Gå til innhold

Aner ikke hva jeg skal bli? Arkitekt, ingeniør, eller?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Sitter i mitt eget store problemstilling. Hva velge? Aner ikke.

Hjertet sier arkitektur, hodet sier ingeniør.

Noen tips, råd, viten, synspunkt, erfaringer +++ etc etc.? Setter enorm pris på alt!

Burde jeg bli en arkitekt, eller en sivilingeniør?

Håper virkelig på hjelp :)

EDIT: og for å holde det enkelt kan det under denne striplete linja ignoneres... :) akkurat nå er det hovedsaklig sivilingeniør og landskapsarkitekt (/evt arkitekt) jeg står mellom. Tanker?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Og nei da, det er vanskeligere. (for de som vil bli med meg dypere i mitt store problem). Egentlig tenker jeg til og med å ta et halvt år/års pause, bare for å finne ut hva jeg virkelig vil. Enten det, eller bare hoppe på et studie og se.

For det er så mye jeg vil bli, og IKKE klarer å velge mellom. Det er disse yrkene jeg har i tanke, så om noe vet noe som helst om noen eller flere av disse, hjelp!

- Arkitekt

- Landskapsarkitekt

- Sivilingeniør/ingeniør

- Kiropraktor

- Lege

Følgende har jeg noen tanker om de ulike yrkene.. Dette er bare mine inntrykk. Og alt som gjør at jeg vipper mellom hva velge. Bekreft/avbekreft gjerne med dine synspunkt.. :)

Arkitekt:

Bra: kreativt estetisk og uestetisk - god lønn? - kunstneriskt - skape - spennende - variert jobb?

Dårllg: - hardt å få jobb? - overtid - overarbeid - lite familie/venner/fritid - lav lønn ifht arbeid? - mindre tegning/kreativitet enn man tror - mye kontorarb og sitting foran pcn?

Landskapsarkitekt:

Detsamme som arkitekt, bare ENDA dårligere jobbmarked og lønn?

Sivilingeniør:

Bra: god lønn? - kreativt uestetisk sett - fysikk - spennende - skape - god jobbmarked - garantert jobb ca overalt?

Dårlig: mye arbeid - avansert matte? - ensidig jobb?

Kiropraktor:

Bra: spennende - hjelpe/behandle mennesker - sjef over egen arbeidstid

Dårlig: vanskelig å få jobb - usikker fremtid - usikker lønn (avhenger av tilgangen på kunder) - trengs de, egentlig? (finnes ikke kiropraktor-studier i Norge, må til utlandet)

Lege:

Bra: hjelpe/behandle/redde liv - givende - spennende - garantert jobb ca overalt?

Dårlig: mye arbeid - livsstil, ikke bare jobb (lite familietid/fritid etc) - masse ansvar - må til utlandet for å studere (har ikke gode nok karakterer til Norge..)

Ellers har jeg også tenkt på interiørarkitekt/designer/grafiker osv.. Men regner med at jeg bare burde kutte ut disse tankene om jeg tenker realistisk på behov/muligheter i yrket..? :p

Håper noen vil dele litt synspunkt eller tanker osv. Jeg står totalt i midten av altfor mange valg, uten å vite hvilken vei jeg skal velge..

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følg hjertet. Hvis du liker å gjøre noe, så blir du dyktig. Hvis du blir flink vil folk ha deg.

Alle valgene du har satt opp vil gi deg ett komfortabelt liv, hvis du er dyktig.

Velg det du tror vil gjøre deg lykkelig, og bytt hvis det ikke føles rett. Man bruker såpass mye tid til jobben i det voksne liv, og hvis du virkelig liker det du gjør vil du ha det bedre. Enten det er kokk, arkitekt, selger, programmerer eller lege.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans. - John Lennon

Jeg skulle drive min egen restaurant, trodde jeg. Nå bor jeg i et annet land og jobber innen IT - og stortrives!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper noen vil dele litt synspunkt eller tanker osv. Jeg står totalt i midten av altfor mange valg, uten å vite hvilken vei jeg skal velge..

Er du virkelig interessert i alle disse områdene? Jeg er dyktig i realfag og (brukbart) teknisk anlagt, og valgte derfor siv.ing. Arkitekt var imidlertid aldri aktuelt da jeg ikke føler meg spesielt kreativ eller kunsterisk anlagt og definitivt ikke liker å tegne. Samme med lege da jeg overhodet ikke er interessert i å jobbe med folk.

Det er såpass store forskjeller på disse yrkene (i mine øyne) at det bør være mulig for deg å tenke deg hva du helst vil arbeide med og er interessert i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Før noen av oss begynner å synse: Har du gode nok karakterer til å komme inn på lege studiet i Norge?

Skrev under det "dårlige" ved å bli lege er at jeg ikke kommer inn i Norge, men må i utlandet (der jeg jo ikke er sikkert plass pga de har f.eks intervju osv)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Følg hjertet. Hvis du liker å gjøre noe, så blir du dyktig. Hvis du blir flink vil folk ha deg.

Alle valgene du har satt opp vil gi deg ett komfortabelt liv, hvis du er dyktig.

Velg det du tror vil gjøre deg lykkelig, og bytt hvis det ikke føles rett. Man bruker såpass mye tid til jobben i det voksne liv, og hvis du virkelig liker det du gjør vil du ha det bedre. Enten det er kokk, arkitekt, selger, programmerer eller lege.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans. - John Lennon

Jeg skulle drive min egen restaurant, trodde jeg. Nå bor jeg i et annet land og jobber innen IT - og stortrives!

Takk for veldig fint innspill! :) føler det du sier er veldig sant.

Er du virkelig interessert i alle disse områdene? Jeg er dyktig i realfag og (brukbart) teknisk anlagt, og valgte derfor siv.ing. Arkitekt var imidlertid aldri aktuelt da jeg ikke føler meg spesielt kreativ eller kunsterisk anlagt og definitivt ikke liker å tegne. Samme med lege da jeg overhodet ikke er interessert i å jobbe med folk.

Det er såpass store forskjeller på disse yrkene (i mine øyne) at det bør være mulig for deg å tenke deg hva du helst vil arbeide med og er interessert i.

Jeg har bare hatt realfag på skolen, og likte veldig godt fysikk. Synes det er spennende. Likte dessuten biologi (spesielt anatomi-delen, den elsket jeg), men hatet kjemi (et tegn på å ikke bli lege?).

Samtidig vil jeg selv si jeg gjorde det bedre på de samfunnsfaglige/språklige fagene. I disse fagene fikk jeg bare toppkarakterer, mens jeg i realfagene fikk mer gjennomsnittlige karakterer. (4)

Som person har jeg alltid vært veldig kreativ, glad i å tegne og skape og utvikle ideer til virkelighet... Er veldig interessert i kunst og arkitektur, desgin, natur, form, osv.. Samtidig er jeg glad i mennesker, anatomi, og fysikk. Så nei, er virkelig ikke lett :ph34r:Kan si jeg føler den estetiske delen er mest meg (da det alltid har vært gjennom hele livet), men føler de kreative/estetiske karrierene frarådes, så det skremmer meg litt..

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Siv.ing = Veldig bra arbeidsmarked, god lønn men for det meste innen oljebransjen. Det er selvsagt andre markeder, men her i landet er det stort sett ojle det går i. Dvs at man kan forvente seg å jobbe med strukturer som skal på båt/havbunnen eller med oljerør, umbilicals osv. Trenger ikke nødvendigvis være design av dette, mange jobber kun med prosedyrer for installasjon av slit utstyr. Mange som kun sitter med administrative roller også, men knyttet til de samme områdene. Mulighetene er mange.

Arkitekt er det mindre marked for, og konkurranse om jobbene. Stiller mer krav til dine prestasjoner enn det er som siv.ing. Vet også at mang en siv.ing river seg i håret pga arkitekter som setter estetikk og visjon langt over det som er praktisk og økonomisk.

Uansett hvilken utdanning du tar er det ikke umulig å bytte senere. Kan selvsagt være vanskelig å gå fra lege til siv.ing, men arkitektstudiet kan godt vinkles mer mot den mer mot siv. ing dersom du ønsker det.

Jeg sier jobb med det du føler du er flink til, og jobb i et trygt marked. Andre ting du er lidenskapelig for kan du alltid få utløp for i privatlivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...