Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

angst ang. fremføring +

papillion_91

Anbefalte innlegg

Skal starte på høgskole nå til høsten, noe som jeg allerede har utsatt i 3 år. (Første året var for et friår, men de andre fordi jeg rett og slett ikke turte, helt ærlig.) Jeg vet at det jeg skal gå skal ha framføring, og noen "drama"timer hvor man må sette seg inn i ulike situajsoner, leke leker,osv. Hver gang jeg tenker på det, som er flere ganger om dagen, får jeg småpanikk. Har også hendt at jeg til slutt kaster opp. Har grått meg selv i søvne i 3 år nå pga dette, og nå som jeg vet at jeg skal dit, vet jeg rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg. På ung. skolen og vgs fikk jeg lov til å bare framføre foran en lærer, men det kan jeg vel ikke nå? vet ikke om jeg klarer dette, og vil ikke kaste bort enda ett år fordi jeg ikke takler framføringer o.l. Bare det å fortelle hva jeg heter i en sirkerl f.eks, er helt forferdelig.

hva skal jeg gjøre? vurdere å gå til fastlegen min, med er det verdt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal starte på høgskole nå til høsten, noe som jeg allerede har utsatt i 3 år. (Første året var for et friår, men de andre fordi jeg rett og slett ikke turte, helt ærlig.) Jeg vet at det jeg skal gå skal ha framføring, og noen "drama"timer hvor man må sette seg inn i ulike situajsoner, leke leker,osv. Hver gang jeg tenker på det, som er flere ganger om dagen, får jeg småpanikk. Har også hendt at jeg til slutt kaster opp. Har grått meg selv i søvne i 3 år nå pga dette, og nå som jeg vet at jeg skal dit, vet jeg rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg. På ung. skolen og vgs fikk jeg lov til å bare framføre foran en lærer, men det kan jeg vel ikke nå? vet ikke om jeg klarer dette, og vil ikke kaste bort enda ett år fordi jeg ikke takler framføringer o.l. Bare det å fortelle hva jeg heter i en sirkerl f.eks, er helt forferdelig.

hva skal jeg gjøre? vurdere å gå til fastlegen min, med er det verdt det?

Det er veldig verdt det å gå til fastlegen din, til og med en psykolog om du klarer.

Lenke til kommentar

Det er veldig verdt det å gå til fastlegen din, til og med en psykolog om du klarer.

Burde kanskje gå til fastlegen, er bare så redd for at ikke skal tro på meg når jeg forklarer han hvordan jeg har. Men er det ikke slik at man MÅ framfør på høgskolen, og at hvis man ikke gjør det så består man ikke skoleåret?

få deg betablokker, hvis du er så nervøs før og under foredrag

Hva er betablokker?

Lenke til kommentar

Du får sannsynligvis ikke betablokkere av legen din, og i så fall synes jeg det virker helt riktig. Det beste for deg er å se en psykolog, ikke rømme fra problemet. Dette går betraktelig ut over livet ditt, så du trenger ikke bekymre deg for å ikke bli tatt på alvor av fastlegen. Det kan kanskje hende at det er en utfordring for deg å kontakte ham eller henne, men det er utvilsomt den rette veien å gå. Han kommer forhåpentligvis til å henvise deg til en psykolog som har behandlet og forbedret livet til mange som deg.

Lenke til kommentar

Så du skal bli barnevernspedagog, men tør ikke prate med folk? GLHF

Stor forskjell på å prate med noen, og å stå foran 30 andre elever samt en lærer som vurderer hver eneste ting du sier og gjør.

Husker på Media at vi ikke bare fikk dette, men de satt også opp et stort videokamera 1 meter fra ansiktet vårt, for "eventuell senere evaluering".

Dette skjedde bare èn gang, though.

EDIT: TS, du burde prøve å få ordnet opp i dette med en psykolog eller lignende så fort som mulig! :) Eventuelt spørre lærerne på høgskolen om å få ta fremføringene for læreren alene!

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Fremføringsangsten din vil i hvert fall ikke bli bedre hvis du fortsetter å unngå dem. Helst burde du og skolene jobbet for å forbedre dette tidligere, men det er fortsatt ikke for sent. Uten at jeg vet akkurat hva du gjør som en barnevernspedagog, er det sikkert ikke urealistisk at du må snakke til en større gruppe mennesker en eller annen gang, enten i jobbsammenheng eller annet. For å bli flinkere og tryggere på dette, må du (dessverre) gjøre nettopp dette og erfare at det er helt ufarlig. Kanskje kan det være en fordel å prøve seg litt fram og ha en progresjon. Start med å framføre noe du kan mye om for en håndfull mennesker du kjenner godt og er trygg på, altså venner og/eller familie. Og etter hvert prøver du vanskeligere temaer for flere mennesker.

Lenke til kommentar

Høres ut som du har betinget sosial angst. Eksponering er ikke anbefalt, i så fall. Klarer du å takle situasjonen, så er det fordi beskyttelsesmetodene dine virker. Da får du bare bekreftet det du feilaktig tror. Skal eksponering virke, må forsvarsverket bygges ned først, slik at det er *du* som takler situasjonen, ikke metodene.

Psykolog er rette stedet. Du må visst gjennom fastlegen for å få refusjon. Ulempen er at det kan ta veldig lang tid å få plass. Dette har du egentlig ikke tid til, så jeg ville faktisk rådet deg til å oppsøke psykolog direkte. Kanskje familien kan hjelpe deg med lån?

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene dere kommer med! Hva vil betinget sosial angst bety?

Ja, har selv tenkt på tanken ang. psykolog, men har ikke hatt,og har ikke, råd til det rett og slett. Er det noe lignende man kan få gjennom høgskolen tror du? For vil så gjerne klare å komme meg gjennom dette, kan ikke la være å gjøre det jeg vil pga. angsten, for da kommer jeg til å ende opp med å bruke livet mitt på noe jeg ikke vil.

Lenke til kommentar

Fremføringsangsten din vil i hvert fall ikke bli bedre hvis du fortsetter å unngå dem. Helst burde du og skolene jobbet for å forbedre dette tidligere, men det er fortsatt ikke for sent. Uten at jeg vet akkurat hva du gjør som en barnevernspedagog, er det sikkert ikke urealistisk at du må snakke til en større gruppe mennesker en eller annen gang, enten i jobbsammenheng eller annet. For å bli flinkere og tryggere på dette, må du (dessverre) gjøre nettopp dette og erfare at det er helt ufarlig. Kanskje kan det være en fordel å prøve seg litt fram og ha en progresjon. Start med å framføre noe du kan mye om for en håndfull mennesker du kjenner godt og er trygg på, altså venner og/eller familie. Og etter hvert prøver du vanskeligere temaer for flere mennesker.

Takk for svar! Som barnevernspedagog har man veldig mange veier man kan gå, og jeg kommer ikke til å sette meg inn i en jobb hvor jeg vet at jeg må snakke til en stor forsamling, men håper at jeg takler det etterhvert, selvfølgelig. Prøve noen få ganger i ung.skolen og på vgs å framføre, men det gjorde det bare verre..så det ble heller framfor læreren.

Lenke til kommentar

Du har hatt sosial angst i flere år, og du har utviklet ganske sterke unngåelsesstrategier, siden du alt har utsatt utdanningen din i flere år og har fått spesialopplegg tidligere.

Behandlingen er da psykologsamtaler og eksponeringstrening. Det kan du bli henvist til av legen din, og du må nødvendigvis belage deg på noe ventetid. Dette er ikke noe du skal ha medisiner for.

Det er et spørsmål som ikke har blitt grundig nok berørt i tråden, og det er om du har valgt riktig yrkesvei. Alle er vi forskjellige, også når det kommer til hvor sosialt trygge vi er. For å lykkes i jobbsammenheng er det avgjørende å velge noe som en passer til, både under utdnningen og seinere i arbeid.

Kan det være at du skulle se deg om etter noe annet som ikke trigger så mye angst hos deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene dere kommer med! Hva vil betinget sosial angst bety?

Ja, har selv tenkt på tanken ang. psykolog, men har ikke hatt,og har ikke, råd til det rett og slett. Er det noe lignende man kan få gjennom høgskolen tror du? For vil så gjerne klare å komme meg gjennom dette, kan ikke la være å gjøre det jeg vil pga. angsten, for da kommer jeg til å ende opp med å bruke livet mitt på noe jeg ikke vil.

Det finnes i hvert fall et gratis tilbud om psykologhjelp i Bergen. ( http://www.sib.no/no/helse/psykolog .) Jeg vet jo ikke hvor du skal studere og har ikke undersøkt tilbudet til flere studentsamskipnader, men jeg vil tro at det finnes liknende tilbud andre steder også. Jeg vet ikke hvordan det er med ventetid og andre praktiske forhold.

Lenke til kommentar

Du har rett på gratis psykologhjelp ved de fleste høyskoler og universitet - så fremt de har psykolog ansatt i Studenthelsetjenesten. Det har de ikke alle steder. Ventetiden er som regelkort, og man trenger ikke legehenvisning.

Men det forutsetter også at en er student og har betalt semesteravgift. TS har etter det jeg forstår ikke kommet i gang med studiene enda, og det kan da være at vedkommende derfor ikke har tilgang på den hjelpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...