Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av regreim på 1999 Audi A6 2.4L - Noen som vil ta jobben?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.dinside.no/881961/du-kan-betale-4-000-kroner-hvitt-og-skattefritt

Du kan betale 4.000 kroner hvitt og skattefritt

Men du må oppfylle fire krav for å slippe å skatte.

1) Arbeidet skjer i hjemmet, på bilen eller hytta.

2) Du betaler som privatperson, utgiften føres ikke på et firma.

3) Du avtaler direkte med den som jobber for deg.

4) Den som jobber for deg har ikke firma i samme bransje.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri latt noen skifte register på bilen min svart. Ved monteringsfeil eller feil på deler som fører til havari vil du stå uten garanti på jobben. Da har du en reparasjon på nærmere 25.000-30.000 kr i vente.

Registerreimbytte er ikke en reparasjon å spare inn penger på.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri latt noen skifte register på bilen min svart. Ved monteringsfeil eller feil på deler som fører til havari vil du stå uten garanti på jobben. Da har du en reparasjon på nærmere 25.000-30.000 kr i vente.

Registerreimbytte er ikke en reparasjon å spare inn penger på.

Jo det mener jeg absolutt det er.

Så lenge arbeidet utføres skikkelig er det ingen grunn til å gå på verksted å få den gjort for 10 ganger prisen.

Audi gav meg tilbud på registerreimbytte i dag. 6200kr for delene og 9600kr for jobben.

Det er 15800kr for å bytte en registerreim. Da er risikoen såpass liten i forhold til gevinsten med å få det byttet for 3000kr i deler på annen forretning (i mitt tilfelle Torshov) pluss 1500kr for jobben av en kyndig mekaniker man kanskje kjenner.

En brukt motor i god stand får man til 10-15000kr. Altså mindre enn det registerreimbyttet koster på verksted for meg. Det er derfor ingen matematisk eller logisk grunn å bruke 15800kr på å bytte reimen når jeg kan få det gjort for 4500kr totalt istedenfor. Om motoren skulle ryke pga dette, og jeg får tak i en motor til ca 10000kr har jeg da faktisk ikke tapt ei krone sett i lys av prisen for regreimbytte hos Audi. Jeg har derimot spart inn 1300kr, som jeg igjen kan bruke på å få noen til å bytte motor for meg.

Nei, å støtte slik landeveisrøveri som enkelte forhandlere holder på med finner jeg meg ikke i. Hadde Audi tatt 4000kr for jobben, 4 timer x 1000kr altså, kunne jeg gått med på det. Men ikke når de tar 9600kr.

EDIT: Når jeg sier Audi i dette tilfellet, så er det forhandleren Gumpens Auto Øst jeg mener, om noen skulle være nysgjerrig :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du sjekker merkeverkstedet vil du få denne prisen, men ikke nødvendigvis andre steder. Ha det også i minne at sommer er høysesong for verkstedbransjen. Spør du etter pris nærmere jul, eller rett etter jul, så vil du kunne forhandle stort om pris.

Motoren, vis den havarerer skal også byttes (noe som tar lang tid og er mye jobb), så ta med litt mer kostnader enn bare 10.15.000 kr. Du vet heller ikke den reelle tilstanden på den motoren du få tilsendt. :)

Valget er uansett ditt og du redegjør for din vurdering, så få det byttet svart. For meg er registerbytte det eneste jeg ikke gjør for hverken andre eller meg selv. Konsekvensene er for store hvis det går galt med montering eller deler. Jeg har gjort alt for mange reklamasjonsjobber på register-havari til å spare inn på det området.

Det er ikke alltid man finner ut om feilen er moneringsfeil eller dele-svikt, men havari blir det.

Det skal likevel nevnes at resten av bilen bør være i grei stand hvis man skal investere 10-15.000 kr på en reparasjon, så mitt syn på saken er ikke uten unntak. Er bilen lite verdt, både i slagsverdi og bruksverdi, så gjør det svart. Har du derimot tenkt å ha bilen noen år, så ville jeg ikke anbefalt hjemme-mekking på registeret. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg betalte 7500kr for deler og arbeid når jeg byttet den reimen hos forhandler i 2008, hadde samme modell og motor som deg.

Tipper du lett får den ssamme prisen nå om du legger den ut på mittanbud som ikke fantes på den tiden. Byttet nylig reimen på en 1,9 av samme modell og da betalte jeg ikke mer enn 6300 for deler og arbeid. Møller skulle ha 13k..

Lenke til kommentar

Jeg betalte 7500kr for deler og arbeid når jeg byttet den reimen hos forhandler i 2008, hadde samme modell og motor som deg.

Tipper du lett får den ssamme prisen nå om du legger den ut på mittanbud som ikke fantes på den tiden. Byttet nylig reimen på en 1,9 av samme modell og da betalte jeg ikke mer enn 6300 for deler og arbeid. Møller skulle ha 13k..

Wow!

Høres bra ut.

La ut jobben på mittanbud.no i forrige uke men har ikke hørt noe fra noen enda.

Men men tar nok litt tid.

Har uansett funnet en mekaniker som tidligere jobbet hos Audi til å ta jobben for meg så antar at jeg er i trygge hender da :)

Lenke til kommentar

Fikk tak i delene for 3000kr og 1500kr for jobben :)

Delene inkluderer da løpehjul, vibrasjonsdemper, regireim og vannpumpe. Dette er vel alt?

EDIT: Av delene som jeg fikk i kitet er det følgende:

Registerreim

Spennrulle registerreim

Løperulle registerreim

Spennarm kamrem

Vibrasjonsdemper

Vannpumpe

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg byttet dynamo og ac reimen samtidig, like greit det når fronten er av. :)

Ja der sa du noe :)

Dynamoen gidder jeg ikke å bytte, men AC reima hadde vært lurt å bytte.

Er det egentlig noen konsekvens om reima ryker annet enn at ACen ikke virker?

Bare lurer igrunn. Bytter den uansett, er jo kjipt å måtte jobbe sykelig trangt eller bruke masse tid på å ta av fronten enda en gang :)

Lenke til kommentar

Tror ikke de reimene pleier å ryke, bare bli slitt. Og da pleier de å hyle ganske bra. De er også lette å sjekke og det er neppe katastrofe når de ryker. Pleier heller ikke å være mye penger for en ny reim.

Hvis det er knotete å bytte AC/dynamoreim med motoren i bilen ville jeg bytta uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...