Ny i gamet Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Har nettopp bygd den nye maskinen til en venn, og innmaten var den "vanlige" hardware.no-innmaten med abit nf7-s v2.0 hk, amd xp2500+, twinmos pc3200-ram (512 mb). Kabinettet også nytt, mens resten var gamle deler fra den forrige maskinen. Problemet var at maskinen ikke så ut til å reagere i det hele tatt, ingen lys på hk (har samme hk hjemme, og der lyser det kraftig rødt), ingen reaksjon ved power-on, ingen ting! Hva kan være feil? Har på følelsen at det må være noe med psu'en eller noe annet med strømtilkoblingen, siden det ikke engang lyser. Eneste som skjer når man slår på strømmen via knappen på baksiden, er at det kommer en lyd likt den lyden som kommer når man slår av en tv. Håper på mange fornuftige svar, vil liksom ha denne maskinen til å fungere... Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 For å starte veldig basic da. 1. Har du sjekket at ledningene som går fra Powerknappen/reset osv som skal plugges i hovedkorte stor korrekt? 2. Står skjerkort, RAM og CPU skikkelig i? 3. Lukter det svidd? Sjekk de tingene og kom tilbake til oss. AKIRA Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Sjekket at alle kort og rambrikker er skikkelig i slot`ene? Strømtilkoblinger? Den knitrende lyden tipper jeg er fra skjermen som slår seg av når maskina ikke starter. Anbefaler at du tar fra hverandre alt en gang og setter det sammen igjen. Er det ikke en ekstra strømtilkobling på hovedkortet mon tro? Husket den? Hvis du er usikker på om psu er i orden kan du jo måle med et voltmeter og sjekke at den virkelig gir 12v på 12v railen osv. Det faktum at led`en på hovedkortet ikke lyser kan kanskje indikere at det ikke er spenningstilførsel. Derfor ville jeg aller først kontrollert at tilkoblingene til hovedkortet fra psu var skikkelig på plass. Lenke til kommentar
Ny i gamet Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Ja, ledningene står skikkelig i, ram'en står skikkelig i, og alt er som det skal være! Har ikke maskinen her nå, men sjekket det i går, og da så det greit ut. uansett om komponenter ikke står i, skal vel lyset på hovedkortet være påslått, sant? Andre forslag? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 PSUèn kan være for svak til å starte opp systemet ? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 * Nullstille bios'en (jumper) * Dobbeltsjekke bryter-og-sånt ledningene (på hovedkortet) Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 evt er det snakk om DOA Lenke til kommentar
Ny i gamet Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Psu'en er på 350w, så jeg har problemer med å tro at den skal være for svak. Min maskin starter nå med 300w, og jeg har omtrent samme komponentene som i denne maskinen... Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Du har ikke stappa inn noe gammelt skjermkort som ikke er støttet av hovedkortet kanskje? Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Eneste som skjer når man slår på strømmen via knappen på baksiden, er at det kommer en lyd likt den lyden som kommer når man slår av en tv. Jeg ville gjettet på at den lyden er automatsikringen i PSU som slår inn. Videre ville jeg sjekket at du ikke har en "avstandsskru" stående på feil plass under HKet, som derfor lager kortslutning. Lenke til kommentar
Ny i gamet Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Vet ikke helt angående skjermkortet, det er et geforce2 mx420, så det kan hende det ikke støttes, men igjen sier jeg at lyset på hk skal vel være der anyway? Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Vet ikke helt angående skjermkortet, det er et geforce2 mx420, så det kan hende det ikke støttes, men igjen sier jeg at lyset på hk skal vel være der anyway? Kan du bekrefte at power-led (tynn ledning til hovedkortet) er satt riktig i? Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Må si det samme som black_knight fordi det er viktig: Sjekk at det ikke er noen av skruene som holder hovedkortet på plass som står litt til siden av hullet, eller at noen av skruene som skulle vært tatt ut ble glemt. Det er en klassisk feil mange nybegynnere gjør og det gir slike feil som du beskriver... Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Har du prøv å starte psu manuelt? uten hk? spør dersom du lurer på hvordan... Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hvordan starter du psu manuelt? Har en psu som jeg tenkte å bruke til noe annet, den vil ikke starte. Lenke til kommentar
eseluno Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg vet ikke om dette hjelper, men: Jeg lurer på om ikke feilen kan ligge i hovedkortet, å ja. For jeg hadde nemlig en lignende - kanskje helt lik - opplevelse for en stund siden; det var null respons fra systemet bortsett fra en lyd som den du beskriver, og det skyldtes en feil i hk. Det kan jeg vite fordi maskinen fungerte da jeg testet med et gammelt hk og fordi den ikke fungerte da jeg forsøkte med det nye igjen etterpå. Jeg måtte sende tilbake hele hovedkortet, for det brant faktisk opp sammen med PSU da jeg skulle se om det ikke virket en siste gang før jeg uansett skulle sende det tilbake. Du bør teste med et annet hovedkort, hvis du har... Lenke til kommentar
talisar Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Har du koblet i begge ledningene fra poweret og ned til hovedkortet? Mitt NF7S-2 starter ikke uten at begge to er koblet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå