Gå til innhold

Svar fra samordna - hva nå?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei, har seg slik at jeg så nå ikveld at jeg har kommet inn på et studie.

Jeg har hele tiden vært usikker på hvilket studie jeg vil inn på, men ønsker trolig å takke nei til det jeg kom inn på..

Angående dette har jeg noen spørsmål jeg virkelig håper noen der ute kan hjelpe meg med!

1. Det er riktig at svarfrist er 1 uke? Dvs at jeg må ha bestemt meg for hva jeg vil innen 1 uke?

2. Om jeg venter til like før fristen å svare, vil sjansene for at jeg kommer inn på studiene som er prioritert under, bli mindre?

3. Blir det vanskeligere å komme inn hvis jeg velger et halvt år/et års pause? Kommer nå rett fra vgs. Eller har jeg like store sjanser da, som nå, så lenge jeg er under 21?

4. Om jeg svarer nei nå, men det har seg slik at jeg IKKE kommer inn på studiet jeg har prioritert under, vil jeg være uten plass, og ikke kunne angre?

Håper virkelig på hjelp..

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Innen 26. juli

2) Du kan ikke komme inn på studiene under det du har fått tilbud om uansett hva.

3) Venter du får du alderspoeng i ordinærkvoten, og beholder samme poengsum i førstegangskvoten.

4) Se over, du kan ikke komme inn på studiet du har prioritert under.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

1) Innen 26. juli

2) Du kan ikke komme inn på studiene under det du har fått tilbud om uansett hva.

3) Venter du får du alderspoeng i ordinærkvoten, og beholder samme poengsum i førstegangskvoten.

4) Se over, du kan ikke komme inn på studiet du har prioritert under.

3. Men det er ikke slik at de som kommer rett fra vgs da prioriteres i førstegangskvoten? (dvs jeg stiller på lik linje selvom jeg venter et halvt/ett år?)

2 og 4. Er du sikker? Da hadde det jo vært like greit med en ordning på å bare søke på ett studie, og ikke kunne søke på totalt 10 studier? (har selv søkt flere studier - ingeniørstudier for det meste, men aner jo ikke nå om jeg kommer inn)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Selvsagt er det et poeng å søke på flere studier. Du kommer jo ikke garantert inn på det øverste studiet.

Så hvis jeg takker nei til dette, kommer jeg uansett ikke inn på de lavere prioriterte?

Hvis dette er sant, har rådgiveren min informert meg feil :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Føler jeg får bekreftet at du har rett.. Rådgiver har da gitt meg totalt feil info - selvom jeg har spurt han mange ganger om dette for å forsikre meg om at ting er riktig. Han har sagt alle ganger jeg har spurt at selvom jeg takker nei til en plass, vil jeg rykkes ned til neste, og ha like store sjanser der som utgangspunktet. Ble faktisk utrolig overrasket og lei meg nå.. For akkurat det utgjør jo en enorm forskjell. Nå er jeg jo garantert uten plass på de andre valgene, om jeg takker nei.. Han har dessuten visst veldig godt hvor usikker jeg har vært. Dette er forresten andre gangen han gir meg feil info ang. noe viktig. Er det noe mulighet for å klage til skolen? Grunnen er vel bare at jeg er ganske oppgitt nå.. Har jo stolt på det han har sagt. Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde jo tenkt nå at jeg mest sannsynlig kommer til å si nei til det jeg kom inn på nå, fordi jeg ønsker et av de studiene jeg har prioritert under... (som jeg karaktermessig er god nok til å komme inn på). Men nå må jeg altså vente minst et halvt år før jeg kan studere... Er jo min feil at jeg ikke visste sikkert hva jeg ville mest, men ifølge rådgiver kunne jeg jo bare takke nei og likevel få plass på neste..

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Selv om du vil inn på et annet studie, er det ikke totalt bortkastet å ta noen emner på det studiet du har fått plass på. Hvis det er et liknende studie, kan du muligens få godkjent ett eller flere emner. Du vil uansett få flere konkurransepoeng av å ta studiepoeng, ett for 30 eller to for 60.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Selv om du vil inn på et annet studie, er det ikke totalt bortkastet å ta noen emner på det studiet du har fått plass på. Hvis det er et liknende studie, kan du muligens få godkjent ett eller flere emner. Du vil uansett få flere konkurransepoeng av å ta studiepoeng, ett for 30 eller to for 60.

Gjelder dette også om det er et masterstudie jeg har kommet inn på? (trodde man bare fikk poeng ved å ta årstudie/fhs osv.?)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Ja, det gjelder for all høyere utdanning.

Oi, så hva skjer om jeg tar bare ett år av dette femårige studiet jeg har kommet inn på? (med mindre jeg plutselig finner ut at jeg vil fortsette). Får jeg poeng og hvor mye? Eller avhenger dette kanskje av type studie osv.. Får kanskje kontakte både universitetet og rådgiver imorgen.

Lenke til kommentar

Oi, så hva skjer om jeg tar bare ett år av dette femårige studiet jeg har kommet inn på? (med mindre jeg plutselig finner ut at jeg vil fortsette). Får jeg poeng og hvor mye? Eller avhenger dette kanskje av type studie osv.. Får kanskje kontakte både universitetet og rådgiver imorgen.

Du får to poeng. Disse poengene gjelder bare i ordinær kvote da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...