Ydidia Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Hei, jeg lurer bare på hva forskjellen er på alle de forskjellige automatkassene... Høres ut som det er så mye haha.. Hva er forskjellen.. Og hvis dere ville hatt en bmw 316i 2012/2013 modell, ville dere da valgt manuell eller automat ? Hvis automat, så hvilken og hvorfor ? Just wanna now Takker på forhånd :DDD Lenke til kommentar
Madridista1212 Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 automat er vel best hvis det blir mye bykjøring Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Ville valgt automat. Lettere å få solgt. Har selv automat i min 320d 2009 modell, veldig fin kasse. Koster en del ekstra da.. Veldig behagelig i kø selvfølgelig, derfor jeg valgte det. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Ingen grunn til å velge noe annet enn automat dersom du ikke er avhengig av å gire ned og legge bilen bredt rundt alle svinger e.l. "sportslig kjøring" (Selv om noen av de nyere kassene kan kjøres på denne måten også) (Nyere)Automatkasser kan hovedsaklig deles inn i 3 kategorier (Grovt forenklet) -viskosekasser med gir, a.la Tiptronic, Steptronic, etc - mange av disse er produsert av ZF, og deretter markedsført under produsentens egent navn, her er det stort sett de samme kassene i f.eks BMW, Mercedes, Audi, etc - CVT - som bruker remmer/kjeder for å variere utvekslingen og derfor ikke har reelle "gir" (Kan være simulert) Og dobbeltclutchkasser - dette er i prinsippet en standard manuell kasse med doble automatisk cluthcer, så når du (eller kjørecomputeren) sier til bilen at den skal bytte gir så clutcher den og bytter automatisk. -Denne typen er den nyeste og kombinerer de fleste fordelene fra automatkasse og manuell kasse. Endret 18. juli 2013 av kjetilkl Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Bra svar!! Takker Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) I tillegg finnes elektronisk styrte manuelle kasser med elektronisk styrt enkeltclutch. Disse kan ikke kalles automatkasser, men markedsføres som: - EMG (bla Peugeot) - EasyTronic (Opel) - MultiMode (Toyota) De kjøres som en automatkasse, men karakteriseres av tregt girskift og lav komfort. Endret 18. juli 2013 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Jepp, går nok over til automatkasser i alle biler etterhvert, så kjøring også ikke krever noe Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Jeg var nettopp ute og kjørte en BMW med manuell kasse. Kan ikke huske sist jeg gjorde det, må være mange år siden, men så fornøyelig det var! Jeg ville hatt manuell i alt mindre enn 5-serie - kanskje også i den. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Manuell kan være gøy det, men man kommer fort over det aspektet når man står i kø, og ellers ved bykjøring. Endret 18. juli 2013 av Akse 1 Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Ok takker! Frister med automat! Men jeg leste et sted på nettet det at siden man kan velge hvilken gir man vil ha så er det dermed lett å trappe ned fra et høyt gir som hvis det plutselig kommer en kø rundt svingen ellernoe... Men ved automat biler, så er de treigere, som gjør det at når du stopper opp og da skal kjøpe igjen så pleier automatgirkassen å feile ellernoe ? er det sant ? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 De moderne automatkassene er lynkjappe. De girer opp og ned selv, og du merker det knapt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Alle burde lærekjøre med manuellt gir, så de virkelig får det inn i fingrene. Som førstebil er også manuell en god idé. Man kan få sertifikat for automatgir, noe som sikkert kan være nyttig for dem som aldri blir fortrolig med giring, eller som bare har en arm. Men det er mye mer fleksibelt å ta "skikkelig" sertifikat, så kan du kjøre alle typer gir når du blir eldre. Endret 18. juli 2013 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Men jeg leste et sted på nettet det at siden man kan velge hvilken gir man vil ha så er det dermed lett å trappe ned fra et høyt gir som hvis det plutselig kommer en kø rundt svingen ellernoe... I slike tilfeller vil de fleste bruke bremsen, ikke gear, enten bilen har manuell eller automat. De fleste automatkasser (med unntak av en del CVT) kan "låses" til et lavere gear, dette kan man bruke når man vil holde farten lav ned en bakke, i stedet for å bremse. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Føler meg mere mann med manuell. 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Ingen grunn til å velge noe annet enn automat dersom du ikke er avhengig av å gire ned og legge bilen bredt rundt alle svinger e.l. "sportslig kjøring" (Selv om noen av de nyere kassene kan kjøres på denne måten også) Null stress om man velger en bil med motor og grei kasse. Problemet er at de fleste biler solgt her i landet mangler motor. (Nyere)Automatkasser kan hovedsaklig deles inn i 3 kategorier (Grovt forenklet) -viskosekasser med gir, a.la Tiptronic, Steptronic, etc - mange av disse er produsert av ZF, og deretter markedsført under produsentens egent navn, her er det stort sett de samme kassene i f.eks BMW, Mercedes, Audi, etc Det er vel vanligere å kalle dette for konvensjonelle automatkasser i dag. Mercedes har egne kasser, resten av de europeiske bruker gjerne ZF eller BW ja. Mulig Mercedes jukser med forhjulstrekkerne, men bakhjulstrekkerne (C-klasse og oppover) har definitivt kasser laget av MB selv. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Mercedes har egne kasser, resten av de europeiske bruker gjerne ZF eller BW ja. Mulig Mercedes jukser med forhjulstrekkerne, men bakhjulstrekkerne (C-klasse og oppover) har definitivt kasser laget av MB selv. Det må isåfall være på de helt nyeste modellene. - "Alle" de "gamle" Mercedesene med "konvensjonelle" automatkasser er ZF. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Det må isåfall være på de helt nyeste modellene. - "Alle" de "gamle" Mercedesene med "konvensjonelle" automatkasser er ZF. Tull og vås. Mercedes har hatt egne automatkasser siden 1965. Det har vært enkelte modeller som har blitt levert med noe søppel fra ZF, blant annet første generasjon Vito (en utgave hadde også motor fra VW) Kassene som brukes i dag (på RWD og 4Matic) er 722-6 (5-trinns) og 722-9 (7-trinns) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Tull og vås. Mercedes har hatt egne automatkasser siden 1965. Det har de, men de har brukt masse ZF-kasser, men mindre etter 2003 når de lanserte sin nye 7-trinns automat så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Det har de, men de har brukt masse ZF-kasser, men mindre etter 2003 når de lanserte sin nye 7-trinns automat så vidt jeg kan se. Hvilke biler har hatt ZF-kasser da? Annet enn FWD-bilene altså. Du ser selv at du er ute på tynn is? Du skrev over at alle eldre MB med konvensjonelle automatkasser er levert med ZF-kasser.. Realiteten er faktisk at 722-6 er levert på en haug av biler produsert av andre enn MB også.. Blant annet Jaguar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå