Gjest medlem-82119 Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Som Regner med du ville rette dette innlegget mot alle med TN nett. TS har nemlig IT nett og det er ikke noe N leder i IT nett vet du. Vet egentlig TS hvilket nett han har? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Som Vet egentlig TS hvilket nett han har? Ja, han har oppgitt IT nett i luftspenn. Kan virke som om det som er sagt tidligere stemmer, om at kanskje det er noe som resettes ved å snu støpselet. Du har jo en klage/garanti sak her. Varen virker ikke slik den til hensikt skal pga du må gjøre en handling fra tid til annen for å rette feil på maskinen. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Han trenger ikke gjøre det fra tid til annen. Ved å ha støpselet den veien han har det nå (altså snudd i forhold til førstegangstilkoblig) fungerer det 100%. Skjønner ikke hvorfor det skal være en garantisak/reklamasjonssak. 1 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Han trenger ikke gjøre det fra tid til annen. Ved å ha støpselet den veien han har det nå (altså snudd i forhold til førstegangstilkoblig) fungerer det 100%. Skjønner ikke hvorfor det skal være en garantisak/reklamasjonssak. Leste du hans siste post på forrige side? Han måtte jo snu det igjen nå nettopp. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Det svaret hans var i så fall tvetydig. Jeg tolka det som at han snudde det for å dobbelsjekke om det har effekt. Hvis det er sånn at det må snus med jevne mellomrom er det helt klart en reklamasjonssak. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Startet maskinen i går etter å ha vært på ferie i 1 1/2 uke. Feilmeldingen kommer ved vanlig tilkobling av støpselet, men forsvinner når jeg roterer det. Kva er "vanlig tilkobling"? Fungerte maskina når støpselet sto "snudd" (som det sto då du snudde det første gang og fekk vekk feimeldingen), eller snudde du det for å teste? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Leste du hans siste post på forrige side? Han måtte jo snu det igjen nå nettopp. Ikke slik jeg heller skjønnte innlegget. Vanlig stilling antok jeg betyr "slik han hadde det før". Endret 30. juli 2013 av Andrull 3 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Ikke slik jeg heller skjønnte innlegget. Vanlig stilling antok jeg betyr "slik han hadde det før". Hvordan kan følgende tekst være tvetydig? "Startet maskinen i går etter å ha vært på ferie i 1 1/2 uke. Feilmeldingen kommer ved vanlig tilkobling av støpselet, men forsvinner når jeg roterer det." Han har da sagt at han har satt det i som vanlig (som i at det stod slik det var da han fikk beskjed om å rotere det sist) og nå har han snudd det igjen. Dette virket. Les hele tråden før dere svarer. 1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Vi har lest hele tråden. Jeg er fortsatt uenig i at det betyr det du mener, så jeg vil la trådstarter forklare seg før vi konkluderer. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Hvordan kan følgende tekst være tvetydig? "Startet maskinen i går etter å ha vært på ferie i 1 1/2 uke. Feilmeldingen kommer ved vanlig tilkobling av støpselet, men forsvinner når jeg roterer det." Han har da sagt at han har satt det i som vanlig (som i at det stod slik det var da han fikk beskjed om å rotere det sist) og nå har han snudd det igjen. Dette virket. Les hele tråden før dere svarer. Vell, det var vel det jeg skulle si til deg. Jeg har jo kommentert her siden side 1, så det skulle jo bare mangle at jeg ikke har lest det. Ser du tidligere i tråden så har folk etterspurt om dette ikke var tilfeldig, og følgelig prøvde han å snu den tilbake for å se om det fortsatt ikke funket, det gjorde det ikke, og "trikset" kunne derfor ikke lenger sies å være tilfeldig. Det var slik jeg og tydeligvis flere andre tolket det. Endret 30. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Ikke slik jeg heller skjønnte innlegget. Vanlig stilling antok jeg betyr "slik han hadde det før". La meg presisere litt mer her; Med vanlig stilling mente jeg slik støpselet var orientert de første 6 månedene etter kjøpet i desember 2012. Altså ikke med rotasjonen på 180 grader som er den eneste stillingen som fungerer per nå. Jeg får feilmeldingen på slutten av et hvert program (ved siste utpumping) hvis støpselet er i vanlig stilling. Vendes den 180 grader fungerer den tilsynelatende helt plettfritt. I dag dro jeg til Lefdal og var ganske sikker på at jeg hadde en klar garantisak. De frarådet meg til å klage ettersom elektrofirmaet som tar seg av garantisaker for hvitevareprodusentene her i området fort vil ta 1500 kr i gebyr dersom maskinen fortsatt virker med en spesifikk orientering på støpselet. Om rotasjon av støpselet er løsningen på problemet, blir det med andre ord ikke sett på som en mangel på produktet. Det eneste han kunne gjøre for meg var å ta kontakt med Siemens teknisk direkte per mail og presentere problemstillingen. Så jeg avventer et svar fra dem. Naturlig nok hadde ikke kundeveilederen nok kunnskap til å forklare hva som skjer i maskinen, men refererte til en tilsynelatende lignende problemstilling han hadde vært borti. Finnes det noen lett måte for meg å finne ut om jeg har TN - eller IT - nett? Jeg har ikke multimeter for hånden, men kan alltids legge ut bilder fra sikringsskapet om dere vil. Endret 30. juli 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Skjønner. Jeg vet ikke om noen lett måte å se om du har TN eller IT nett. Mulig noen elektrikkere som driver hands on slikt kunne klart det. Ellers vil jeg vel egentlig si meg enig med noen av de andre her, inkludert selger, om at dette ikke umiddelbart høres ut som grunn nok for en garantisak/reklamasjon. For slik det høres ut, så er altså apparatet ment for å brukes slik at du må stikkontakten den veien for å fungere. Og siden alt fungerer når apparatet er satt opp slik det er ment å gjøre, så ser jeg ikke at du har en særlig god sak. Det er kanskje dårlig at det ikke står en skikkelig forklaring, og spesifisert hvordan du skal koble dette. Men ikke godt nok for garanti. På samme måte som at en vaskemaskin må settes opp i nogenlunde vannrett posisjon som er stødig, og må ha en vannslange tilkoblet, den må også ha en sluk den kan være tilkoblet i nærheten, så må du tydeligvis også ha en stikkontakt rett vei. Ergo: I følge forbrukerkjøpsloven så finner jeg ikke direkte noe du kan sette dette på. Og det lille jeg kanskje kan finne er rimelig vagt. Det nærmeste jeg klarte å komme var i kapittel 4, paragraf 16 d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Ettersom det ikke stod noe om det i manualen (går jeg ut fra). Men siden selger allerede har fikset problemet, så går ikke det. Og eventuelt mangel du måtte anse det for å være, så tipper jeg at man vil kunne finne mangelen uvesentlig. paragraf 32. Heving I stedet for prisavslag etter paragraf; 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Kan heller ikke se hvordan dette kan medføre noen problemer for deg som kunde. Jeg er nå ingen jurist eller speialist innen dette, selv om jeg har noe erfaring som hvitevareselger. FOrbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html Endret 30. juli 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Skjønner. Jeg vet ikke om noen lett måte å se om du har TN eller IT nett. Mulig noen elektrikkere som driver hands on slikt kunne klart det. Ellers vil jeg vel egentlig si meg enig med noen av de andre her, inkludert selger, om at dette ikke umiddelbart høres ut som grunn nok for en garantisak/reklamasjon. Jo, jeg er inneforstått med dette. Jeg gidder ikke stampe i en klagesak overfor Lefdal som med stor sannsynlighet ender i "straffegebyr" fordi maskinen fortsatt fungerer - bare med rotert støpsel. Det jeg allikevel ikke kan forstå er hvorfor vaskemaskinen skal begynne å protestere på den vanlige rotasjonen etter at jeg har hatt den tilkoblet slik i et 1/2 år. Men jeg skal la være å frustrere meg over dette, spesielt når dere elektrokyndige har vært litt i tvil over årsaken. Jeg vet ikke om jeg har nevnt hvor jeg bor tidligere i tråden, men jeg holder til i Møre og Romsdal. Så sjansen er liten for at jeg har noe annet enn IT - nett. Endret 30. juli 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 For elektronikkens del spiller det trolig ingen rolle om det er IT eller TN, da den forsynes med likespenning. Jeg heller mer i retning av at det er en jordfeil i huset, slik at feilmeldingen kommer når pumpen skal starte opp, og jordfeil detekteres. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Er det jordfeil så vil jo dette detekteres uansett hvordan du snur stikkontakten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Ved jordfeil vil jordpotensialet ligge nærmere den ene fasen enn den andre, og dette KAN ha konsekvenser for oppstart av pumpemotor. Merk at jeg sier "kan" og "heller mot", det er ingen absolutt påstand, men en gjetning. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 I praksis så løses dette ulikt fra forhandler til forhandler. Dette er et kjent problem, bl.a med touchkontrollere som endel bruker nå for å styre lys og varme i huset, og det er en enkel løsning. Det er ingen "feil" men en konsekvens av hvordan nettet er laget. Som det tidligere ble nevnt så er det tilsvarende det at maskinen må nivelleres, vann må kobles til, utløpet må være på plass, strøm må kobles til osv. Kanskje mer riktig å sammenligne det med en pc som har enda mer krav til drivere, software, og hardware for at den skal "virke". Det nærmeste jeg har vært borti er saker med konflikter pga ulik hdmi versjoner, spesielt når canal digital i sin tid slapp dekodere med hdmi versjon 1.1 som folk skulle bruke på tver med hdmi versjon 1.3. TV produsenter som samsung løste problemet ved å nedgradere TV til hdmi versjon 1.2 noe som var en dårlig løsning i forhold til alt annet utstyr man hadde. Hadde også selv en samsung tv som jeg ikke fikk til å virke med NOE hdmi utstyr som ble koblet til. Man lokaliserte feilen til å være i TV, men det var umulig å fikse siden det var en kompabilitetskonflikt som var som den var. Måtte da levere tilbake TV og få pengene igjen. Slike ting skjer i teknologiens verden når X skal kobles til Y og det er krav til denne tilkoblingen som kun oppfylles under bestemte forutsetninger, i dette tilfellet at støpselet må kobles til rett vei. Er forøvrig skremt over enkeltes leseevner når man ikke klarer å lese trådstarters forklaring rundt snuing av støpsel for å teste. Med tekniske konflikter og dårlige leseevner så er det ikke rart det blir forvirrende. Ser ikke på dette som en feil, og synes ikke dette er en reklamasjonssak. Uvanlig, og selger burde informert om det men selgere vet skjelden om slike ting før kunder gjør dem oppmerksomme på det. Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Vil nå bare si at løsningen forekom meg like logisk som å "ofre en geit" som noen uttrykte det tidligere. Jeg har ingen direkte elektro / sterkstrømsbakgrunn, mer svakstrøm, men trodde jeg kunne litt om dette Og synes det har kommet frem flere interessante ting i tråden her spesiellt med IT / TN nett. Aner jo ikke hvordan trådstarters vaskemaskin er konstruert innvendig, men det kan kanskje virke som om det er en innebygget føler på den ene fasen mot jord i pumpekretsen? Dersom trådstarter har en stående jordfeil (eller naboen har det?), som før nevt, kan det kanskje være en grunn? Skulle vært interessant å visst spenningene til fasene mot jord. Hvorfor den da evt. bare skulle hatt én slik føler og ikke en til hver fase vet jeg ikke, muligens en slags halv løsning ved bruk i TN nett? I og med at vaskemaskiner gjerne kombinerer vann og strøm ser jeg det ikke som usannsynlig at de har en innebygget ekstra sikkerthet. Men hvorfor denne slår ut ved siste utpumping er jo også merkelig da. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Hehe, ja jeg likte "ofre en geit " uttrykket. Synes nesten trådstarter burde ofre maskinen til vitenskapen ved åpnet den opp + tegnet kretsskjema. Endret 2. august 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 2. august 2013 Forfatter Del Skrevet 2. august 2013 Hehe, ja jeg likte "ofre en geit " uttrykket. Synes nesten trådstarter burde ofre maskinen til vitenskapen ved åpnet den opp + tegnet kretsskjema. jeg skulle mer enn gjerne gjort dette, men det blir vel drastisk... jeg får avvente svar fra lefdal som lovet å kontakte siemens teknisk for forklaring på "fenomenet". jeg har ikke hørt noe fra dem på en god stund, så de klør seg vel i hodet der også. maskinen funker som en drøm nå med 180 grader rotasjon av støpsel. helt greit for meg egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå