Gå til innhold

Router bak ISP router/modem. Subnet problem

Anbefalte innlegg

Hei,

Nokon som kan hjelpe meg å få til dette?

Har Asus routeren i AP mode no, men vil få den over i router mode. Problemet er at den då gjev ut eige subnet i 192.168 og då får eg ikkje kontakt med NAS og andre ting utanfor som får IP frå Inteno'en mellom 10.0.0.1 og 250.

Er det råd å få Asusen på same subnet i router modus?

Ingen ting kan flyttast på i nettverket!

Håpar nokon kan hjelpe.

post-33538-0-22229600-1374119005_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt sikker på at Asus routeren er i AP modus? For hadde denne vært i AP modus skulle denne vært såkalt "dum" og ikke dele ut egene ip addresser alt skulle da ha kommet fra Intenoen. Jeg ville resatt asusen og satt den opp igjen som et AP.

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er du helt sikker på at Asus routeren er i AP modus? For hadde denne vært i AP modus skulle denne vært såkalt "dum" og ikke dele ut egene ip addresser alt skulle da ha kommet fra Intenoen. Jeg ville resatt asusen og satt den opp igjen som et AP.

Trådstarter sier vel at det er når han setter den i router mode at dette skjer, det virker allerede slik du beskriver.

Mitt spørsmål er, hvorfor skal du ha den i router mode, da AP mode er det du trenger slik nettverket ditt er satt opp ?

Lenke til kommentar

Trådstarter sier vel at det er når han setter den i router mode at dette skjer, det virker allerede slik du beskriver.

Mitt spørsmål er, hvorfor skal du ha den i router mode, da AP mode er det du trenger slik nettverket ditt er satt opp ?

Ha leste en gang til nå når jeg har våknet litt, og ser nå at det var det han lurte på ja. Så da tenker jeg i samme baner som deg. Hvorfor sette opp i router modus?

Lenke til kommentar

Økt sikkerheit. Deler med naboen og slik det er no så er det tilgang på lokalt nettverk over wifi. I router modus så kan du blokkere wifi frå tilgang til anna enn internett.

Til og med gjestenett får full tilgang når den står i AP mode.

Lenke til kommentar

Økt sikkerheit. Deler med naboen og slik det er no så er det tilgang på lokalt nettverk over wifi. I router modus så kan du blokkere wifi frå tilgang til anna enn internett.

Til og med gjestenett får full tilgang når den står i AP mode.

Når routeren er plassert som den er vil jeg tro at det den definerer som 'internett' vil være alt på utsiden av WAN porten. Dette betyr med andre ord at ditt interne nettverk, med unntak av maskinen bak, fortsatt vil være tilgjengelig for de på trådløst. Det er mulig at du kan løse dette med brannmurregler i ASUS'en da det er en relativt avansert router, men dette vet jeg ikke. I så fall må naboens enheter, evt. dine enheter, settes opp i egne IP ranger som gjenspeiles i brannmurreglene. Er det mulig å sette ulike subnett på de ulike gjestenettene i ASUS'en, samt konfigurere brannmurregler for disse, kan dette være en løsning.

Du vil også måtte sette opp eventuell portforwarding til 'PC' i begge routerenhetene dine da du vil havne bak dobbelt NAT. Til dette ville jeg satt opp en statisk IP adresse (eller fast DHCP lease) på ASUSen som er utenfor DHCP range til routermodemet ditt og naturligvis også på PC'en.

Du kan forsøke som Skrotnes sier å benytte deg av to mindre subnett. Det kan fungere, men jeg tror ikke resultatet blir det du ønsker.

Endret av process
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at når ASUSen din står i "router modus" så PATer den, da skal det ikke være noe i veien for å nå NASet ditt.

Jeg mener at eneste skikkelige løsningen du kan ha om nettverket ikke kan endre fysisk topologi er et eget gjestenett med brannmur på ASUSen. Slik at ditt LAN/WLAN er f.eks. 192.168.0.0/24 uten regler, mens naboen har 192.168.1.0/24 og får ikke nå 192.168.0.0/24 og 10.0.0.0/24. Avhengig av hvor avansert ASUSen er kan du jo fjerne PATingen helt på ditt eget LAN/WLAN for å unngå denne trøblingen med NASet.

At du ikke når NASet nå tror jeg ikke skal ha noe med nettverket å gjøre.

Endret av Superslask
Lenke til kommentar

Tommelfingerregel for enkelt oppsett.

Ha kun en DHCP server og et NAT.

Det du skal gjøre her er å deaktivere DHCP server på asusen, flytte kabelen som kommer fra tvstuekant swichen inn i en LAN port på asusen.

Da vil inteno ta seg av all utdeling av IP-adresser og routing. Swichene dine er lag2 swicher og snakker bare med mac adresser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis det bare er én vegg mellom intenoen og resten av oppsettet, hva er problemet med faktisk å flytte asusen i nettverket ? Hvis du setter den inn rett etter intenoen er det en smal sak å sette opp gjestenett for naboen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...