Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automat biler


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer bare på hva forskjellen er på alle de forskjellige automatkassene... Høres ut som det er så mye haha.. Hva er forskjellen..

 

Og hvis dere ville hatt en bmw 316i 2012/2013 modell, ville dere da valgt manuell eller automat ? Hvis automat, så hvilken og hvorfor ?

 

Just wanna now :) Takker på forhånd :DDD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen grunn til å velge noe annet enn automat dersom du ikke er avhengig av å gire ned og legge bilen bredt rundt alle svinger e.l. "sportslig kjøring" (Selv om noen av de nyere kassene kan kjøres på denne måten også)

 

(Nyere)Automatkasser kan hovedsaklig deles inn i 3 kategorier (Grovt forenklet)

 

-viskosekasser med gir, a.la Tiptronic, Steptronic, etc - mange av disse er produsert av ZF, og deretter markedsført under produsentens egent navn, her er det stort sett de samme kassene i f.eks BMW, Mercedes, Audi, etc

 

- CVT - som bruker remmer/kjeder for å variere utvekslingen og derfor ikke har reelle "gir" (Kan være simulert)

 

Og dobbeltclutchkasser - dette er i prinsippet en standard manuell kasse med doble automatisk cluthcer, så når du (eller kjørecomputeren) sier til bilen at den skal bytte gir så clutcher den og bytter automatisk.

-Denne typen er den nyeste og kombinerer de fleste fordelene fra automatkasse og manuell kasse.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I tillegg finnes elektronisk styrte manuelle kasser med elektronisk styrt enkeltclutch. Disse kan ikke kalles automatkasser, men markedsføres som:

- EMG (bla Peugeot)

- EasyTronic (Opel)

- MultiMode (Toyota)

De kjøres som en automatkasse, men karakteriseres av tregt girskift og lav komfort.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ok takker! Frister med automat! Men jeg leste et sted på nettet det at siden man kan velge hvilken gir man vil ha så er det dermed lett å trappe ned fra et høyt gir som hvis det plutselig kommer en kø rundt svingen ellernoe... Men ved automat biler, så er de treigere, som gjør det at når du stopper opp og da skal kjøpe igjen så pleier automatgirkassen å feile ellernoe ? er det sant ?

Lenke til kommentar

Alle burde lærekjøre med manuellt gir, så de virkelig får det inn i fingrene.

Som førstebil er også manuell en god idé.

 

Man kan få sertifikat for automatgir, noe som sikkert kan være nyttig for dem som aldri blir fortrolig med giring, eller som bare har en arm.

Men det er mye mer fleksibelt å ta "skikkelig" sertifikat, så kan du kjøre alle typer gir når du blir eldre.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Men jeg leste et sted på nettet det at siden man kan velge hvilken gir man vil ha så er det dermed lett å trappe ned fra et høyt gir som hvis det plutselig kommer en kø rundt svingen ellernoe...

I slike tilfeller vil de fleste bruke bremsen, ikke gear, enten bilen har manuell eller automat.

 

De fleste automatkasser (med unntak av en del CVT) kan "låses" til et lavere gear, dette kan man bruke når man vil holde farten lav ned en bakke, i stedet for å bremse.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å velge noe annet enn automat dersom du ikke er avhengig av å gire ned og legge bilen bredt rundt alle svinger e.l. "sportslig kjøring" (Selv om noen av de nyere kassene kan kjøres på denne måten også)

 

Null stress om man velger en bil med motor og grei kasse.

Problemet er at de fleste biler solgt her i landet mangler motor.

 

(Nyere)Automatkasser kan hovedsaklig deles inn i 3 kategorier (Grovt forenklet)

 

-viskosekasser med gir, a.la Tiptronic, Steptronic, etc - mange av disse er produsert av ZF, og deretter markedsført under produsentens egent navn, her er det stort sett de samme kassene i f.eks BMW, Mercedes, Audi, etc

 

Det er vel vanligere å kalle dette for konvensjonelle automatkasser i dag.

Mercedes har egne kasser, resten av de europeiske bruker gjerne ZF eller BW ja.

Mulig Mercedes jukser med forhjulstrekkerne, men bakhjulstrekkerne (C-klasse og oppover) har definitivt kasser laget av MB selv.

Lenke til kommentar

Mercedes har egne kasser, resten av de europeiske bruker gjerne ZF eller BW ja.

Mulig Mercedes jukser med forhjulstrekkerne, men bakhjulstrekkerne (C-klasse og oppover) har definitivt kasser laget av MB selv.

 

Det må isåfall være på de helt nyeste modellene. - "Alle" de "gamle" Mercedesene med "konvensjonelle" automatkasser er ZF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må isåfall være på de helt nyeste modellene. - "Alle" de "gamle" Mercedesene med "konvensjonelle" automatkasser er ZF.

 

Tull og vås.

Mercedes har hatt egne automatkasser siden 1965.

 

Det har vært enkelte modeller som har blitt levert med noe søppel fra ZF, blant annet første generasjon Vito (en utgave hadde også motor fra VW)

 

Kassene som brukes i dag (på RWD og 4Matic) er 722-6 (5-trinns) og 722-9 (7-trinns)

Lenke til kommentar

Det har de, men de har brukt masse ZF-kasser, men mindre etter 2003 når de lanserte sin nye 7-trinns automat så vidt jeg kan se.

 

Hvilke biler har hatt ZF-kasser da? Annet enn FWD-bilene altså.

 

Du ser selv at du er ute på tynn is? Du skrev over at alle eldre MB med konvensjonelle automatkasser er levert med ZF-kasser..

 

Realiteten er faktisk at 722-6 er levert på en haug av biler produsert av andre enn MB også.. Blant annet Jaguar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...