Gå til innhold

Vurdering av lønn (sommerjobb)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 16 år (17 om 4 dager) som har tatt jobb som maler. Så langt så har jeg vært med på å pusse rust og male et gammelt hustak, det tok meg rundt 24 arbeidstimer å bli ferdig med (noe av tiden brukte jeg og medarbeideren på å montere og flytte stilasjen).

Og etter det har jeg malt på matriallageret til arbeidsgiveren (har brukt litt ti på stilasje her å) og har brukt omlag 36 arbeidstimer på det.

Så er spørsmålet hva jeg bør ta for arbeidet (ps. maling av skråtak er noe av det verste arbeidet du kan si ja til!).

Jeg vill også si at den som har gitt meg arbeidet er onkelen min som holder på med materiallageret, om det har noe å si.

Jeg trenger virkelig hjelp siden verken jeg eller arbeidgiver ikke har noe peiling innenfor sommerjobb og lønn, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når jeg var 16 fikk jeg timesbetaling på 120,- da lå jeg godt over hva de fleste vennene mine gjorde. Året etter hadde jeg 150,-

For 3 år siden lå mine venner på 70-90,-

Jeg ville snakket med Onkelen din, bli enig om en sum begge er fornøyd med.

Tips til neste gang: bli enig om pris på forhånd, enten timespris eller full pris på arbeidet.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Når jobben alt er utført så sitter du i ei særdels dårlig forhandlingsposisjon. I tillegg har du antageligvis utført arbeidet utan å være dekt av arbeidsgivers ulykkesforsikring når du ikkje har arbeidsavtale.

Men for din del så vil det være fornuftig å sjå på kva som står i tariffavtalene til relevante virksomheiter. Her er ei liste fra 2011 som YS har utarbeida: http://www.ys.no/kunder/ys/cms.nsf/$all/A1B2DD0A910A8390C125750C0045EF87?open&qm=wcm_2,2,7,0

Du kan ikkje kreve noke av dette i lønn sidan du og arbeidsgiver ikkje har blitt enige om å følge tariffavtalen, men det kan i alle fall gi ein peikepinn.

Så for å plukke ut dei summane (for 16 åringer) som er mest aktuelle så har vi:

Avisbud: ca 75 kr timen (avisbud er nok en noke enklare jobb så denne kan vi nok sjå vekk ifrå)

Byggindustri: ca 90 kr timen (Dette er kanskje det mest relevante næringa å samanlikne deg med)

Kommunal og statlig jobb: ca 115 kr i timen

Renholdsarbeider: ca 115 kr timen

Vaktmester: ca 105 kr i timen.

Så hadde eg vært deg så ville eg ha prøvd å kreve 125 kroner timen og deretter belage deg på å gå litt ned etter forhandling med arbeidsgiver.

Alternativt så viser du berre til tariffen for kommunalt ansatte og ber om å få det samme som dei (115 kroner i timen). På denne måten så kan det være at du slepp å forhandle noke særlig.

Er du god til å forhandle så får du mest igjen ved å komme med eit høgt tilbud og deretter forhandle deg ned til ei passelig lønn.

PS; Dersom det er mulig å få meir arbeid i framtida så må du også passe på at du ikkje priser deg så høgt at arbeidet går til nokon andre.

Lenke til kommentar

Hei! :)

Selv om du gjør en drittjobb, er det nettopp disse som betaler minst, da nordmenn generelt ikke ønsker å gjøre slikt arbeid. Det er derfor du finner utrolig mange polske bygningsarbeidere i Norge. Det, pluss at de krever lavere lønninger.

Du sier at du jobber for onkelen din. Derfor legger jeg ved to alterativer:

#1:

Hvis du betaler skatt, er 120 kroner det laveste du burde gå. Jeg har jobbet med polakker som har foretatt lignende arbeid. De brukes fordi de er billige, og har fått 150 kroner timen. De jobbet derimot for en leverandør, som fikk inn 250 kroner timen - det vet jeg ikke om onkelen din gjør.

Endret av Dysfunctional
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...