Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Oppgradere skjermkort

Anbefalte innlegg

Det er faktisk bedre å kjøpe et brukt GTX 670 til ca 16-1800kr enn å kjøpe et GTX 770. Ikkje mye forskjell i ytelse. Ville også kjøpt et 7970 enn å kjøpe et GTX 770. Dette fordi 770 er veldig dyrt i forhold til hva man får av ytelse. Iallefall om man får 7970 til ca 2500kr på tilbud.

7970 er litt sterkere en 7870. man kan si at 7870 er en billigere og mer miljøvennlig versjon av 7970........med mindre 7970 også er et "green" kort

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7970 er litt sterkere en 7870. man kan si at 7870 er en billigere og mer miljøvennlig versjon av 7970........med mindre 7970 også er et "green" kort

miljøvennlig versjon ?? kjøper man data ting så tenker man ikke på miljøet.

Lenke til kommentar

Bare fordi noen produsenter sier at noe er grønnt så betyr det ikke nødvendigvis at du redder jorden i noen større eller mindre grad fordi du kjøper det produktet.

Derimot, DET å oppgradere er prosessen som ikek er miljøvennlig, så det spiller i grunn liten rolle om kortet sier det er grønt, gir deg en del mindre ytelse, og følgelig bruker mindre strøm.

Staten etc.. vil at man skal kjøre mer EL-bil for å være miljøvennlig, men dette øker jo også strømforbruket vanvittig. Joda, EL-biler er mer miljøvennlige, men hvorfor skal det være miljø-uvennlig å bruke tiden på å spille PC/bruke strøm med en PC, hvis det er miljøvennlig å bruke 100 ganger mer strøm i en bil?

Hva skjer om alle brukte mer strøm? Jo staten ville bygd ut mer energi, flere vannkraftverk/vindkraftmøller etc.. Er ikke det miljøvennlig? jo.

At vi i Norge kjøper inn strøm fra kullkraft/dieselkraft kommer jo i bunn og grunn ikke fordi Nordmenn bruker mer strøm, men fordi det er veldig kaldt (og folk trenger å varme opp stua si), eller pga det er noen tilfeldige spikes i strømnettet. Vi eksporterer jo helt sikkert minst like mye som vi kjøper inn også. Det går opp i opp.

Øker det gjennomsnittelige strømforbruket så ser man garantert en økning i kapasitet på vann/vind/solkraft/atomkraft, som ikke øker CO2-nivået. Og i 9 av månedene i landet så trenger man oppvarming, og da spiller det ingen rolle om et skjermkort generer 200W, på at du har det gøy, enn at en varmovn kaster bort 200W...

Så nei, det er IKKE noe som er grønnere enn andre. PC-komponentproduksjon er ikke spesielt miljøvennlig og vil sikkert heller ikke bli det. De sier det er grønt fordi de ønsker å selge mer, ikke noen annen grunn.

PCen mint kan trekke opp mot 3500W, men er fortsatt mer miljøvennlig enn om jeg kjøpte meg en "grønn PC" som trekker opp mot 350W. Hvorfor ? Fordi min ikke er ny, og består hovedsakelig av deler og komponenter jeg har "resirkulert" fra andre enheter/ting.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dere må faen meg ta å roe dere ned, bare fordi jeg har et kort som er "miljøvennlig" betyr ikke at jeg bryr meg så mye om det. Jesus Kristus folkens, jekk ned.

vi er veldig rolige. jeg i hvertfall. men du skriver stort sett bare tull da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere må faen meg ta å roe dere ned, bare fordi jeg har et kort som er "miljøvennlig" betyr ikke at jeg bryr meg så mye om det. Jesus Kristus folkens, jekk ned.

Woha woha, det var altså ikke ment noe negativt mot deg som eprson eller noe som helst. Min post var bare for en ren og skjer opplysning, og da av noe jeg mener mange trenger å vite om akkurat dette temaet. Og det strekker seg langt lengre enn din post. :) Det passet seg bare å ta frem akkurat nå. ;)

Lenke til kommentar

GTX 780 er bedre, og HD 7970 GHz Edition er et likeverdig alternativ til GTX 770...

Tenkte mest om man ska spille på 1 monitor i 1080p bare. selvsagt er 780 best. 770 vinner i price/performance i min mening. spare 2000 kr nå og spill på en 770 i 1-2 år for å oppgradere senere med de 2000kr som er sparte til ett kort som moser 780. jeg er en person som liker å oppgradere ofte. er du ikke den typen er ett 780 kansje mere rett for deg.

Lenke til kommentar

Tenkte mest om man ska spille på 1 monitor i 1080p bare. selvsagt er 780 best. 770 vinner i price/performance i min mening. spare 2000 kr nå og spill på en 770 i 1-2 år for å oppgradere senere med de 2000kr som er sparte til ett kort som moser 780. jeg er en person som liker å oppgradere ofte. er du ikke den typen er ett 780 kansje mere rett for deg.

Pris/ytelse er ikke så skrekkelig relevant når du passerer 2000 kr: kongen av pris/ytelse i dag er GTX 650 Ti Boost, du betaler veldig mye for et noen titalls prosent ekstra ytelse etter dette kortet

Lenke til kommentar

Pris/ytelsen vil komme langt tydeligere frem om man regner seg ut fra HVA man oppgraderer fra.

F.eks skal du oppgradere fra en GTX 670 så vil GTX 770 gi deg ca 20 % bedre ytelse, og koster 2800kr. 140kr for hver prosent økning.

Går du fra GTX 670 til GTX 780 så vil du få ca 50 % bedre ytelse, og koster deg 4800kr. Dette gir 96kr pr prosent økning. I dette tilfellet så gir altså GTX 780 betraktelig mer pris/ytelse for penga.

Så nei, pris/ytelsen bør ses i forhold til hva man har fra før. Dette er noe mange unngår å se, og gjør elendige oppgraderinger. Om du er flink på bruktmarked og har flaks der så kan man kanskje gjøre det bra, selv med små oppgraderinger. Men generelt sett så er det lite lønnsomt å kun gjøre små oppgraderinger.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pris/ytelsen vil komme langt tydeligere frem om man regner seg ut fra HVA man oppgraderer fra.

F.eks skal du oppgradere fra en GTX 670 så vil GTX 770 gi deg ca 20 % bedre ytelse, og koster 2800kr. 140kr for hver prosent økning.

Går du fra GTX 670 til GTX 780 så vil du få ca 50 % bedre ytelse, og koster deg 4800kr. Dette gir 96kr pr prosent økning. I dette tilfellet så gir altså GTX 780 betraktelig mer pris/ytelse for penga.

Så nei, pris/ytelsen bør ses i forhold til hva man har fra før. Dette er noe mange unngår å se, og gjør elendige oppgraderinger. Om du er flink på bruktmarked og har flaks der så kan man kanskje gjøre det bra, selv med små oppgraderinger. Men generelt sett så er det lite lønnsomt å kun gjøre små oppgraderinger.

Veldig bra forklaring! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...