ostenxx Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Ja, da kan jeg opplyse dere om at vaskemaskinen FUNGERER med normal orientering av støpselet i stikkontakten. Jeg trenger ikke å vri den 180 grader. Kjekt så lenge det varer. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. august 2013 Del Skrevet 14. august 2013 Vel, den fungerte jo først en stund med normal orientering av støpselet, og så var det en periode du måtte ha den vridd 180 grader, og etter en stund (nå) så fungerer den med begge veier igjen. Am I right? Som sagt så kan det jo hende det var en stående jordfeil et sted som nå har gått bort. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 14. august 2013 Forfatter Del Skrevet 14. august 2013 Vel, den fungerte jo først en stund med normal orientering av støpselet, og så var det en periode du måtte ha den vridd 180 grader, og etter en stund (nå) så fungerer den med begge veier igjen. Am I right? Som sagt så kan det jo hende det var en stående jordfeil et sted som nå har gått bort. Det varte 1 vaskesyklus. Nå er det tilbake til 180 grader rotasjon igjen. LOL. 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 22. august 2013 Forfatter Del Skrevet 22. august 2013 vil det ha noen innvirkning om jeg får montert jordfeilbryter på baderomskursen? jeg vurderer å få et elektrikerfirma til å ta en sjekk av tilstanden på el - anlegget. min far byttet om polene inne i kontakten i dag. så nå slipper jeg i alle fall å vende støpselet 180 grader. Lenke til kommentar
toma2 Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hei. Jeg har akkurat vært gjennom det samme. Tatt ut støpsel 7 ganger uten hell. Når jeg snur støpsel fungerer maskinen som normalt. Har ingen jordfeil (har målt, helt tett anlegg) har 230 volt ikke 400 volt. Synes dette var ett merkelig tilfelle. Men kontakten får stå "opp/ned" fremover. Jeg sjekket først pumpa å den var full av binders og div. Kanskje tilfeldig, kanskje ikke. Har satt på en måling av spenningen for å se om det er stor variasjon som kan være årsaken. Men merkelig at problemet oppstår kun på slutten av tømming. 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Hei. Jeg har akkurat vært gjennom det samme. Tatt ut støpsel 7 ganger uten hell. Når jeg snur støpsel fungerer maskinen som normalt. Har ingen jordfeil (har målt, helt tett anlegg) har 230 volt ikke 400 volt. Synes dette var ett merkelig tilfelle. Men kontakten får stå "opp/ned" fremover. Jeg sjekket først pumpa å den var full av binders og div. Kanskje tilfeldig, kanskje ikke. Har satt på en måling av spenningen for å se om det er stor variasjon som kan være årsaken. Men merkelig at problemet oppstår kun på slutten av tømming. har du samme maskin da, eller et annet fabrikat? jeg har en simens iq700 vaskemaskin 2012 - modell. 8 kg kapasitet, 1600 omr. edit: har bestilt elektriker. blir utskifting av skrusikringer til kombisikringer med automatfunksjon og innebygd jordfeilbryter. blir sjekk av kursene i samme slengen. Endret 23. august 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
toma2 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Hei, samme maskin ja. Kjøpt juli i år. har funnet ut at skeivbelastning i el nettet påvirker dette. Forsåvidt ingen feil i nettet men med maskiner og elektronikk i huset så blir det alltid lekkasje strømmer. Så min konklusjon er grei, SNU STØPSELET så er problemet løst. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 I dag ble det innstallert 3 stk automatsikringer med integrerte jordfeilbrytere på hhv. baderoms -, vaskemaskin - og komfyrkursen. Alt fungerer uten problemer nå. Til og med komfyren som var litt trøblete tidligere (lyset for ovnsvarme skrudde seg ikke av når ovnen var kald). Med tanke på hvordan tilstanden er på de 6 andre kursene, tenker jeg nok å oppgradere hele sikringsskapet etter hvert. Jeg fikk forresten 3 stk automatsikringer m/jordfeilbryter + bytte til 2 stk nye dobbelt stikkontakter på badet for en total pris på rundt 4000 kr med arbeid (1 1/2 time). Er dette en akseptabel prissetting? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 "Overbelastning i ledningen" og "Snu støpselet 180 grader" høyrest ut som noko ein person utan peiling kan finne på å seie. Det er mange apparat som får feil ein kan fikse ved å dra ut og putte inn igjen støpselet, men at det har noko effekt å snu støpselet trur eg ikkje på. Var jeg som tok opp dette i "Snedige ting" tråden fordi jeg har sett problemet gjentatte ganger på jobben. Ila 5 år i bransjen har jeg vel sett dette et 20-talls ganger, og tror ikke lenger på noen tilfeldighet. Er derimot helt enig i at det er pjatt som man sier når man ikke har peiling. Til mine kunder som har spurt sier jeg at jeg ikke har peiling. Har dessverre ikke funnet noen fellesnevner, det gjelder forskjellige fabrikater (Asko+Bosch/Siemens), oppvask og vaskemaskin. Jeg har også hørt at Telenor brukte dette som en unnskyldning i en periode for å få kunder til å resette modem (over telefon). Der var det derimot ikke årsaken. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 I dag ble det innstallert 3 stk automatsikringer med integrerte jordfeilbrytere på hhv. baderoms -, vaskemaskin - og komfyrkursen. Alt fungerer uten problemer nå. Til og med komfyren som var litt trøblete tidligere (lyset for ovnsvarme skrudde seg ikke av når ovnen var kald). Med tanke på hvordan tilstanden er på de 6 andre kursene, tenker jeg nok å oppgradere hele sikringsskapet etter hvert. Jeg fikk forresten 3 stk automatsikringer m/jordfeilbryter + bytte til 2 stk nye dobbelt stikkontakter på badet for en total pris på rundt 4000 kr med arbeid (1 1/2 time). Er dette en akseptabel prissetting? Prisen du har betalt for dette her er veldig akseptabel. Noe av det rimeligste jeg har hørt om i forhold til tilsvarende jobb fra andre firmaer. Jeg har også vært borti det at annet utstyr er sensitivt ovenfor fasebelastning og tilkobling. TVNorge hadde lokaler på Byporten Senteret i Oslo. Der måtte vi sette opp philip hauge kontakter (runde blå med 2 plugger til faser og en til jord) og merke hvilket hull som hadde 0-leder eller N-fas så de kunne koble kontaktene til redigeringsvidoene tilsvarende. Hvis de ble koblet feil, ville elektronikken bli svidd, og det er surt når man har spillere til 150k-200k per stykk. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Var jeg som tok opp dette i "Snedige ting" tråden fordi jeg har sett problemet gjentatte ganger på jobben. Ila 5 år i bransjen har jeg vel sett dette et 20-talls ganger, og tror ikke lenger på noen tilfeldighet. Er derimot helt enig i at det er pjatt som man sier når man ikke har peiling. Til mine kunder som har spurt sier jeg at jeg ikke har peiling. Har dessverre ikke funnet noen fellesnevner, det gjelder forskjellige fabrikater (Asko+Bosch/Siemens), oppvask og vaskemaskin. Jeg har også hørt at Telenor brukte dette som en unnskyldning i en periode for å få kunder til å resette modem (over telefon). Der var det derimot ikke årsaken. Det ser absolutt ut som det er ei greie. Eg snakka med NGT-kundeservice ein gang. Dei ville ha meg til å ta straumen til ruteren i nokre sekund, så eg drog ut pluggen som går inn i ruteren. Han spurte om eg hadde dratt ut støpselet, så sa eg at eg tok pluggen i staden for. Då fekk eg beskjed om at eg måtte ta ut støpselet frå stikkontakten sidan det kunne ligge gammal reststraum i kabelen... 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 4. september 2013 Del Skrevet 4. september 2013 Må alltid sørge for å ha fersk strøm som ikke har gått ut på dato! 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Prisen du har betalt for dette her er veldig akseptabel. Noe av det rimeligste jeg har hørt om i forhold til tilsvarende jobb fra andre firmaer. Ok, det høres bra ut. Jeg spurte om fastpris fra kun to lokale firmaer, så jeg var litt spent på pris i forhold til arbeidet som ble gjort. Jeg regner med (etter en lang tankeprosess) at jeg oppgraderer hele sikringsskapet i perioden frem mot nyttår. Dette tror jeg er en investering som vil hindre en del problemer med nymotens elektronikk. Sikkerheten øker vel også, samt noe reduksjon i forsikringspremie. Jevnt over er jeg fornøyd med arbeidet som ble gjort av elektriker. Han monterte opp ABB- kontakter på badet (som jeg ikke har sett før), men jeg har skjønt det slik at disse er på høyden med Elko - kontakter som jeg er mest vant til. Som nevnt tidligere fungerer alt som smurt nå. Slik sett er jo tråden "løst", men jeg tenker jeg lar den stå uløst enn så lenge slik at folk kan komme med evt. erfaringer og/eller teorier rundt temaet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå