Gå til innhold

Lysmåling i kameraet

Anbefalte innlegg

Har noen problemer med at når jeg tar bilder så blir de ikke riktig eksponert. Det er sikkert jeg som gjør noe feil, men er ikke helt sikker på hva. Jeg har et Canon 550d og når jeg ser inn i søkeren så er det vel "Exposure Level Indicator" (forkortet som EV?) som forteller meg om bildet blir rett eksponert eller ikke. Den skal vel stå i midten hvis eksponeringen er korrekt ifølge kameraet?

post-193753-0-51078800-1374088506_thumb.jpg

Jeg var ute en kveld tidligere å tok noen bilder og fikk ganske så varierende resultat. De 3 bildene ble tatt innen 2 minutter så lyset ute forandret seg ikke noe særlig på den tiden. Alle bildene er tatt på manuelt program.

Bilde 1:

post-193753-0-62647200-1374089113_thumb.jpg

Lukkertid --- Blender --- ISO ---------------------- Eksp.kompensasjon

1/1250s ---- F2.2 ------- 1250 (stod på auto) -- 0 EV

Bilde 2:

post-193753-0-75940200-1374089386_thumb.jpg

Lukkertid --- Blender --- ISO --- Eksp.kompensasjon

1/1250s ---- F2.2 ------- 200 --- 0 EV

Bilde 3:

post-193753-0-12240400-1374089471_thumb.jpg

Lukkertid --- Blender --- ISO --- Eksp.kompensasjon

1/640s ------ F2.2 ------- 200 --- 0 EV

Alle bildene har 0 EV på eksp.kompensasjon så de er vel ifølge kameraet rett eksponert? Personlig så liker jeg bilde 2 best, da det viser månen best frem. Selvom ingen av bildene er noe særlig bra.

Er det lysmåleren i kameraet som er veldig følsom for hvor den blir pekt? Eller er det noe annet jeg ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det du mener er at eksponeringsmåleren viste i "midten" på alle tre?

Ja, den var på midten på alle tre. Er ikke det 0 EV betyr, eller er "EV" betegnelsen på noe annet? At hvis det er et positivt tall så er bildet overeksponert og negativt tall er undereksponert.

Hvis lysmåleren var innstilt på Spotmeter måling så skulle ikke forskjellen bli så stor. Hvis lysmåleren er innstilt på en av de tre andre målefunksjonene som bruker større del av sensoren til å måle med derimot........... http://photographyli...-metering-

Takk for linken, ting ble noe tydeligere da. Kameraet var innstilt på Evaluative Metering så det forklarer sikkert hvorfor det ble så forskjellig. Hvis jeg ikke husker feil så siktet jeg på forskjellige ting også.

Et annet spørsmål jeg har er om det er så nøye hvor jeg sikter hen med en så stor blender som f2.2 med tanke på hva som er i fokus. Det jeg mener, ting holder seg vel stor sett i fokus uansett hvor jeg sikter hen når det er så stor avstand til byggene, fjellet osv og meg som fotograf. Altså, fokus planet blir ca det samme om jeg sikter på byggene eller fjellet eller månen?

Beklager hvis det er dårlig formulert og hvis det ikke gir mening så si ifra og jeg skal prøve å formulere meg bedre :)

Lenke til kommentar

Ja, den var på midten på alle tre. Er ikke det 0 EV betyr, eller er "EV" betegnelsen på noe annet? At hvis det er et positivt tall så er bildet overeksponert og negativt tall er undereksponert.

Takk for linken, ting ble noe tydeligere da. Kameraet var innstilt på Evaluative Metering så det forklarer sikkert hvorfor det ble så forskjellig. Hvis jeg ikke husker feil så siktet jeg på forskjellige ting også.

Et annet spørsmål jeg har er om det er så nøye hvor jeg sikter hen med en så stor blender som f2.2 med tanke på hva som er i fokus. Det jeg mener, ting holder seg vel stor sett i fokus uansett hvor jeg sikter hen når det er så stor avstand til byggene, fjellet osv og meg som fotograf. Altså, fokus planet blir ca det samme om jeg sikter på byggene eller fjellet eller månen?

Tja det er ikke så lett, anbefaler og lese litt i "depth of field calculator", der kan du se hvordan dette henger sammen, avstander, hypofokal og uendelig fokus.

Lenke til kommentar

Forstår jeg det rett at du kjørte AF mot forskjellige steder i de tre bildene, før du dreide kameraet til utsnittet som ses i bildene og trykket helt ned? Såvidt jeg vet måler og låser endel kameraer både eksponering og fokus når de er stilt single AF-mode, i det fokuseringen er gjort og pipet høres. Lysmålingen kan ha gitt ganske forskjellig resultat avhengig av hvor du siktet når lysmålingene ble tatt, og med evaluerende måling kan utslagene i noen tilfeller bli store hvis store deler av motivet har veldig ulik lysstyrke.

Jeg trikser iblant med å måle/fokusere mot noe annet på lik avstand, og deretter svinge kamera til rett sted, hvis f.eks. motivet er i sterkt motlys og jeg vil eksponere for forgrunnen uten å switche til spotmåling eller eksp.kompensasjon. Makes sense?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...