Gå til innhold

Sjekker politiet alltid opp førerkort i registeret?

Okeija

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper de gjør det ja.

Det er jo helt sikkert en stor del av grunnen til at de stopper deg, for å ta en tilfeldig kontroll. Og i andre situasjoner er det også greit å se om førerkortet er gyldig, historikken din osv..

Har ikke blitt stoppet så mange ganger selv, men når de har gjort det så har de alltid sjekket slikt. Ja, de sjekket til og med bilen (helt annen grunn til at jeg ble stoppet), og påpekte at det ene håndtaket til bilen ikke åpnet døren så lett(!). Så de utnytter tydeligvis annledningen til å sjekke mye rart, men førerkort er nok det viktigste og vanligste.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vegvesenet pleier som oftest bare å se på førerkortet og vognkortet,

uten å gå inn på en data for å søke opp personen.

Men dere her ute som har blitt stoppet før,

har de sjekket dere opp i dataen vær gang?

Ikke alltid. Ble stoppet en gang midt på natten. Så fort på førerkort og vognkort, og lurte på hvilke ærender jeg hadde ute så sent.

Takk for svaret =)

Hvis man kjører en ny og fin bil,

hva er egentlig sjansen for å bli stoppet midt på natten?

Lenke til kommentar

Jeg har blitt vinket til side to ganger i hele mitt liv, og jeg har fortsatt til gode å bli spurt om å vise førerkort (eller andre papirer). Første gangen sjekket de alle for bruk av belte, så jeg ble fort vinket videre. Andre gangen var laserkontroll nå i mai (84 i 70-sone), hvor jeg fikk forenklet forelegg og likevel ikke ble sjekket for verken gyldig førerkort eller noe annet (og da var jeg 24 år med flunkende ny Audi til en halv mill, så at de ikke sjekket hvorvidt jeg hadde stjålet den eller ikke stusset jeg litt på).

Lenke til kommentar

Blitt stoppet 1 gang. Det var for 5 år siden, 1 år på lettsykkel. Spurte om førerkort og vognkort, men de gadd ikke vente på at jeg skulle løsne skruene på setet for å få det frem.

Etter det har jeg aldri blitt stoppet, og har rullet ganske så mange kilometer på veien.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt vinket til side to ganger i hele mitt liv, og jeg har fortsatt til gode å bli spurt om å vise førerkort (eller andre papirer). Første gangen sjekket de alle for bruk av belte, så jeg ble fort vinket videre. Andre gangen var laserkontroll nå i mai (84 i 70-sone), hvor jeg fikk forenklet forelegg og likevel ikke ble sjekket for verken gyldig førerkort eller noe annet (og da var jeg 24 år med flunkende ny Audi til en halv mill, så at de ikke sjekket hvorvidt jeg hadde stjålet den eller ikke stusset jeg litt på).

Hvilken legitimasjon fremviste du da du fikk forenklet forelegg?

Lenke til kommentar

Det burde vell være ganske innlysande at politiet ikkje er like grundige kvar gong dei stopper nokon. Slik er det vell i dei fleste yrker?

Men det vil sjølvsagt være avhengig av kva som er formålet med å stoppe nokon. Dersom politiet stopper deg for å sjekke om du har gyldig førerkort så vil dei nok kryssjekke med førerkortregisteret.

Men vanligvis så er det andre grunner til at dei stopper deg, då treng dei ofte berre legitimasjon for å skrive ut f.eks fartsbot.

Slike nattkontroller vil eg anta blir meir omfattande dersom du gir politiet grunn til misstanke, dersom du reagerer med å sette gasspedalen i dørken eller sitter å svetter nervøst så vil sjølvsagt politiet være meir grundige enn dersom dei har stoppa deg for å informere om at eine lyspæra er gåen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken legitimasjon fremviste du da du fikk forenklet forelegg?

Viste ingen legitimasjon, bare oppgav fødselsnummer når jeg satt i passasjersetet i politibilen imens han prøvde å forklare og vise på en tabell at jeg ikke fikk prikker, kun 2600 kr i forenklet forelegg med 14 dagers betalingsfrist.

Lenke til kommentar

Ble stoppet på søndagskvelden engang i laser, da sjekket de ikke førerkorte engang, de spurte om legg, ga dem bankkorte ettersom jeg var litt nervøs om lappen røyk så tenkte ikke over det (1 km/t ifra).

Fikk min nydelige bot på 6500,- og kjørte videre.

Lenke til kommentar

Vegvesenet pleier som oftest bare å se på førerkortet og vognkortet,

uten å gå inn på en data for å søke opp personen.

Men dere her ute som har blitt stoppet før,

har de sjekket dere opp i dataen vær gang?

Takk for svaret =)

Hvis man kjører en ny og fin bil,

hva er egentlig sjansen for å bli stoppet midt på natten?

Ikke kjør uten gyldig førerkort.

Blir du stanset blir du anmeldt, får forelegg, samt sperrefrist på å ta lappen igjen.

Blir du stanset flere ganger, blir det ilagt bruksforbud på den nye og fine bilen din. Ja, selv om du låner den.

Har du ikke lappen, så bare ta den, så slipper du å være nervøs hver gang du kjører ut av gårdsplassen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...