Gå til innhold

[Løst] Omgjøre lån til stipend, lånekassen

xbomullx

Anbefalte innlegg

Hei!

Flyttet fra mamma pga vgs i en annen by for 3 år siden. Fikk selvsagt borteboerstipend. Men nå som jeg skal gå universitetet samme sted så er det litt mer uklart for meg hvordan jeg skal bli definert som borteboer:

Nytt er det at jeg har kjøpt egen leilighet (dog under grensen til lånekassen, se bort fra den). Og jeg endret derfor folkeregistrert adresse til dit, fra mamma sin - kan dette gi problemer med tanke på om jeg er en borteboer? man må nemlig være borteboer for å ha rett til omgjøring til stipend, noe jeg selvsagt vil ha. Skal jeg endre i folkeregisteret til mammas adresse igjen?

Hjeeeeelp :omg:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok familierelasjoner og din mors bosted er registert i Folkeregisteret, som Lånekassen har tilgang til.

Uansett vil du i utgangspunktet får omgjøringslån, som eventuelt blir omgjort til stipend i neste omgang.

Nå er det svært lenge side jeg studerte med lån/stipend, men hensikten med borteboerstipend har vært at man ikke skal straffes økonomisk for når man ikke kan nytte seg av den fordelen "gratis" husvær og mat gir om man bor hos sine foreldre.

Lenke til kommentar

Tror nok familierelasjoner og din mors bosted er registert i Folkeregisteret, som Lånekassen har tilgang til.

Uansett vil du i utgangspunktet får omgjøringslån, som eventuelt blir omgjort til stipend i neste omgang.

Nå er det svært lenge side jeg studerte med lån/stipend, men hensikten med borteboerstipend har vært at man ikke skal straffes økonomisk for når man ikke kan nytte seg av den fordelen "gratis" husvær og mat gir om man bor hos sine foreldre.

Skjønner! Det var oppklarende! Hensikten ga mening, og den gjelder jo meg også

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du bor i samme hus som en av eller begge foreldrene dine. Se Forskrift om tildeling av utdanningsstøtte for undervisningsåret 2012–2013 §§ 26-1 og 26-2.

Stipendet er ikke "borteboer" per se, de fleste studenter bor jo hjemme, men "hjemme" er ikke nødvendigvis "hjemme hos mamma".

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du bor i samme hus som en av eller begge foreldrene dine. Se Forskrift om tildeling av utdanningsstøtte for undervisningsåret 2012–2013 §§ 26-1 og 26-2.

Stipendet er ikke "borteboer" per se, de fleste studenter bor jo hjemme, men "hjemme" er ikke nødvendigvis "hjemme hos mamma".

så hvis hjemme er leiligheten min får jeg ikke stipend da? og hvordan får man frem at mitt hjem er hos mamma selv om jeg eier leilighet......

Lenke til kommentar

Jo, det er nettopp det du får. Poenget er at "hjemme" eller "borte" ikke er poenget, og "hjemme" kan fint være egen leilighet uten at det har noe som helst å si for stipendet. Så lenge du ikke bor sammen med mor eller far, så får du stipend.

ååh... hahha, takk! Nå er jeg med! takk folk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...