommer til å i det hele tatt studere i Norge eller om jeg skal til utlandet. Til å begynne med hadde jeg tenkt at jeg skulle ta den med meg hvor enn jeg drar, men når jeg tenker etter, så er det ikke bare bare. Hva er deres råd angående dette?

 

La oss si at jeg får en hunnkatt som er innekatt. Hvorfor må hun kastreres/steriliseres? Hun slippes kun ut i følge med meg eller en annen familiemedlem og det er dermed ingen fare for at hun skal pare seg, vil jeg anta? Det føles veldig galt å gjøre det også.

 

Det med katteallergi må sjekkes :o

 

Ut i fra det dere sier, så vil det koste omtrent 2000kr når jeg får katten for leker, kattedo, seng etc. Deretter vil det gjennomsnittlig koste 3000kr per år. Høres det ut som en grei estimat?

 

Når det gjelder 2 katter, så er det nok ikke mulig med tanke på plass. I tillegg leste jeg at 2 katter sammen blir avhengige av hverandre og kan dermed overse eieren... skal ikke risikere noe sånt :p

Endret av Sari95
Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Tenk deg godt om før du skaffer deg katt :) Det er selvfølgelig kjempekoselig å ha en pus, men det er veldig stress hvis du skal være borte en stund og du må alltid tenke på at du har ett dyr hjemme. Jeg har alltid noen som kan se til katten, men jeg skulle ønske jeg ventet noen år til. Men jeg er seriøs nok til å fortsatt ha katten. Ser det er veldig mange som gir vekk kattene sine etter en stund fordi de ikke har nok tid. Og det er jo veldig kjedelig! Men ellers er jo en pus kjempegreier :)

Lenke til kommentar
Tenk deg godt om før du skaffer deg katt :) Det er selvfølgelig kjempekoselig å ha en pus, men det er veldig stress hvis du skal være borte en stund og du må alltid tenke på at du har ett dyr hjemme. Jeg har alltid noen som kan se til katten, men jeg skulle ønske jeg ventet noen år til. Men jeg er seriøs nok til å fortsatt ha katten. Ser det er veldig mange som gir vekk kattene sine etter en stund fordi de ikke har nok tid. Og det er jo veldig kjedelig! Men ellers er jo en pus kjempegreier :)

 

Jupp, har tenkt godt om på dette og ser at det blir upraktisk med tanke på tidspunktet :(

Endret av Sari95
Lenke til kommentar

Du kan få "låne" en katt hos Dyrebeskyttelsen. De trenger midlertidige hjem til alle de hjemløse kattene sine, som venter på å få et permanent hjem.

Å ta vare på en katt er et stort ansvar, men en "lånt" katt er bare et midlertidig ansvar.

Alle kattene til Dyrebeskyttelsen er ID-merket, vaksinert og kastrert.

 

En bekjent hadde en låne-katt i nesten et år, men måtte levere den tilbake i forbindelse med flytting.

Utlån av katt er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Katten slipper å bo på en kennel, og du slipper årelang forpliktelse.

 

Dyrebeskyttelsen har mange katter, så de kan gi deg en katt som passer til dine behov.

Min bekjente hadde behov for en fredelig katt som ikke blir uvenn med andre katter. Og det hadde Dyrebeskyttelsen. Resultatet var en flott hankatt som aldri kunne bli sint, og som ble venn med min katt, Mozilla.

 

Kontakt Dyrebeskyttelsen i din kommune, og spør om å bli midlertidig hjem/fosterhjem for en katt som passer til din bosituasjon.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Du kan få "låne" en katt hos Dyrebeskyttelsen. De trenger midlertidige hjem til alle de hjemløse kattene sine, som venter på å få et permanent hjem. Å ta vare på en katt er et stort ansvar, men en "lånt" katt er bare et midlertidig ansvar. Alle kattene til Dyrebeskyttelsen er ID-merket, vaksinert og kastrert. En bekjent hadde en låne-katt i nesten et år, men måtte levere den tilbake i forbindelse med flytting. Utlån av katt er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Katten slipper å bo på en kennel, og du slipper årelang forpliktelse. Dyrebeskyttelsen har mange katter, så de kan gi deg en katt som passer til dine behov. Min bekjente hadde behov for en fredelig katt som ikke blir uvenn med andre katter. Og det hadde Dyrebeskyttelsen. Resultatet var en flott hankatt som aldri kunne bli sint, og som ble venn med min katt, Mozilla. Kontakt Dyrebeskyttelsen i din kommune, og spør om å bli midlertidig hjem/fosterhjem for en katt som passer til din bosituasjon.

 

Det er jo også et alternativ, men for min del blir jo ikke katten en del av familien. Da blir den i huset som en gjest :0

Lenke til kommentar
Sålenge du er fosterhjem, har du muligheten til å bruke tiden til å bestemme deg. Du kan selvsagt beholde den permanent om du bestemmer deg for det.

 

åååååå, nei da høres det veldig bra ut! Har sendt dem mail nå, så får vi se :)

 

Tusen takk for alle svar og hjelpsomme råd! :D

Lenke til kommentar

"Hei.

 

Vi låner ikke ut katter og du er dessverre for ung for å bli fosterhjem. Hva med å sette inn annonse, kanskje noen som trenger kattepass ett år?

 

Med vennlig hilsen

Dyrebeskyttelsen Norge, Oslo og Akershus"

 

 

Dette er svaret fra dyrebeskyttelsen. Jaja :S

Endret av Sari95
Lenke til kommentar

Dyrebeskyttelsen låner ikke ut katter nei, det er veldig klønete å kalle det lånekatt.

Det er nok snakk om å være fosterhjem for hjemløse/eierløse katter, og det er ikke noe forpliktelsesfritt opplegg heller. Katten vil fortsatt være i organisasjonens eie og de vil stadig råde over den, dvs feks kunne finne nytt (permanent) hjem på kort varsel. Man får altså kun ansvar for det daglige stellet, det blir mer riktig å kalle det oppbevaring enn lån når man har dyr i fosterhjem.

 

Håper det oppklarer litt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dyrebeskyttelsen låner ikke ut katter nei, det er veldig klønete å kalle det lånekatt. Det er nok snakk om å være fosterhjem for hjemløse/eierløse katter, og det er ikke noe forpliktelsesfritt opplegg heller. Katten vil fortsatt være i organisasjonens eie og de vil stadig råde over den, dvs feks kunne finne nytt (permanent) hjem på kort varsel. Man får altså kun ansvar for det daglige stellet, det blir mer riktig å kalle det oppbevaring enn lån når man har dyr i fosterhjem. Håper det oppklarer litt ;)

 

Det var oppklarende, takk! :)

Lenke til kommentar

Mye repetisjon fra det som står, men en god ting kan ikke repeteres for mye ;)

1. Hunkatt eller hankatt? Er det noe forskjell?

Det har ikke så mye å si, men som nevnt husk å kastrere/sterilisere. Er det en hunkatt, slipper du løpetider, og evnt. uønskede kattunger. Er det en hankatt, reduserer det "skvetting", aggresivitet, og at den går og befrukter andre katter i nabolaget. I tillegg reduserer det risiko for enkelte deler sykdommer, og øker gjennomsnittlig levealder.

2. Hvilke ting/ utstyr trenger en katt?

En god kattedo og kvalitet på kattesand er viktig. Gode mate og drikkeskåler som ikke sklir på gulvet, ikke er for små, og er lette å rengjøre er viktig (det kan også være hensiktsmessig med en "matte" dersom katten din søler, så slipper du å skitne til gulvet så mye.

 

Styr unna fôr du kjøper i butikken, og unngå å gi for mye våtfor (det kan føre til tannproblemer). Veterinærfor er litt dyrere, men kan redusere problemer med hårballer, tannproblemer og mageproblemer, og det vil kanskje redusere veterinæromkostningene dine.

 

ID-chip i nakken er også "obligatorisk". Skulle katten din komme seg bort, har du da langt større sannsynlighet for å få den tilbake.

 

Sist men ikke minst; aktiviseringsobjekter. Ett godt klorestativ er vesentlig. Det kan også være greit å ha noen steder der katten kan få være i fred, f.eks. en kattehule e.l., spesielt dersom dere har andre dyr, eller den er litt sjenert. Leker er også viktig, spesielt dersom den er alene.

3. Hvilke essensielle ting trenger jeg å vite som eier og ansvarlig person for kattungen?

Mye aktivetet og sosialisering er greit dersom katten ønsker det. Vær bestemt og konsekvent når du irettesetter den. Belønn god atferd, og si alltid ifra dersom den gjør noe galt, da lærer den til slutt. Rengjør kattedoen ofte, spesielt dersom den har lokk, og bytt ut all kattesand og vask doen jevnlig (gjerne ett par ganger i måneden). Unngå nabokonflikter dersom den er ute, den skal ikke være til bry for andre, og skulle det oppstå, er det bedre med løsningsorientert dialog med de det gjelder.

Skulle du flytte til ett nytt sted, bør du vente ett par uker før du slipper den ut, slik at den kan bli kjent med omgivelsene sine.

 

Dersom du ikke ønsker, eller kan ha den ute, kan det være greit å ha ett kattebånd, slik at den får oppleve litt natur og evnt. sosialisering med andre dyr likevel.

4. Hvor mye koster det omtrent å ha en katt(unge) per år?

Det varierer, avhengig av kvalitet på for, sand, og veterinærutgifter. Anbefaler uansett dyreforsikring, så slipper du å stå igjen med for store veterinær- og medisinutgifter om du skulle være uheldig.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...