Laila - Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Gamlebyen i Fredrikstad Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Gamlebyen er alltid i skuddet Fint at du lar det ligge, selv om du synes det ble litt for tamt. Noe jeg er egentlig er enig i. Nå vet jeg ikke hvilket redigeringsprogram du bruker, og om det opprinnelig er et RAW bilde. Det jeg ville gjort, var å ha noe mer kontrast, så ville jeg redusert fargemetningen (saturation) i stedet. Hvis du har programvare som lar deg løfte opp skyggene (f.eks. LR) , så ville jeg gjort det for å få frem døren helt til venste og dempe skyggene. Jeg ville nok også beskjert bittelitt i bunn og på høyre side for å få litt mer ro i bildet. (Det er en grå flekk i nedre kant og ltt rot i høyre kant) Endret 18. juli 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Gamlebyen er alltid i skuddet ;)Fint at du lar det ligge, selv om du synes det ble litt for tamt. Noe jeg er egentlig er enig i.Nå vet jeg ikke hvilket redigeringsprogram du bruker, og om det opprinnelig er et RAW bilde.Det jeg ville gjort, var å ha noe mer kontrast, så ville jeg redusert fargemetningen (saturation) i stedet. Hvis du har programvare som lar deg løfte opp skyggene (f.eks. LR) , så ville jeg gjort det for å få frem døren helt til venste og dempe skyggene.Jeg ville nok også beskjert bittelitt i bunn og på høyre side for å få litt mer ro i bildet. (Det er en grå flekk i nedre kant og ltt rot i høyre kant) Tusen takk Tom for utfyllende og lærerik kommentar! Setter stor pris på det! Tar til meg alle tipsene, og legger ut på ny i en V2 når jeg får jobbet med det, så kan både du og andre se Til info, bruker LR og det er fra en raw-fil. Og til Fredrikstad skal jeg flere ganger ! Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Lagt inn V2 etter tips fra Tom Simonsen. Lysnet skygger 100%. I tillegg lysnet døren ved hjelp av adjustment brush og lighten. Økt kontrast, dempet saturasation. Både øket metning og dempet lys på det gule og Orange (Muren er Orange iflg.LR)Beskåret som tipset. Klonet bort en helle, (ikke helt heldig med det). Og vil ta turen til Fredrikstad igjen i morgen , eller i kveldslys Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) La inn v3 også. Har vært så heldig her på Akam at jeg har fått mye god hjelp. Bl.annet har Harald Gjerholm tipset meg på tidligere bilder om HDR.Og så, så jeg hans kommentar på eget bilde om hvordan han hadde brukt HDR til å lysne skygger. Så da har jeg i LR lagt inn bilde og koipert det med 7 forskjelllige eksponeringer. Kjørt det gjennom Photomatix hvor jeg har valgt en forhåndsinnstilling paint2. Dette grunnet hvordan lyset var i denne innstillingen. Noe som manglet litt i HDR-Natural. V3 er nok nærmest det jeg ville angående lysretninger, og retninger i bilde. Annen gang jeg forsøker Photomatix - så resultatet er nok deretter Endret 18. juli 2013 av Jentungen1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Velger meg definitivt V2 her, men mulig med et kutt nede opp til like under steinhella forran trappa nærmest. Det er noe eget og "sjarmerende" med slike gamle miljøer! Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Velger meg definitivt V2 her, men mulig med et kutt nede opp til like under steinhella forran trappa nærmest. Det er noe eget og "sjarmerende" med slike gamle miljøer! Takker Svein Tar med meg alt av tips jeg Ikke så gode bilder, litt for sterkt lys den påskedagen. Men lærte jo mye av å legge ut her da. Håper flere kan dra nytte av det , er jo både nybegynnere og proffe her på forumet ;=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg