Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tinnitus: Erfaringer, tips og gode råd?

Troendern

Anbefalte innlegg

Har hatt en ytterst mild variant siden jeg var 13-14 som følge av et smell. Dette forverret seg plutselig nå 17 år senere. Ca 3mnd siden dette ble en plage og det har enda ikke gitt seg. Har vært inne til spesialist og det ble funnet en skade i det høyfrekvente området. Har forøvrig normalt god hørsel. Ellers er hjelpen ikke allverden fra den kanten. Tinnitusen tar daglig oppmerksomhet og det begynner å bli utmattende. Bruker vifte fra en pc om natta for å maskere. Ellers litt sobril for å sovne inn eller roe om man føler angst er på vei. Jeg føler jeg jobber hardt for å få lyden på avstand mentalt sett, det er ressurskrevende og gjør meg litt distansert både på jobb og privat. Erfaringer, tips og gode råd blir jeg takknemlig for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt tinnitus i ca 5 år, så veit godt kor jævlig det kan være, har blitt lettere å ignorere susinga i det daglege, men musikk på øret om natta er framleis eit krav. Gode råd har eg nok lite av, men synest at viftesus på toppen av det heile hørest ut som en dårlig idè, det siste du vil ha er vel meir susing når du skal sove?

Lenke til kommentar

Det jeg har lært meg er at jeg må ikke tenke på det, det er nemlig utrolig hva hjernen din kan filtrere bort. Bare tenk på hvor mye lyder vi har rundt oss daglig og hvor mye av det som bare "forsvinner".

Så over tid så veldig ofte så bare forsvinner susingen for meg, eller den forsvinner jo aldri. Men du skjønner...

Sekundet jeg av en eller anen grunn blir oppmerksom på susingen så kan det være fryktelig plagsomt. Idag fks har jeg ikke vært plaget over susing i hele dag, helt til jeg leser denne tråden. Nå har jeg piping slik du får etter å ha vært på en konsert..

Den har jo vært der hele tiden, men hjernen er snodig sånn sett.

Stress og når jeg blir sliten trigger det også.

Men det jeg lurer litt på er at du har fått målt at det er noe galt...jeg har nylig vært til en øre/nese hals spesialist..dem sjekket bare om jeg hørte bra og tittet inn i ørene mine. Fikk beskjed at jeg ikke måtte tenke på det og ha en fin dag...rimelig bortkasta tid men andre ord.

Var det noe mer opplegg når du sjekket deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg har lært meg er at jeg må ikke tenke på det, det er nemlig utrolig hva hjernen din kan filtrere bort. Bare tenk på hvor mye lyder vi har rundt oss daglig og hvor mye av det som bare "forsvinner".

Så over tid så veldig ofte så bare forsvinner susingen for meg, eller den forsvinner jo aldri. Men du skjønner...

Sekundet jeg av en eller anen grunn blir oppmerksom på susingen så kan det være fryktelig plagsomt. Idag fks har jeg ikke vært plaget over susing i hele dag, helt til jeg leser denne tråden. Nå har jeg piping slik du får etter å ha vært på en konsert..

Den har jo vært der hele tiden, men hjernen er snodig sånn sett.

Stress og når jeg blir sliten trigger det også.

Men det jeg lurer litt på er at du har fått målt at det er noe galt...jeg har nylig vært til en øre/nese hals spesialist..dem sjekket bare om jeg hørte bra og tittet inn i ørene mine. Fikk beskjed at jeg ikke måtte tenke på det og ha en fin dag...rimelig bortkasta tid men andre ord.

Var det noe mer opplegg når du sjekket deg?

Jeg ble først innkalt til et 3 timers kurs om tinnitus. Jeg bor ikke lange veien unna St.Olavs så de kjører opplegg der. Jeg visste det meste fra før da. Google er et fint verktøy. Deretter ble jeg undersøkt av en audiolog/graf for å sjekke eventuelt hørselstap/skade og hvor den eventuelt var. Deretter samtale med spesialist som fortalte meg om mulighetene som finnes i dag.

Jeg er ganske sikker på at tilstanden er stressutløst selv. Det kom akutt da jeg lå og slappet av med en film. Først skikkelig hjertebank, deretter kom susingen, svimmelhet, trykk mot pannen. Dette er tre måneder siden og det er der fortsatt. Har også hatt et par tilfeller av pulserende tinnitus. Altså at jeg hører blodet strømme gjennom øret.

Lenke til kommentar

Har hatt tinnitus i ca 5 år, så veit godt kor jævlig det kan være, har blitt lettere å ignorere susinga i det daglege, men musikk på øret om natta er framleis eit krav. Gode råd har eg nok lite av, men synest at viftesus på toppen av det heile hørest ut som en dårlig idè, det siste du vil ha er vel meir susing når du skal sove?

Viften er et verktøy som virker litt formildende da den ligner bittelitt på min tinnitus. Kanskje jeg burde prøve noe annet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som er med i noen støttegrupper f.eks? Andre menneskers erfaring og teknikker for mestring er gull verdt når vi snakker om en tilstand legestanden vet lite om og som ofte ikke lar seg kurere.

Ikke per dags dato hvertfall.

Lese seg opp om tilstanden er også fint, men med masse informasjon kommer gjerne skrekkhistorier, og de er ikke så morsome å lese. Ignorering er en kjent teknikk, men det er ikke alltid så lett å vite...

Lenke til kommentar

Hvordan har du lært deg å ignorere? Kom det bare av seg selv? Noe som påvirker din oppfattelse av tilstanden? Tenker da på stress eller andre faktorer som gjør det bedre eller verre? Merker at stress ikke er bra hvertfall.

Lenke til kommentar

Viften er et verktøy som virker litt formildende da den ligner bittelitt på min tinnitus. Kanskje jeg burde prøve noe annet?

Jeg er ufør av T og bruker Spotify om natten med slik "musikk":

Sounds Of The Earth – Showers Of Rainfall

Søk på "sounds of nature" eller ""Relaxing sounds"

Medisinsk hjelper Lyrica kanskje litt, demper pipingen 20-30% kanskje.

Snakk med fastlegen om å få det.

Ellers finnes det fint lite som hjelper.

https://www.facebook...&type=1

"Kompenser din tinnitus med å skjemme bort deg selv" er en strategi jeg bruker.

Lykke til. Anonym poster: 0bad6be6c82ec5592bf75acd1a50857e

Lenke til kommentar

Noen som er med i noen støttegrupper f.eks? Andre menneskers erfaring og teknikker for mestring er gull verdt når vi snakker om en tilstand legestanden vet lite om og som ofte ikke lar seg kurere.

Ikke per dags dato hvertfall.

Lese seg opp om tilstanden er også fint, men med masse informasjon kommer gjerne skrekkhistorier, og de er ikke så morsome å lese. Ignorering er en kjent teknikk, men det er ikke alltid så lett å vite...

Som _LarZen_ skriver blir en ekstra obs i det en kommer i snakk om tinnitus, så støttegrupper, opplesing og liknende hørest i utgangspunktet ut som en dårlig idè, men kan hende det hjelper i det lange løp.

Ignoreringen har igrunn komt av seg sjølv, til slutt blir susingen en del av kvardagen og så lenge eg har litt lyd rundt meg må eg konsentrere meg for å merke merke det.

Det som er noko merkeleg med tinnitus er at den målt normalt berre ligg mellom 4 og 7 dB over høreterskel, noko som er lågt, men den oppfatta styrken ofte er mykje høgare, og det er også induviduelt, så to personer med tilsvarande tinnitus vil kunne oppfatte den ulikt frå en minimal susing til heilt overdøyvande.

Lenke til kommentar

Har du andre lyder du kan sammenligne lyden med? Er det gjennomtrengende selv når noen snakker til deg, eller er det så lavt at du må ha det helt stille før du merker det?

hører det lett i det daglige ja. Når jeg snakker med folk, når jeg ser tv, på bussen Det siste jeg hører før jeg sovner og det første jeg hører når jeg våkner. Det hender jeg klarer å sluse det ut, men det er ikke en lett prosess. Før den plutselige forverringen måtte det være helt stille før jeg kunne merke dette. Nå får jeg ikke ro uten ytre stimulans.
Lenke til kommentar

Har hatt en ytterst mild variant siden jeg var 13-14 som følge av et smell. Dette forverret seg plutselig nå 17 år senere. Ca 3mnd siden dette ble en plage og det har enda ikke gitt seg. Har vært inne til spesialist og det ble funnet en skade i det høyfrekvente området. Har forøvrig normalt god hørsel. Ellers er hjelpen ikke allverden fra den kanten. Tinnitusen tar daglig oppmerksomhet og det begynner å bli utmattende. Bruker vifte fra en pc om natta for å maskere. Ellers litt sobril for å sovne inn eller roe om man føler angst er på vei. Jeg føler jeg jobber hardt for å få lyden på avstand mentalt sett, det er ressurskrevende og gjør meg litt distansert både på jobb og privat. Erfaringer, tips og gode råd blir jeg takknemlig for.

Tinnitus kan bedres over tid om du gir ørene dine hviling fra høye lyder. Hadde selv ganske alvorlig tinnitus pga arbeidsituasjon med maskiner tidligere, men dette bedret seg når jeg fikk skaffet meg ordentlige hørselvern.

Nå flere år etter har jeg ingen tinnitus.

Så selvom du har tinnitus nå så er det ikke sikkert du har det resten av livet.

Men prøv å være hensynsfull mot hørselen, ikke oppsøk høylydte konserter, høy lyd på øreklokker eller lignende. Kjøp ørepropper på Clas Ohlsson eller lignende om du vet du skal oppsøke steder med mye støy.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Har mild tinnittus på venstre øret. Går stort sett gjennom dagen uten å merke noe til det. Som Wolfkiller sier, over tid kan det bli vesentlig bedre, og gjerne borte.

Alternativ medisin sier at tinnittus kommer når man ikke hører på seg selv, og gjør det andre mener er best for deg.

Pass uansett på å bruke hørselvern der du trenger det, og den latterlig høye musikken på noen utesteder og konserter bør man ikke utsette ørene for i lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...