Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, dette er Magnus igjen.

Jeg skulle lage en server for et dataspill og vil ha ei nettside for serveren, jeg vil ha 3 nettsider, en .no, en .se og en .dk.

Spilleserveren skal være scavinadisk og det er derfor jeg vil ha 3 nettsider.

Jeg vil ha nettsidene sånn (bare ikke .com)

h t t p : / / w w w . ( n e t t s i d e ) . c o m / .

Og jeg vil ha noen monduler som jeg kan lage med html, jeg vil ikke ha .tk

og alle koster jo penger, jeg vil ikke kaste penger bort.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal lage en MC server, tenkte på ei nettside med dynmap (på alle sidene), velkommenside, vipstore osv. osv. og jeg vil sikkert legge til flere sider + at jeg skal lage et webforum, jeg trenger og et logg inn felt og ei register side, og om du lurer på om hvorfor jeg har skrivefeil er det fprdi jeg skriver nå med ipadden, tok ikke med pc-en på ferie.

Lenke til kommentar

For dynmap til MC må webserveren kjøre på samme maskin som spillserveren. Du kan sikkert også være ute etter annen funksjonalitet som kobler mot selve spillserveren. Dette vil ikke være noe du får til med en gratis web løsning ett annet sted.

 

Den beste løsningen er nok å kjøpe en dedikert server eller en VPS, ikke en 'minecraft server', og sette opp alt selv, men dette fordrer tid og kunnskap.

 

Eventuelt så kan du kjøpe en MC server som gir deg dynmap, dette er i mine øyne unødig dyrt, men er et alternativ for de som ikke kan eller vil konfigurere servere.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sakt tidligere å tråden blir du nok nødt til å betale for domenene du vil ha, samt at et .no domene har et krav om at du må være registrert som en organisasjon, enkleste her vil jo være å spøre noen som har et organisasjons nummer om du får bruke deres.

 

.se og .dk ser ikke ut til å ha noe spesielle krav. Når det gjelder priser er det litt forskjellig fra hvor du kjøper disse men domener er ikke spesielt dyre, rundt 100 lappen +- i året.

 

Når det kommer til hosting av side så finnes det gratis alternativer der ut men disse er ikke serlig bra, du får det du betaler for, og når du ikke betaler kan du ikke forvente mye.

 

Et siste alternativ er jo å hoste denne selv hjemme, men da bør du få statisk ip fra nett leverandøren din samt åpne for dette i routeren din.

Lenke til kommentar

Et domenenavn koster i de fleste tilfeller penger. Et .no domene koster vel ca. 300,- + årlig kostnad for å eie dette domene. Regner med det er mye det samme for .se og .dk domener.

Skal du ha et .no domene må du ha et firma å registrere dette på.(Evt.få noen med et firma du kjenner til å stå som eierfirma)

Skal du ha serveren hjemme, eller skal du leie server på nett?

Skal du ha den hjemme så må du enten ordne fast IP på nettkoblingen din eller bruke No-IP eller lignende tjenester for å ha en egen adresse som oppdaterer seg alt etter IP på server.

Lenke til kommentar

For dynmap til MC må web serveren kjøre på samme maskin som spillserveren. Du kan sikkert også være ute etter annen funksjonalitet som kobler mot selve spillserveren. Dette vil ikke være noe du får til med en gratis web løsning ett annet sted.

 

Den beste løsningen er nok å kjøpe en dedikert server eller en VPS, ikke en 'minecraft server', og sette opp alt selv, men dette fordrer tid og kunnskap.

 

Eventuelt så kan du kjøpe en MC server som gir deg dynmap, dette er i mine øyne unødig dyrt, men er et alternativ for de som ikke kan eller vil konfigurere servere.

 

Eller kan jeg få tak i en bukkit server og instalere dynmap selv

 

Nei. Du får ikke tak i gratis domener. Selv ikke for hosting får du noe særlig bra om du ikke er villig til å bruke mer enn null, nada, nix.

 

Reglene for .no-domener er forøvrig ganske strenge. Må registreres på foretak, ikke person.

 

Jeg tror keg tar .net, og jeg betaler faktisk over null men det kan ikke være dyrt.

 

Og ha nettside koster penger, thats it. Med mindre noen betaler for deg.

Når det kommer til og ha en .NO addresse så må den (siste jeg skjekket) være registrert hos en norsk orginisasjon.

Jeg vill heller gått for en .NET addresse.

 

Ja, jeg går for en .net adresse men trenger fortsatt et domene og jeg kar søkt på alt om det men fant ingen ting som var billig, jeg klikket selvfølgelig på nettsidene, det kan ikke bli dyrt.

Lenke til kommentar

Som sakt tidligere å tråden blir du nok nødt til å betale for domenene du vil ha, samt at et .no domene har et krav om at du må være registrert som en organisasjon, enkleste her vil jo være å spøre noen som har et organisasjons nummer om du får bruke deres.

 

.se og .dk ser ikke ut til å ha noe spesielle krav. Når det gjelder priser er det litt forskjellig fra hvor du kjøper disse men domener er ikke spesielt dyre, rundt 100 lappen +- i året.

 

Når det kommer til hosting av side så finnes det gratis alternativer der ut men disse er ikke serlig bra, du får det du betaler for, og når du ikke betaler kan du ikke forvente mye.

 

Et siste alternativ er jo å hoste denne selv hjemme, men da bør du få statisk ip fra nett leverandøren din samt åpne for dette i routeren din.

 

Jeg har ikke bra nok PC og jeg bruker telenor, telenor leverer ikke statisk IP, kun dynamisk. om noen vil kan de godt hoste den, men har problemer når jeg overfører penger, kan godt laste opp server filene. Men jeg gir linken på PM, og ikke gjør noe med den annet enn å starte den.

Lenke til kommentar

Eller kan jeg få tak i en bukkit server og instalere dynmap selv

 

Dersom de tillater at du åpner flere porter på serveren. Dynmap trenger en egen port til webserveren.

 

Du kan hoste nettsider på noe gratis som google sites eller en eller annen blog server, men domener må kjøpes. Domeneshop har HTTP videresending så du kan sende det dit du vil. Alternativt selger de mini-webhotell til 15kr/mnd. Det finnes andre alternativer til domeneshop også.

 

Du vil i utgangspunktet ikke kunne koble en ekstern nettside opp mot minecraftserveren din dersom du vil ha noe funksjonalitet som oppdateres automatisk fra eller til spillserveren, slik som statistikk, kjøp av ranks, etc.

Endret av process
Lenke til kommentar

 

 

Dersom de tillater at du åpner flere porter på serveren. Dynmap trenger en egen port til webserveren.

 

Du kan hoste nettsider på noe gratis som google sites eller en eller annen blog server, men domener må kjøpes. Domeneshop har HTTP videresending så du kan sende det dit du vil. Alternativt selger de mini-webhotell til 15kr/mnd. Det finnes andre alternativer til domeneshop også.

 

Du vil i utgangspunktet ikke kunne koble en ekstern nettside opp mot minecraftserveren din dersom du vil ha noe funksjonalitet som oppdateres automatisk fra eller til spillserveren, slik som statistikk, kjøp av ranks, etc.

 

Kan du tipse meg en billig server host, og jeg skal prøve google sites.

 

Tror denna kan være nyttig for deg: http://no.wikipedia.org/wiki/Tjener

 

Og hvorfor fårstår jeg ingen ting av artikkelen?

Lenke til kommentar

Kan du tipse meg en billig server host, og jeg skal prøve google sites.

 

Jeg vet ikke hva billig er for deg. Det kommer også an på hva du er ute etter.

 

For å gi en sammenligning mellom å leie en dedikert server og en 'minecraft host':

 

Hetzner EX40 dedikert server (www.hetzner.de): 331kr/mnd. Da får du 32GB RAM. Den kan du kjøre websider og epost, databaser, mumble, flere minecraft servere og i utgangspunktet alle andre tjenester du måtte ønske, men du må gjøre alt oppsettet selv.

 

Beastnode minecraft server (beastnode.com): Den dyreste og dermed sammenlignbare hos beastnode kommer på 354kr/mnd. Da får du 4GB RAM. Beastnode tilrettelegger kontrollpanel, installasjon etc.

 

Dette er ikke nødvendigvis forslag som passer din lommebok, men sammenligningen er der for å vise forskjellen mellom 'ordentlige servere' og 'minecraft hosts'.

8x så mye RAM for tilnærmet samme pris.

 

Nå er ikke RAM alt som teller, men du vil nok finne at de andre spesifikasjonene også er bedre.

 

Jeg vil ikke anbefale en dedikert server/VPS hvis du ikke har erfaring med dette.

 

Hva som gir best valuta for pengene blant minecraft hosts aner jeg ikke, her må du shoppe rundt hos ulike tilbydere. Såvidt jeg har forstått er beastnode.com og creeperhost.net relativt seriøse, men for min del synes jeg at man betaler mye for lite.

 

Og hvorfor fårstår jeg ingen ting av artikkelen?

 

Da er nok ikke en dedikert server/VPS noe for deg nei. Dersom du ikke kan gjøre jobben selv må du betale for det hos en host som gjør mesteparten av jobben for deg.

 

Du må ikke tolke dette innlegget som kritikk, dette er kun for å beskrive hva ulike serverleverandører tar seg betalt for og hva som gir deg best valuta for pengene. Litt mer on topic så er det ikke sikkert at en gratis webhost vil gi deg det du trenger. Som nevnt over, du får det du betaler for.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet ikke hva billig er for deg. Det kommer også an på hva du er ute etter.

 

For å gi en sammenligning mellom å leie en dedikert server og en 'minecraft host':

 

Hetzner EX40 dedikert server (www.hetzner.de): 331kr/mnd. Da får du 32GB RAM. Den kan du kjøre websider og epost, databaser, mumble, flere minecraft servere og i utgangspunktet alle andre tjenester du måtte ønske, men du må gjøre alt oppsettet selv.

 

Beastnode minecraft server (beastnode.com): Den dyreste og dermed sammenlignbare hos beastnode kommer på 354kr/mnd. Da får du 4GB RAM. Beastnode tilrettelegger kontrollpanel, installasjon etc.

 

Dette er ikke nødvendigvis forslag som passer din lommebok, men sammenligningen er der for å vise forskjellen mellom 'ordentlige servere' og 'minecraft hosts'.

8x så mye RAM for tilnærmet samme pris.

 

Nå er ikke RAM alt som teller, men du vil nok finne at de andre spesifikasjonene også er bedre.

 

Jeg vil ikke anbefale en dedikert server/VPS hvis du ikke har erfaring med dette.

 

Hva som gir best valuta for pengene blant minecraft hosts aner jeg ikke, her må du shoppe rundt hos ulike tilbydere. Såvidt jeg har forstått er beastnode.com og creeperhost.net relativt seriøse, men for min del synes jeg at man betaler mye for lite.

 

 

 

Da er nok ikke en dedikert server/VPS noe for deg nei. Dersom du ikke kan gjøre jobben selv må du betale for det hos en host som gjør mesteparten av jobben for deg.

 

Du må ikke tolke dette innlegget som kritikk, dette er kun for å beskrive hva ulike serverleverandører tar seg betalt for og hva som gir deg best valuta for pengene. Litt mer on topic så er det ikke sikkert at en gratis webhost vil gi deg det du trenger. Som nevnt over, du får det du betaler for.

 

Takk men jeg har ikke paypal, jeg er ikke gammel nok.

Og hvordan lager jeg nettsiden, kan du gi meg video, helst ikke på nedlasting, helst YouTube

 

edit: ...

Endret av MagnusHD1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...